Primii roboți vii din lume, cunoscuți sub numele de xenoboți, se pot reproduce

scris 1 dec 2021

Oamenii de știință americani care au creat primii roboți vii din lume spun că formele de viață, cunoscute sub numele de xenoboți, se pot reproduce acum într-un mod care nu este văzut la plante și animale, relatează CNN.

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Formați din celulele stem ale broaștei africane cu gheare (Xenopus laevis) de la care își iau numele, xenoboții au o circumferință mai mică de un milimetru (0,04 inchi), scrie News.ro.

Hackerii au pătruns în rețeaua Panasonic CITEȘTE ȘI Hackerii au pătruns în rețeaua Panasonic

Micii roboți au fost prezentați pentru prima dată în 2020, după ce experimentele au arătat că se pot mișca, lucra împreună în grupuri și se pot auto-vindeca.

Acum, oamenii de știință care i-au dezvoltat, de la Universitatea din Vermont, Universitatea Tufts și Institutul Wyss pentru Inginerie Inspirată Biologic de la Universitatea Harvard, au spus că au descoperit o formă complet nouă de reproducere biologică, diferită de orice animal sau plantă cunoscuți științei.

”Am fost uimit de asta”, a spus Michael Levin, profesor de biologie și director al Allen Discovery Center de la Universitatea Tufts, care a fost co-autor principal al noii cercetări.

”Broaștele au un mod de reproducere pe care îl folosesc în mod normal, dar când... eliberezi (celulele) de restul embrionului și le dai șansa să-și dea seama cum să fie într-un mediu nou, nu numai că își dau seama, au descoperit o nouă modalitate de a se mișca, dar și-au dat seama, aparent, și de o nouă modalitate de a se reproduce.”

Xenoboții părinți în formă de C colectează și comprimă celulele stem libere în grămezi care se pot maturiza în urmași.

Robot sau organism?

Celulele stem sunt celule nespecializate care au capacitatea de a se dezvolta în diferite tipuri de celule. Pentru a face xenoboții, cercetătorii au răzuit celule stem vii din embrioni de broaște și le-au lăsat să incubeze. Nu este implicată nicio manipulare a genelor.

Cei mai mulți oameni cred că roboții sunt făcuți din metale și ceramică, dar nu este atât din ce este făcut un robot, ci ceea ce face acesta, dacă acționează pe cont propriu în numele oamenilor”, a spus Josh Bongard, profesor de informatică și robotică, expert la Universitatea din Vermont și autor principal al studiului.

”În acest fel este un robot, dar este, de asemenea, în mod clar un organism făcut din celule de broaște nemodificate genetic.”

Bongard a spus că cercetătorii au descoperit că xenoboții, care au fost inițial în formă de sferă și făcuți din aproximativ 3.000 de celule, s-ar putea replica. Dar s-a întâmplat rar și numai în circumstanțe specifice.

Xenoboții au folosit ”replicarea cinetică”, un proces despre care se știe că are loc la nivel molecular, dar nu a fost niciodată observat până acum la scara celulelor sau a organismelor întregi, a spus Bongard.

Cu ajutorul inteligenței artificiale, cercetătorii au testat apoi miliarde de forme ale corpului pentru a face xenoboții mai eficienți la acest tip de replicare. Supercomputerul a venit cu o formă de C care semăna cu Pac-Man, jocul video din anii 1980. Ei au descoperit că a reușit să găsească celule stem minuscule într-o cutie Petri, să adune sute de ele în gura sa și, câteva zile mai târziu, mănunchiul de celule a devenit noi xenoboți. Părintele rotește o minge mare de celule stem care se maturizează într-un nou xenobot.

”AI nu a programat aceste mașini în modul în care ne gândim de obicei la scrierea codului. A modelat și sculptat și a creat această formă Pac-Man. Forma este, în esență, programul. Forma influențează modul în care xenoboții se comportă pentru a amplifica acest proces incredibil de surprinzător”, a spus Bongard”.

Xenoboții sunt o tehnologie foarte timpurie -- gândiți-vă la un computer din anii 1940 -- și nu au încă aplicații practice. Cu toate acestea, această combinație de biologie moleculară și inteligență artificială ar putea fi utilizată într-o serie de sarcini în organism și în mediu, potrivit cercetătorilor.

Aceasta poate include lucruri precum colectarea microplasticelor din oceane, inspectarea sistemelor radiculare și medicina regenerativă. În timp ce perspectiva biotehnologiei cu auto-replicare ar putea stârni îngrijorare, cercetătorii au spus că mașinile vii au fost în întregime păstrate într-un laborator și ușor de oprit, deoarece sunt biodegradabile și reglementate de experți în etică.

Cercetarea a fost finanțată parțial de Defense Advanced Research Projects Agency, o agenție federală care supraveghează dezvoltarea tehnologiei pentru uz militar.

Există multe lucruri care sunt posibile dacă profităm de acest tip de plasticitate și de capacitatea celulelor de a rezolva probleme”, a spus Bongard.

Studiul a fost publicat luni în jurnalul științific evaluat de colegi PNAS.

roboti