Chiar dacă este gratuit, transportul public din Luxemburg nu poate concura cu mașina personală

Chiar dacă este gratuit, transportul public din Luxemburg nu poate concura cu mașina personală
Profit.ro
Profit.ro
scris 23 mar 2023

În pofida investițiilor și gratuității introduse în urmă cu trei ani, transportul public are dificultăți în a concura cu mașina personală în Luxemburg, informează AFP.

Evenimente:
21 martie - Maraton Profit News TV Economia Sustenabila (ediția a II-a) – cu sprijinul: ACUE, Auchan, Liberty, OMV Petrom, Romgaz, Tinmar Energy, Transgaz, Hidroelectrica, Borsec, Nuclearelectrica
26 martie - Maraton Medika TV Inovație în estetică - cu sprijinul: Regina Maria
28 martie - Eveniment Profit.ro IMM (ediția a IV-a) - cu sprijinul: CEC Bank, Raiffeisen Bank, Porsche Finance Group Romania (Sharetoo - Abonamentul Auto), UniCredit Bank, Garanti BBVA și REI Grup

Urmărește-ne și pe Google News

"Cultura automobilului este dominantă și asta complică atragerea automobiliștilor spre transportul în comun", explică Merlin Gillard, specialist în mobilitate la centrul de studii Liser.

Ryanair a anunțat cu cât și de când va scumpi biletele de avion: Nu sunt suficiente locuri disponibile CITEȘTE ȘI Ryanair a anunțat cu cât și de când va scumpi biletele de avion: Nu sunt suficiente locuri disponibile

La finele lui 2021 această mică țară cu 650.000 de locuitori înghesuită între Germania, Belgia și Franța afișa a doua cea mai ridicată rată de motorizare din UE, cu 681 de automobile particulare la 1.000 de locuitori, potrivit datelor Eurostat. În rândul celor 27 de state membre UE doar Polonia are o rată de motorizare mai mare, 687 de automobile particulare la 1.000 de locuitori, scrie Agerpres.

"Am spus deseori că germanii construiesc automobilele iar luxemburghezii le cumpără", spune ironic ministrul pentru Mobilitate din Luxemburg, François Bausch, care constată totuși că traficul în capitală s-a fluidizat după punerea în funcțiune a tramvaiului în 2017.

În momentul tranziției spre neutralitatea emisiilor de carbon, coaliția la putere în Luxemburg, care reunește liberali, socialiști și ecologiști, vrea să investească masiv pentru a atrage populația spre modalități de transport mai curate. Guvernul se laudă că investește anual 800 de milioane de euro în transportul public. Țara deține un record european în domeniul investițiilor în rețeaua de tramvai, cu 500 de euro pe persoană investiții pe an în "extinderea și îmbunătățirea calității rețelei", subliniază ministrul François Bausch.

"Este țara din Europa care investește cel mai mult" în acest sector, recunoaște Merlin Gillard. "Însă Luxemburg vine de departe și are de recuperat investițiile reduse din trecut", adaugă expertul.

Gara centrală renovată, funicular ultramodern, benzi dedicate pentru autobuze și tramvaie, în capitala Luxemburgului progresele în domeniul transportului public sunt salutate de utilizatori care subliniază și beneficiile oferite de gratuitate. O măsură inedită în Europa, unde până acum nicio țară nu a introdus gratuitatea transportului public pe întreg teritoriul.

"Transportul este un drept fundamental al locuitorilor. Dacă avem dreptul la muncă avem și dreptul de a fi transportați la muncă, fără costuri ridicate", spune Ben Dratwicki, un profesor de limba franceză care locuiește în capitală și circulă cu bicicleta, după care ia funicularul și trenul pentru a se deplasa la un liceu, amplasat la 20 de kilometri nord de capitală, unde este profesor.

Un astfel de comportament pare însă a fi unul minoritar, dacă te uiți la ambuteiajele care persistă la orele de vârf pe marile bulevarde din Luxemburg.

Explicația are legătură cu o particularitate a Luxemburgului, care atrage zilnic pe teritoriul său 220.000 de muncitori transfrontalieri, care reprezintă aproape jumătate din numărul total de angajați. Acești muncitori transfrontalieri, veniți în principal din Franța și Belgia, nu beneficiază de gratuitatea transportului public pentru călătoriile pe care le fac din țara de rezidență. Asta este un factor care împiedică renunțarea la mașina personală.

Pentru cei aproximativ 120.000 de "navetiști" francezi, care muncesc și plătesc impozite în Marele Ducat, Guvernul luxemburghez a acceptat să le redistribuie o parte din bani prin finanțarea unor infrastructuri precum parcări pe partea franceză a frontierei.

François Bausch a promis de asemenea o linie de tren Thionville-Luxembourg care în jurul anului 2027-2028 va circula la fiecare șapte minute, adică o frecvență comparabilă cu cea a unei garnituri de metrou, explică ministrul luxemburghez.

Merlin Gillard menționează o altă limită a modelului luxemburghez, faptul că piața imobiliară este saturată iar chiriile sunt din ce în ce mai scumpe, ceea ce împiedică instalarea în Luxemburg a muncitorilor transfrontalieri care ar dori să se mute aici. Expertul subliniază că muncitorii transfrontalieri sunt sancționați de două ori. "Nu pot să își plătească chiria și nici nu beneficiază de transportul public în comun", precizează Merlin Gillard.

viewscnt
Afla mai multe despre
transport public
masina
luxemburg