STS va furniza serviciul de semnătură electronică pentru autoritățile publice, obligate să accepte de la firme și populație documente semnate electronic

STS va furniza serviciul de semnătură electronică pentru autoritățile publice, obligate să accepte de la firme și populație documente semnate electronic
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 3 apr 2020

Serviciul de Telecomunicații Speciale a fost desemnat, prin ordonanță de urgență, să devină prestator de servicii de încredere calificate pentru sistemele de semnătură electronică ce vor fi folosite de instituțiile și autoritățile publice centrale. Acestea au fost obligate, printr-o ordonanță anterioară, să primească de la firme și populație documente semnate electronic.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

De ce este important: În pofida faptului că, prin lege, instituțiile publice sunt obligate să accepte semnătura electronică pe orice documente, multe dintre acestea fie nu aplică legea, fie nu au sistemul necesar, după cum a relatat anterior Profit.ro. Totodată, Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă este în vigoare pentru toate statele comunitare din 2016.

De asemenea important: În prezent, doar undeva la 10% dintre români interacționează online cu administrația publică sau trimit formulare online, în timp ce media europeană este de peste 35%. 

În 2017, Guvernul redactase un proiect de lege pentru modificarea actualei legi a semnăturii electronice, care datează din 2001, însă proiectul nu a mai fost adoptat. 

INFOGRAFIC Coronavirus pentru firmele tech: Numeroși fondatori se confruntă deja cu schimbări în business. Antreprenorii reduc cu prioritate costurile operaționale CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Coronavirus pentru firmele tech: Numeroși fondatori se confruntă deja cu schimbări în business. Antreprenorii reduc cu prioritate costurile operaționale

Pandemia de coronavirus și starea de urgență, cu regulile aferente impuse de distanțarea socială și lucrul de la distanță, în condiții de izolare sau carantină, obligă administrația publică să utilizeze semnătura electronică pentru documentele oficiale.

Guvernul a adoptat luni seară o ordonanță de urgență prin care impune autorităților publice să accepte astfel de documente de la cetățeni și firme, utilizând servicii de certificare a semnăturii furnizate de terți. 

Acești terți vor fi reprezentați, prin urmare, doar de Serviciul de Telecomunicații Speciale.

”Un prestator unic de servicii pentru entitățile statului nu face altceva decât să asigure continuitatea comunicării, să garanteze autenticitatea decizională la nivel managerial și să sprijine actul de guvernare, în orice situație și, în mod independent de orice tip de ingerință sau limitare de orice natură deoarece, prestatorul propus a presta serviciile de încredere este el însuși un organ central de specialitate al administrașiei publice centrale, entitate componentă a sistemului national de apărare, ordine publică și securitate națională”, susține Guvernul.

INFOGRAFIC România, locul 1 în lume în funcție de raportul preț/viteză la internet. Unde este cel mai piperat cost CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC România, locul 1 în lume în funcție de raportul preț/viteză la internet. Unde este cel mai piperat cost

Potrivit ordonanței anterioare a Guvernului, autoritățile și instituțiile publice vor avea obligația de a primi de la firme și populație înscrisurile semnate cu semnătură electronică

Astfel, autoritățile și instituțiile publicea au obligația primirii înscrisurilor semnate cu semnătură electronică, urmând să stabilească tipul de semnătură electronică aplicabilă pentru utilizarea de către persoanele fizice sau juridice a unui serviciu disponibil online prestat de respectivele autorități.

De asemenea, în vederea primirii documentelor electronice, autoritățile și instituțiile publice pun la dispoziție portaluri proprii sau să utilizeze instrumente puse la dispoziție de către terți.

EXCLUSIV Guvernul a prelungit licențele pentru companiile telecom CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Guvernul a prelungit licențele pentru companiile telecom

Toate partidele aflate la guvernare au evitat să creeze un cadru legal funcțional pentru implementarea pe scară largă, inclusiv în administrația publică, a semnăturii electronice.

După cum a relatat Profit.ro, un proiect legislativ, depus anul trecut la Parlament, prevede că semnarea electronică, cu o semnătură avansată, necalificată, a unor acte juridice între părți va avea efectele juridice ale semnăturii olografe, dacă forma scrisă a actului este solicitată doar pentru probarea lui. Proiectul introduce, totodată, posibilitatea identificării persoanei la distanță și reglementează statutul actelor juridice semnate electronic de funcționari publici.

Comisia de specialitate a Camerei Deputaților urma să adopte, joi, un raport la acest proiect, în vederea adoptării în plen, dar, la solicitatea Autorității pentru Digitalizarea României, deputații au decis să diescute proiectul la pachet cu proiectul de lege pentru adoptarea ordonanței emise recent de Guvern.

viewscnt
Afla mai multe despre
semnatura
electronica
sts
administratie
oug
juridic
efect
proiect
lege
guvern