Justiția europeană a anulat decizia Comisiei Europene de validare a ajutoarelor acordate Wizz Air de aeroportul Timișoara

Justiția europeană a anulat decizia Comisiei Europene de validare a ajutoarelor acordate Wizz Air de aeroportul Timișoara
Profit.ro
Profit.ro
scris 8 feb 2023

Tribunalul General al Uniunii Europene a anulat o decizie anterioară a Comisiei Europene care a validat ajutoarele acordate de către aeroportul internațional Timișoara în favoarea companiei aeriene Wizz Air, informează un comunicat de presă al Curții de Justiție a UE.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Potrivit Tribunalului, Comisia a săvârșit mai multe erori de drept cu ocazia examinării caracterului selectiv și a caracterului avantajos al măsurilor menționate, scrie Agerpres.

ULTIMA ORĂ România a depășit Germania și este lider european în producția de SUV-uri subcompacte, cu Duster și Puma CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ România a depășit Germania și este lider european în producția de SUV-uri subcompacte, cu Duster și Puma

În cadrul unei strategii prin care se urmărea atragerea companiilor aeriene low-cost și creșterea rentabilității globale a aeroportului, Societatea Națională "Aeroportul Internațional Timișoara - Traian Vuia" SA a semnat în anul 2008 cu Wizz Air Hungary Legikozlekedesi Zrt, o companie aeriană maghiară low-cost, acorduri care definesc principiile cooperării lor, precum și condițiile generale de utilizare a infrastructurilor și a serviciilor aeroportuare de către Wizz Air. Două dintre aceste acorduri au fost modificate în anul 2010 printr-o nouă schemă de reduceri convenită între Wizz Air și AITTV. În conformitate cu publicațiile de informare aeronautică, Wizz Air a beneficiat de asemenea de reduceri și de rabaturi la tarifele de aeroport.

În anul 2010, compania aeriană regională română Carpatair SA a depus la Comisia Europeană o plângere prin care a pus în discuție ajutoare acordate de autoritățile române aeroportului internațional Timișoara în favoarea Wizz Air.

Prin decizia din 24 februarie 2020, Comisia a considerat, pe de o parte, că finanțarea publică acordată AITTV între anii 2007 și 2009 pentru dezvoltarea terminalului pentru zborurile în afara Schengen, îmbunătățirea căii de rulare, extinderea platformei și echipamentele de iluminat constituie un ajutor de stat compatibil cu piața internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) TFUE1. Pe de altă parte, Comisia a constatat că finanțarea publică pentru drumul de acces și dezvoltarea zonei de parcare în 2007 și pentru echipamentele de securitate în 2008, tarifele de aeroport din AIP 2007, AIP 2008 și AIP 2010 și acordurile din 2008 încheiate cu Wizz Air (inclusiv acordurile de modificare din 2010) nu constituie ajutor de stat în sensul articolului 107.

Una dintre cele mai mari proceduri, încheiată: Poliția Română va cumpăra de la Renault Group, ofertant unic, 700 de mașini CITEȘTE ȘI Una dintre cele mai mari proceduri, încheiată: Poliția Română va cumpăra de la Renault Group, ofertant unic, 700 de mașini

"Tribunalul respinge argumentația Comisiei potrivit căreia acțiunea introdusă de Carpatair SA ar fi inadmisibilă pentru motivul că aceasta din urmă nu dispune nici de calitatea procesuală activă în anularea deciziei în litigiu, nici de un interes născut și actual în anularea acestei decizii", se precizează în decizia comunicată miercuri.

"Tribunalul consideră, în plus, că Carpatair SA este direct afectată de decizia în litigiu în măsura în care, pe de o parte, aceasta afectează în mod direct dreptul său de a nu suferi pe piața relevantă o concurență denaturată prin măsurile în litigiu și, pe de altă parte, lasă intacte efectele măsurilor în litigiu în mod pur automat numai în temeiul reglementării Uniunii și fără aplicarea altor norme intermediare", se mai arată în decizia instanței.

După ce a confirmat admisibilitatea acțiunii introduse de Carpatair SA, "Tribunalul constată, pe fond, că decizia în litigiu este viciată de mai multe erori de drept care afectează concluzia că nici reducerile și rabaturile privind tarifele de aeroport care figurează în AIP din 2010, nici acordurile încheiate cu Wizz Air în anul 2008, astfel cum au fost modificate în anul 2010, nu constituie ajutoare de stat în sensul articolul 107 alineatul (1) TFUE".

În consecință, "Tribunalul consideră că Comisia nu și-a justificat din punct de vedere juridic concluzia potrivit căreia acordurile din 2008 și acordurile de modificare din 2010 nu conferiseră Wizz Air un avantaj economic pe care aceasta nu l-ar fi obținut în condiții normale de piață și, prin urmare, nu constituiau ajutor de stat".

În lumina acestor considerații, "Tribunalul admite acțiunea și anulează decizia în litigiu în măsura în care concluzionează că tarifele de aeroport care figurează în AIP din 2010 și acordurile din 2008, inclusiv acordurile de modificare din 2010, nu constituie ajutoare de stat". 

viewscnt
Afla mai multe despre
wizz air
aeroportul timișoara