RCS&RDS, despre amendamentele la Legea audiovizualului, vizând marii operatori de cablu: Interesele unor companii private nu ar trebui să fie arbitrate de Parlament. Canalele Digi24 și DigiSport ar putea fi închise dacă legea va fi votată

RCS&RDS, despre amendamentele la Legea audiovizualului, vizând marii operatori de cablu: Interesele unor companii private nu ar trebui să fie arbitrate de Parlament. Canalele Digi24 și DigiSport ar putea fi închise dacă legea va fi votată
Profit.ro
Profit.ro
scris 20 mai 2022

Compania RCS&RDS a comentat amendamentul la Legea audiovizualului prin care marii operatori de cablu care dețin și posturi TV pot fi obligați de CNA să renunțe la una dintre activități, afirmând că nu consideră că ar trebui să renunțe la niciuna dintre activități - cea de operator de cablu și cea de media - neexistând o incompatibilitate între cele două piețe. De asemenea, propune ca proiectul de modificare a legii să fie adoptat în forma propusă de Guvern, pentru conformarea rapidă cu legislația europeană, iar alte modificări să fie discutate separat, inclusiv cu toți jucătorii privați din piețele de profil". Oficialii RCS&RDS subliniază însă că "interesele unor companii private, aflate în directă concurență și uneori chiar în conflict, nu ar trebui să fie arbitrate de către Parlament".

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Ministrul Culturii Lucian Romașcanu, senator PSD, a propus, printr-un amendament la un proiect de modificare a Legii audiovizualului inițiat de Guvernul Cîțu, ca operatorii de cablu care dețin putere semnificativă pe piețe aflate în strânsă legătură, consolidându-și astfel puterea de piață, să poată fi obligați prin decizie a CNA să opteze pentru păstrarea activității doar pe una dintre piețe. Scopul inițial al proiectului a fost armonizarea legislației românești cu o directivă eruopeană în domeniul audivizual, scrie News.ro.

VIDEO ANAF: Ne-am săturat să vedem Antifrauda alergând după un comerciant care vinde doi covrigi și un suc la colțul străzii CITEȘTE ȘI VIDEO ANAF: Ne-am săturat să vedem Antifrauda alergând după un comerciant care vinde doi covrigi și un suc la colțul străzii

"RCS & RDS este de părere că primordială este protejarea interesului României în domeniu, mai precis evitarea impunerii de sancțiuni din partea organismelor europene, sancțiuni ce pot veni pe fondul întârzierii adoptării acestor prevederi. Astfel, considerăm că este deosebit de important ca Proiectul de lege care se află acum în dezbaterea Senatului să fie adoptat cu celeritate, în forma inițiatorului, mai precis în forma redactată de către Guvern. Orice alte interese private trebuie să se subordoneze interesului major al României, de evitare a sancțiunilor.", transmit oficialii RCS & RDS, subliniind că "adoptarea legii în forma cerută de către autoritățile europene și realizată de către Guvern prin acest proiect de lege, nu afectează funcționalitatea actuală, RCS & RDS fiind o societate care acționează și își desfășoară activitatea după regulile și legile în vigoare".

Solicitați să precizeze ce strategie vor avea în cazul în care legea va intra în vigoare în forma discutată în Senat și vor fi puși în situația de a opta pentru păstrarea activității doar pe una dintre piețe, oficialii RCS & RDS nu consideră că trebuie să renunțe la vreuna dintre activități - cea de operatror de cablu și cea de media - întrucât nu există nicio incompatibilitate între cele două piețe.

"Dacă proiectul, în forma trimisă de Guvern către Parlament, intră în vigoare, nu considerăm că ar trebui să renunțăm la niciuna dintre activități, neexistând o incompatibilitate între cele două piețe. Așa cum am spus, un astfel de demers ar demonstra responsabilitate, astfel încât România nu ar risca sancțiuni severe și plata unor importante sume de bani din bugetul de stat", a transmis compania.

De asemenea, oficialii RCS & RDS propun ca, dacă amendamentele aduse legii sunt de natură să întârzie procesul de adoptare, proiectul să fie adoptat rapid în forma propusă de Guvern, în timp ce toți jucătorii privați din piețele de profil pot fi invitați la dezbateri de către legiuitor cu privire la orice proiect de modificare a Legii audiovizualului.

