Administrația Trump a anunțat sâmbătă că va lua măsuri împotriva Mexicului, după ce guvernul mexican a redus sloturile de zbor și a obligat transportatorii de marfă să își mute operațiunile din Ciudad de México, afectând companiile aeriene americane, relatează Reuters.
Secretarul american al Transporturilor, Sean Duffy, a declarat că Departamentul de Transporturi (DOT) ar putea respinge solicitările de zbor din partea Mexicului dacă autoritățile nu remediază problemele generate de deciziile luate în 2022 și 2023. DOT propune, de asemenea, retragerea imunității antitrust pentru parteneriatul dintre Delta Air Lins și Aeromexico, invocând probleme de concurență, scrie News.ro.
Delta a avertizat că o astfel de măsură ”ar dăuna grav consumatorilor care călătoresc între SUA și Mexic, locurilor de muncă din SUA și competiției transfrontaliere.” Aeromexico a anunțat că pregătește un răspuns comun la ordinul american.
DOT susține că Mexicul a încălcat acordul bilateral în domeniul aviatic, reducând sloturile pentru zboruri de pasageri și forțând operatorii cargo să se relocheze. Fostul președinte mexican Andrés Manuel López Obrador a apărat decizia, afirmând că aeroportul principal Benito Juarez (MEX) este supraaglomerat și că noul aeroport Felipe Ángeles (AIFA), aflat mai departe de oraș, poate prelua traficul suplimentar.
Totuși, AIFA este deja la capacitate maximă pentru marfă, iar transportul pasagerilor rămâne dificil din cauza accesului limitat. Între timp, autoritățile grăbesc modernizarea aeroportului MEX în perspectiva Cupei Mondiale din 2026, la care Mexicul este gazdă.
”Prin restricționarea sloturilor și relocarea forțată a operatorilor cargo, Mexicul și-a încălcat angajamentele, a perturbat piața și a lăsat companiile americane cu pierderi de milioane,” a transmis DOT.
Asociația Transportatorilor de Marfă Aeriană din SUA a avertizat că măsurile mexicane creează un precedent periculos în tratamentul rezervat companiilor cargo la nivel global și afectează siguranța operațională.
DOT a emis ordine care obligă companiile aeriene mexicane să depună până la sfârșitul lunii iulie programele de zbor pentru operațiunile din SUA și să obțină aprobare prealabilă pentru zborurile charter mari. Volaris și Viva Aerobus nu au comentat încă situația.
Dacă SUA retrage aprobarea antitrust pentru Delta și Aeromexico, cele două companii vor trebui să înceteze colaborarea în privința tarifelor, capacității și veniturilor. Delta va putea păstra participația în Aeromexico și alte părți ale parteneriatului.
DOT a mai avertizat că ar putea lua măsuri similare și împotriva unor țări europene, în contextul unor restricții similare la aeroporturi.