INFOGRAFICE Datele confirmă că piața auto a avut cea mai bună lună în iulie și a crescut în acest an, în pofida unei scăderi aparente

INFOGRAFICE Datele confirmă că piața auto a avut cea mai bună lună în iulie și a crescut în acest an, în pofida unei scăderi aparente
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 17 aug 2022

Analiza pieței auto pentru primele șapte luni ale acestui an, realizată de APIA, arată foarte clar faptul că scăderea relativă a pieței auto din luna iulie nu reprezintă, de fapt, o scădere reală a înmatriculărilor de autoturisme din România, așa cum a precizat Profit.ro imediat ce DRPCIV a publicat datele brute.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Piața auto din România a înregistrat în luna iulie cel mai ridicat nivel din 2022, ca efect al Programului Rabla și al creșterii interesului românilor pentru achiziția de autovehicule noi. Numărul de mașini înmatriculate a fost de 11.987, în creștere cu aproximativ  10% față de luna anterioară fiind de altfel singura lună din 2022 în care s-au depășit 11.000 de autotutrisme înmatriculate.

Piața de rent a car din România, blocată aproape complet din cauza restricțiilor de deplasare, își revine puternic. Lipsă de mașini de închiriat, aproape jumătate dintre firmele de închirieri auto au intrat în faliment CITEȘTE ȘI Piața de rent a car din România, blocată aproape complet din cauza restricțiilor de deplasare, își revine puternic. Lipsă de mașini de închiriat, aproape jumătate dintre firmele de închirieri auto au intrat în faliment

Cu toate acestea, din cauza unui volum foarte mare înregistrat în iulie 2021, valoarea din iulie 2022 este mai mică cu 22% față de aceasta, determinând o aparență de declin al pieței auto. După cum se poate vedea din graficul datelor de înmatriculări, vârfurile din iulie și august 2021 au fost nefiresc de mari, compensând nivelurile reduse din primele cinci luni ale anului trecut.

Mai mult decât atât, rezultatele cumulate ale înmatriculărilor pe cele șapte luni ale acestui an sunt mult mai bune, cu 12,1%, față de cele din 2021, pe perioada similară, ceea ce contribuie la o prognoză foarte bună pentru rezultatul final al lui 2022, care va fi, cu siguranță, peste cel din 2021. Concret, în intervalul ianuarie – iulie s-au înmatriculat 70.028 de autoturisme noi, cu 7.500 mai multe decât în perioada similară a anului trecut.

INFOGRAFICE Datele confirmă că piața auto a avut cea mai bună lună în iulie și a crescut în acest an, în pofida unei scăderi aparente

Și la analiza performanțelor pe mărci se poate vedea care a fost impactul scăderii din luna iulie, la cei mai mari jucători din piață. Dacia, care are aproape 30% din piața auto locală, a scăzut cu peste 20% în iulie, dar are, cu 19.962 de unități, o creștere de 32,7% pe cele șapte luni. Hyundai, cea mai vândută marcă de import, a pierdut 15,9% în iulie, dar are un avans de peste 27% în acest an, pe șapte luni. La fel și Toyota, cu o creștere de 19,8% pe șapte luni. Ambele mărci de import au înregistrat un volum de aproximativ 5.600 de unități înmatriculate. Există și mărci cu scăderi în acest an, mai mici sau mai mari. De exemplu, Skoda și Volkswagen, din același grup, care au resimțit mai tare efectul crizei de semiconductori și, implicit, pe cel al blocajelor de producție. La fel, Renault, toate trei având scăderi cu o singură cifră. La mărcile premium, dacă Mercedes a scăzut cu numai 1,4%, BMW a resimițit mai tare impactul, având o pierdere de 22,8% față de anul trecut.

Mașinile electrice au luat fața hibridelor

Analiza APIA subliniază și evoluția tot mai evidentă a tipurilor de propulsie pe piața auto românească, unde se simte dispariția motorizărilor diesel din ofertele constructorilor auto. Ponderea motorinei în tipurile de motorizări preferate de români a coborât la un nivel greu de imaginat altădată, 14,1%, cu mai bine de 8 puncte procentuale în minus față de anul trecut, ca urmare a unei cote de numai 12,1% în lunile iunie și iulie. În consecință, motorizările electrice și cele hibrid au ajuns deja la peste 20% în acest an, după vârfurile de 22% din ultimele două luni, efect al Programului Rabla. Motoarele pe benzină rămân în acest context cea mai largă alegere a clienților români de automobile noi, care preferă acest tip de combustibil, tradițional și cu avantaje importante în fața electricelor, de preț de achiziție și de autonomie.

INFOGRAFICE Datele confirmă că piața auto a avut cea mai bună lună în iulie și a crescut în acest an, în pofida unei scăderi aparente

Dacă analizăm și mai detaliat segmentul de vehicule cu propulsie alternativă, așa numitele vehicule electrificate, putem observa că aproximativ jumătate din acest segment este ocupat de mașinile full hybrid, adică mult mai aproape de propulsia clasică, cu benzină, care este susținută de un motor electric pentru recuperarea energiei și suplimentarea resurselor de putere. Subsegmentul PHEV, mașini hibride cu încărcare la priză, a scăzut în iulie simțitor, în defavoarea mașinilor cu baterii. Mai exact, autoturismele BEV au urcat la 41% din segmentul mașinilor electrificate, apropiindu-se de cota celor hibride (47,8%), cu ajutorul important al modelului Dacia Spring, în timp ce mașinile PHEV au rămas la 11,4% din segment, cu 3,6 puncte sub nivelul de luna trecută.

INFOGRAFICE Datele confirmă că piața auto a avut cea mai bună lună în iulie și a crescut în acest an, în pofida unei scăderi aparente

BMW va produce un SUV alimentat cu hidrogen, în parteneriat cu Toyota CITEȘTE ȘI BMW va produce un SUV alimentat cu hidrogen, în parteneriat cu Toyota

Pe întreg anul, electricele complete au crescut la nu mai puțin de 38% din segmentul mașinilor electrificate, ceea ce a condus la o scădere mare a hibridelor clasice, de la 66,4% la 47,1% din total.

Dacă privim clasamentul celor mai vândute mașini electrice, putem vedea de unde vine această creștere: Dacia Spring, cu 2982 de unități, și Tesla, cu 425, au cea mai mare creștere, dar și Volkswagen, cu mai multe modele, și Hyundai, au creșteri mari și volume importante vândute.

INFOGRAFICE Datele confirmă că piața auto a avut cea mai bună lună în iulie și a crescut în acest an, în pofida unei scăderi aparente

Vehicule comerciale

Pe segmentul de LCV-uri, situația nu este la fel de bună precum în cazul autoturismelor, deoarece această piață a utilitarelor a înregistrat pe cele șapte luni care au trecut o scădere de 13,4%, cu un volum de 1.568 de unități înmatriculate în iulie (-9,5%) și un total de 9.216 pe intervalul ianuarie – iulie. Scăderi mari au înregistrat mai multe modele, între care Mercedes Sprinter (-18%), Ford Transit (-12,7%), dar și liderul pieței, Iveco Daily (-2,7%), pe fondul unei creșteri evidente a noului model Renault Express, nimeni altul decât fostul Dacia Dokker, relansat cu un nou design și echipamente specifice Renault, cu un preț care a încurcat destul de mult concurența.

SURSA INFOGRAFICE: APIA

viewscnt
Afla mai multe despre
piata auto
inmatriculari romania
apia
masini electrice