Pe cale de a fi preluat de australienii de la Macquarie, distribuitorul de energie al Olteniei își digitalizează operarea rețelei cu fonduri UE. Care e starea acesteia

Pe cale de a fi preluat de australienii de la Macquarie, distribuitorul de energie al Olteniei își digitalizează operarea rețelei cu fonduri UE. Care e starea acesteia
Adi Mosoianu
Adi Mosoianu
scris 27 oct 2020

Distribuție Energie Oltenia SA, operatorul concesionar zonal al rețelei de distribuție a energiei electrice din Oltenia controlat încă de compania cehă de stat CEZ și care se numără printre activele românești ce urmează a fi preluate de divizia de investiții în infrastructură a grupului financiar australian Macquarie, vrea să-și implementeze un sistem inteligent integrat de control al operării activității de distribuție, ca parte a procesului de digitalizare a rețelei și de upgradare a acesteia la statutul de rețea inteligentă (smart grid).

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Astfel, Distribuție Energie Oltenia a lansat o licitație pentru a atribui un contract de implementare a unui sistem avansat de management al distribuției (Advanced Distribution Management System - ADMS).

"Implementarea platformei ADMS va consta din următoarele, dar nelimitat la : proiectarea, dezvoltarea, furnizarea, instalarea, configurarea, customizarea, testarea, migrarea de date sau transferul de date din baze de date existente, orice transformări de date și conversie necesare, sau orice constituire date de bază (informații aflate pe alte medii de înregistrare), asigurarea unei soluții de back-up și recuperare în caz de dezastre, punerea în funcțiune (darea în producție) și transferul platformei în mediul operațional, pregătirea profesională, livrarea de documentație conform unui plan de livrabile aprobat de beneficiar, furnizarea de servicii și suport pentru perioada de garanție pentru platforma numită, dezvoltată în arhitectură ADMS centralizată, și care trebuie să aibă capacitatea de a procesa și gestiona, în configurația finală, datele provenind de la 500.000 puncte de inserție", se arată în documentația de atribuire.

Ant Group, cel mai valoros unicorn din lume, vrea să atragă 35 miliarde dolari în cea mai mare listare din istorie CITEȘTE ȘI Ant Group, cel mai valoros unicorn din lume, vrea să atragă 35 miliarde dolari în cea mai mare listare din istorie

Valoarea totală a contractului este estimată la 31,38 milioane lei fără TVA, din care 27,29 milioane lei ar urma să provină din fonduri UE nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM).

Compania menționează că a trecut la implementarea unui program de transformare digitală care îi va permite îmbunătățirea proceselor și performanțelor, precum și o mai eficientă utilizare a resurselor de care dispune, pe termen mediu și lung.

"În cadrul programului de digitalizare amintit (denumit Smart Transformation) s-a decis implementarea unei platforme pentru Rețeaua Inteligentă, care va constitui nucleul de dezvoltare a Rețelei Inteligente (Smart Grid) la nivelul rețelei de distribuție a operatorului de distribuție în discuție. „Sistemul Integrat ADMS”, care constituie obiectul prezentei achiziții, face parte din programul de digitalizare Smart Transformation și construire a platformei pentru Rețeaua Inteligentă, și va susține procesul de distribuție și optimizarea lui", notează Distribuție Energie Oltenia în caietul de sarcini al licitației.

BRD a acordat Academiei Hagi credite de 3,5 milioane de euro în 2020 CITEȘTE ȘI BRD a acordat Academiei Hagi credite de 3,5 milioane de euro în 2020

Compania asigură alimentarea cu energie electrică a peste 1,45 milioane de clienți din 7 județe din regiunea Olteniei: respectiv Dolj, Argeș, Olt, Gorj, Vâlcea, Mehedinți și Teleorman.

"Pentru managementul întreruperilor și planificarea operațiunilor în rețea, datorită regulilor impuse de către ANRE și a cerințelor consumatorilor, sistemul ADMS va trebui să realizeze următoarele: automatizarea fluxului de informații privind starea și parametrii rețelei, gestiunea situației întreruperilor planificate și neplanificate, a duratei acestora, a compensațiilor ce trebuie acordate clienților, în cazul abaterii de la criteriile impuse, ca suport decizional pentru masuri de îmbunătățire a serviciului de distribuție a energiei electrice", se mai precizează în documentația de atribuire.

Potrivit documentului citat, în scopul îmbunătățirii funcționării rețelei, al reducerii numărului de întreruperi neplanificate și al creșterii siguranței rețelei, sistemul ADMS va trebui să permită folosirea următoarelor instrumente de analiză: soluții pentru restabilirea alimentării, luând în considerare criteriile selectate (timp de manevră minim, energie minimă nelivrată etc), ghid (foaie) de manevre pentru restaurarea alimentării, analiza scenariilor ("ce se întâmplă dacă"), precum și analiza și pregătirea soluțiilor pentru izolarea defectului și restaurarea alimentării.

