Grecii caută piețe alternative pentru uleiul de măsline, în urma tarifelor lui Trump

Agribusiness   
Grecii caută piețe alternative pentru uleiul de măsline, în urma tarifelor lui Trump

În fața amenințării impunerii unei taxe de 30% pe produsele europene, anunțată de președintele american Donald Trump, producătorii greci de ulei de măsline se reorientează rapid spre noi piețe globale. Unul dintre ei, Konstantinos Papadopoulos, proprietarul unei afaceri de familie din regiunea Varvasaina, a reacționat imediat ce vestea a fost lansată în primăvară și a început să caute clienți noi în afara Statelor Unite, relatează Reuters.

În doar câteva săptămâni, Papadopoulos a încheiat un contract cu un distribuitor din Brazilia, o piață dominată tradițional de uleiul portughez. Prima livrare – 15.000 de sticle – este așteptată în portul Itapoa în două săptămâni. Între timp, firma este pe cale să semneze un alt contract important cu un client din Australia.

Urmărește-ne și pe Google News

”Cred că am învățat lecția de la Trump: să nu mizăm totul pe o singură piață și să avem mereu alternative,” a declarat Papadopoulos pentru Reuters, în timp ce inspecta halele pline cu rezervoare și sticle de ulei extravirgin.

Impactul tarifelor asupra unui sector vital pentru Grecia

Decizia producătorului grec reflectă temerile răspândite în rândul exportatorilor europeni. Grecia este al cincilea cel mai mare exportator de ulei de măsline către SUA, trimițând anual între 8.000 și 10.000 de tone peste Atlantic. Alți mari producători europeni – Spania, Italia și Portugalia – se confruntă cu aceeași problemă: o dependență semnificativă de piața americană amenințată acum de protecționism.

Pentru compania Papadopoulos, piața americană reprezenta un pilon: în 2024 a exportat 350 de tone de ulei de măsline extravirgin către SUA, o treime din volumul total. În prima jumătate a acestui an a livrat deja 100 de tone, dar estimează că vânzările vor scădea cu aproximativ 40% dacă tariful va fi impus în formă completă.

”Toată infrastructura noastră era gândită pentru un volum mare de export către America. Și dintr-odată, vedem cum această piață dispare,” a adăugat Papadopoulos.

Căutarea de piețe noi devine o strategie de supraviețuire

În timp ce incertitudinea legată de tarife afectează deja planurile comerciale ale micilor și marilor producători, tot mai multe companii grecești încearcă să intre pe piețe emergente din America Latină, Asia și Oceania. Pentru un sector agricol ancorat în tradiție, dar extrem de vulnerabil la geopolitică, diversificarea devine o chestiune de supraviețuire economică.

viewscnt
Afla mai multe despre
ulei masline
grecia
tarife sua