Procedura de conciliere cu băncile se schimbă. Clienții pot face cereri și pentru sume mai mici

Procedura de conciliere cu băncile se schimbă. Clienții pot face cereri și pentru sume mai mici
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 12 sep 2016

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) a eliminat plafonul de 1.000 de lei de la care consumatorii pot cere intervenția unui conciliator pentru a rezolva problemele cu banca și a modificat procedura de lucru, în condițiile în care a primit doar 144 de cereri conforme.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Românii care au probleme cu băncile pot să apeleze din luna martie la o procedură alternativă, care ar trebui să le rezolve rapid și gratuit nemulțumirile materiale.

Clienții pot să evite instanțele și să ajungă la înțelegere cu instituția financiară în urma unei proceduri de conciliere, arbitrată de un conciliator plătit de CSALB din banii băncilor.

ANALIZĂ S-a încins economia? CITEȘTE ȘI ANALIZĂ S-a încins economia?

Până acum nu s-au îngrămădit foarte mulți să apeleze la noua metodă prin care băncile sperau să scape de procesele în instanță.

Centrul a primit până acum 144 de cereri conforme, dar în doar 27 de cazuri acestea au fost și documentate complet și s-au întocmit dosare, 18 au fost soluționate, 8 sunt în lucru și 36 în faza de filtru, potrivit datelor furnizate de CSALB.

Pentru a atrage mai mulți clienți nemulțumiți, CSALB a eliminat plafonul începând cu care cererile de conciliere erau eligibile și a introdus o procedură de filtru, în care juriștii instituției verifică inițial dosarele și obțin acceptul părților de a intra în procedura de conciliere.

Procedura poate să fie de două feluri: propusă și impusă. În primul caz, soluția dată de conciliator se aplică doar dacă ambele părți sunt de acord, în timp ce în al doilea caz procedura seamănă mai mult cu arbitrajul, astfel că soluția este executorie și nu mai poate fi atacată de consumator sau bancă decât în instanță.

Consumatorii au opțiunea de a derula toată procedura în persoană, de la distanță (prin email), ori printr-un reprezentant legal.

Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare din partea Băncii Naționale, spera ca o zecime dintre litigiile dintre bănci și clienți să ajungă să fie stinse prin procedura alternativă.

Președintele colegiului și membru independent este Simona Vâlceanu, care vine din sistemul bancar. Din partea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor este numită Mihaela Ionescu, din partea unei federații de asociații este numit Corneliu Vișoianu, din partea Asociației Române a Băncilor este numită Luminița Malanciuc.

viewscnt
Afla mai multe despre
csalb
litigii bancare
solutionare alternativa
procese banci
clauze abuzive