Totodată, RCS & RDS consideră că "interesele unor companii private, aflate în directă concurență și uneori chiar în conflict, nu ar trebui să fie arbitrate de către Parlament".

Oficialii RCS & RDS precizează că propunerile și dezbaterile aferente privind modificările aduse Legii audiovizualului au fost de la bun început nu doar în atenția companiei, ci și în atenția tuturor jucătorilor din această piață foarte sensibilă, în care concurența puternică dintre agenții economici are efecte benefice pentru consumatori.

Proiectul de lege a fost inițiat de Guvernul Cîțu, cu titulatura "Lege pentru modificarea și completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr, 39/2005 privind cinematografia", scopul declarat fiind, conform expunerii de motive. "transpunerea Directivei nr. nr. 1808 din 14 noiembrie 2018 de modificare a Directivei 2010/13/UE privind coordonarea anumitor dispoziții stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii media audiovizuale (Directiva serviciilor media audiovizuale) având în vedere evoluția realităților pieței".

Se consideră că un furnizor de servicii deține o poziție preponderentă în formarea opiniei publice, în cazul în care concentrarea proprietății sale depășește 40% din piața serviciilor de retransmisie prin intermediul rețelelor de comunicații electronice. Determinarea concentrării proprietății se face prin luarea în considerare a numărului de abonați, conform datelor furnizate periodic de ANCOM, la solicitarea consiliului.

În afara amendamentului prin care CNA poate cere operatorilor de cablu care dețin putere semnificativă pe piețe aflate în strânsă legătură, consolidându-și astfel puterea de piață, să opteze pentru una dintre piețe, senatorul PSD Lucian Romașcanu a propus și ca la depășirea cotei de concentrare a proprietății de către un distribuitor de servicii de programe, CNA să ia măsuri de impunere a retransmiterii gratuite a tuturor serviciilor de programe nou lansate sau care nu se regăsesc în lista must carry, pentru o perioadă de cel puțin 12 luni".

Lucian Romașcanu și-a argumentat acest ultim amendament afirmând că soluția este necesară pentru preîntâmpinarea abuzului de poziție dominantă al unui operator economic care ar putea folosi poziția preponderentă pe care o deține pe una dintre piețe pentru a perturba activitatea pe cealaltă piață.

"Este necesară implicarea CNA pentru a evita apariția unei situații de abuz de poziție dominantă în piața audiovizuală. Consiliul Concurenței nu analizează implicațiile pe care le are poziția dominantă a unui operator într-o piață conexă (e.g. piața serviciilor de programe tv) aceleia principale (e.g. piața de distribuție a serviciilor de programe tv) pe care activează respectivul operator", susține el.

Recent, Valentin Jucan, membru CNA propus de Guvern, și-a exprimat nemulțumirea față de posibilitatea cabliștilor de a plasa posturile TV în pachete după criterii proprii, altele decît cel prevăzut de lege, respectiv tematica.

"Nu este firesc într-o piață în care libera concurență trebuie să existe, trebuie să existe și predictibilitate”, a spus el în urmă cu aproximativ o săptămână, în ședința CNA, conform relatării Pagina de Media.

De altfel, în ultimele cinci luni RCS & RDS, cablistul cu cea mai mare acoperire din România, a fost amendat de trei ori de CNA, fiind acuzat că încalcă legislația privind gruparea televiziunilor în funcție de tematică. Primele două amenzi au fost aplicate în urma unor sesizări ale patronului Aleph News, Adrian Sârbu, care chiar a formulat acuzații de "abuz de poziție dominantă", iar cea de a treia ca urmare a sesizării lui Liviu Alexa, deținător al televiziunii NCN. Ambii au reclamat că posturile pe care le dețin sunt poziționate în alt pachet față de televiziunile de știri cunoscute, Antena 3, Romania TV, Digi 24, Realitatea sau B1 TV, potrivit Pagina de Media.

Conform legislației audiovizuale, companiile de cablu trebuie să aranjeze televiziunile pe pachete, în funcție de tematica fiecăruia: generaliste, știri, documentare, sport.
 

viewscnt
Afla mai multe despre
rcs&rds
legea audiovizualului
cablu