Blue Air a primit o parte din banii pentru care a mers la Guvern. Mesaj către pasageri CITEȘTE ȘI Blue Air a primit o parte din banii pentru care a mers la Guvern. Mesaj către pasageri

Platforma ADMS va trebui să permită vizualizarea de tip dashboard a situației rețelei de distribuție în timp real (inclusiv număr de evenimente, incidente, deranjamente și reprezentarea acestora pe harta geografică), în vederea construirii unei imagini de ansamblu asupra situației curente.

"De asemenea, sistemul ADMS mai trebuie să asigure managementul incidentelor, pentru o reacție rapidă la situații de defect sau reacții deosebite, într-un flux de lucru prietenos, eficient și sigur, transmiterea automată de SMS sau/și e-mail către clienți, în caz de evenimente", se mai menționează în caiet.

Nu în ultimul rând, platforma ADMS va trebui să genereze în mod automat soluții, conform unor criterii impuse de către operator, pentru îmbunătățirea parametrilor rețelei, a siguranței și a continuității în alimentarea consumatorilor, cum ar fi soluții pentru automatizarea rețelei de distribuție având ca țintă reducerea timpilor de realimentare a consumatorilor, încadrarea în prevederile standardului de performanță impus prin legislație și reducerea utilizării forței de muncă și a deplasărilor acesteia.

Tranzacție finalizată: SIF Banat – Crișana cumpără platforma IMGB, fosta glorie a industriei locale din perioada comunistă, într-o tranzacție de circa 40 milioane de euro CITEȘTE ȘI Tranzacție finalizată: SIF Banat – Crișana cumpără platforma IMGB, fosta glorie a industriei locale din perioada comunistă, într-o tranzacție de circa 40 milioane de euro

Astfel, sistemul va trebui să permită "identificarea în mod automat a locului de defect, izolarea și restaurarea alimentării (FLISR - Fault Location, Isolation, and Service Restoration), cu posibilitatea implementării de logici de automatizare ce includ echipamentele de comutație din stațiile electrice și din rețeaua MT și JT. De asemenea, să permită execuția comenzilor în regim automat și manual".

Potrivit celor mai recente date ale ANRE, la nivelul anului 2019, 68% din liniile electrice de înaltă tensiune, 71% din cele de medie tensiune, precum și 46% din cele de joasă tensiune și din branșamentele operate de Distribuție Energie Oltenia aveau ca dată de punere în funcțiune perioada 1960-1979, situație valabilă și pentru 73,6% din stațiile de înaltă tensiune, 87,72% din stațiile de medie tensiune, aproape 50% din posturile de transformare și 31,7% din punctele de alimentare.

"Se remarcă punerea în funcțiune a unui număr redus de stații electrice de transformare în ultimii 20 ani (3 stații de transformare, reprezentând 2,1% din numărul total de 144 stații de 110 kV). (...) Se înregistrează un grad scăzut de lucrări noi și lucrări de retehnologizare ale liniilor electrice (sub 1% pe toate categoriile de linii). În anul 2019 a fost raportat un număr de 7 stații electrice de 110 kV retehnologizate (circa 5% din numărul total de stații de transformare) și 298 posturi de transformare noi și retehnologizate", se menționează în raportul pe 2019 al ANRE privind indicatorii de performanță ai serviciului de distribuție la nivel național și starea tehnică a rețelelor.

Echipa de software development Bolt a crescut cu 25% în acest an și anunță noi angajări în România CITEȘTE ȘI Echipa de software development Bolt a crescut cu 25% în acest an și anunță noi angajări în România

Durata medie a întreruperilor neplanificate de alimentare per utilizator din rețeaua Olteniei a fost anul trecut de 106,2 minute în mediul urban, ușor sub valoarea agregată la nivel național (107,98 minute), și de 284,19 minute în mediul rural (264,18 minute la nivel național). Frecvența întreruperilor neplanificate per utilizator a fost în 2019 de 1,75 în mediul urban (2,38 la nivel național) și de 2,65 în mediul rural (3,52 la nivel național).

Anul trecut, în rețeaua Distribuție Energie Oltenia au fost consemnate 33 de incidente deosebite, care au afectat în total circa 456.000 de consumatori (în medie 13.800/incident). Cele mai multe (20) au avut cauze interne, fiind provocate de defecte ale elementelor de rețea, din care mare parte au reprezentat defecte ale elementelor aferente stațiilor. 

În 2019, Distribuție Energie Oltenia a realizat investiții de 233,5 milioane lei, depășindu-și planul anual, care prevedea investiții de 220,6 milioane lei. Compania a terminat anul trecut cu pierderi de peste 11 milioane lei, la o cifră de afaceri de circa 820,5 milioane lei.

viewscnt
Afla mai multe despre
cez active romania macquarie
cez vanzare active romania
distributie energie oltenia cez
intreruperi alimentare energie
pene de curent
incidente retele distributie energie
digitalizare retele energie
smart grid
retele inteligente distributie energie