Noile reguli pentru asociațiile de proprietari și administratorii de bloc, aprobate de Parlament

Noile reguli pentru asociațiile de proprietari și administratorii de bloc, aprobate de Parlament
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 26 iun 2018

Asociațiile de proprietari vor fi obligate, prin lege, să constituie un fond de reparații anual, precum și fond de rulment, iar orice modificări la fațada unei clădiri de locuințe nu se vor putea face decât pentru toată fațada și integral, prevede un proiect de lege aprobat de Parlament. Primarii vor emite atestatul persoanelor care doresc să fie administrator de condominii, iar acestea vor trebui să dețină cazier judiciar și cazier fiscal curate.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Noile prevederi au fost introduse de Parlament într-un proiect de lege inițiat de Guvern privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, adoptat marți de Camera Deputaților, în calitate de for decizional al legislativului.

Parlamentul poate da mână liberă primăriilor să interzică debranșările de la RADET-uri, TVA pe căldură și apă caldă pregătită să fie redusă la 5% CITEȘTE ȘI Parlamentul poate da mână liberă primăriilor să interzică debranșările de la RADET-uri, TVA pe căldură și apă caldă pregătită să fie redusă la 5%

Profit.ro a relatat că, potrivit proiectului, asociațiile de proprietari vor fi obligate, prin lege, să constituie un fond de reparații anual, precum și fond de rulment, iar intervențiile la fațada unei clădiri de locuințe nu se vor putea face decât pentru toată fațada și integral.

Potrivit noilor prevederi, proprietarii din condominiu trebuie să încheie un acord scris cu privire la regulile și condițiile de folosință a părților comune ale imobilului și normele de conduită dintre proprietari, numit regulament al condominiului.

Legea introduce obligativitatea constituirii de către asociațiile de proprietari a fondului de reparații anual, precum și a fondului de rulment și întărește cadrul normativ pentru angajarea de către asociațiile de proprietari a persoanelor fizice autorizate sau persoanelor juridice cu rol de administrator al condominiilor. Sunt  detaliate și clarificate, în acest sens, atribuțiile administratorului, ale președintelui, ale comitetului executiv, ale cenzorilor, tipul de relații dintre aceștia, precum și procedurile de aprobare a deciziilor privind realizarea lucrărilor de reabilitare a imobilului și de limitare a consumului energetic. 

Conform noilor reglementări, e obligatoriu ca lucrările de reabilitare pentru imobilele de locuințe având mai multe tronsoane sau scări să se facă unitar, și nu pe segmente de clădire, iar ca în cazul condominiilor de tipul imobilelor colective multietajate, modificarea aspectului fațadei să se poată face numai în mod unitar pe întreg condominiul, indiferent de numărul asociațiilor de proprietari constituite pe scări sau tronsoane. 

EXCLUSIV Unul dintre cei mai bogați irlandezi iese de pe piața imobiliară din România, vânzând proiectul preluat în urmă cu 14 ani de la Ion Țiriac CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Unul dintre cei mai bogați irlandezi iese de pe piața imobiliară din România, vânzând proiectul preluat în urmă cu 14 ani de la Ion Țiriac

Proiectul introduce și dreptul de preempțiune la preț egal al autorităților administrației publice locale asupra locuințelor executate silit pentru recuperarea datoriilor proprietarilor la cotele de contribuție la cheltuielile asociației. Aceste locuințe vor fi folosite ulterior numai ca locuințe sociale, proprietarii executați silit având prioritate la repartizarea acestora, numai dacă îndeplinesc condițiile stabilite pentru accesul la locuințele sociale, arată proiectul de lege.

Noua lege detaliază modalitățile și procedurile cu privire la furnizarea și contractarea serviciilor de utilități publice în condominii, modalitatea de facturare în comun la nivel de asociație de proprietari sau de facturare individuală la nivel de proprietar, convențiile de facturare individuală, contractele individuale de furnizare sau prestare a serviciilor de utilități publice, precum și modalitățile și procedurile de contractare și facturare a serviciilor de utilăți publice în ansamblurile rezidențiale.

EXCLUSIV Modul în care agențiile garantează banii turiștilor - schimbat radical CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Modul în care agențiile garantează banii turiștilor - schimbat radical

Cele mai importante modificări aduse de Parlament proiectului privesc activitatea administratorilor de condominii.

Astfel, potrivit acestor modificări, ”la propunerea compartimentelor specializate în sprijinirea, îndrumarea și controlul asociațiilor de proprietari din cadrul autorității administrației publice locale, primarul, în baza unei hotărâri a consiliului local, atestă persoanele fizice în vederea dobândirii calității de administrator de condominii”.

Senatorii stabiliseră inițial că, pentru a obține un atestat de administrator, orice persoană va avea nevoie, pe lângă certificatul de atestare profesională, și de ”cazierul judiciar care să ateste că nu a suferit nicio condamnare, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru o infracțiune de natură economic-financiară”, cât și ”dovada poliței de de asigurare de răspundere civilă profesională”.

Noi prevederi în Codul Administrativ: Primarii vor putea fi în AGA companiilor locale. Județele vor avea un singur subprefect. Funcționarii nu pot avea manifestări discriminatorii CITEȘTE ȘI Noi prevederi în Codul Administrativ: Primarii vor putea fi în AGA companiilor locale. Județele vor avea un singur subprefect. Funcționarii nu pot avea manifestări discriminatorii

Comisiile de specialitate ale deputaților au adus însă noi modificări condițiilor impuse candidaților.

Prin urmare, pentru atestarea de către primării, persoanele care vor să fie administratori trebuie să prezinte și cazierul fiscal, pe lângă cel judiciar și pe lângă certificatul de atestare profesională

În schimb, deputații din comisii au decis că administratorii nu mai trebuie să prezinte pentru atestare polița de de asigurare de răspundere civilă profesională, dar sunt obligați să o încheie ulterior atestării la solicitarea asociațiilor de proprietar, neîncheierea asigurării fiind considerată contravenție.

Deputații au decis, totodată, că atestatul de administrator este valabil 4 ani, atât cât este prevăzută și durata maximă a mandatelor pentru membrii comitetului executiv al asociației de proprietari, format din preşedintele asociaţiei de proprietari şi un număr par de membri, incluisv un cenzor sau o comisie de cenzori.

Situație controversată: Mari investitori străini vor să cumpere hoteluri din București afiliate la branduri internaționale, dar nu au ce analiza CITEȘTE ȘI Situație controversată: Mari investitori străini vor să cumpere hoteluri din București afiliate la branduri internaționale, dar nu au ce analiza

Proiectul de lege prevede că administratorul este obligat să folosească pentru plăţile curente şi pentru încasări contul curent al asociaţiei, la care au acces pentru informare, toţi proprietarii. În acest cont sunt vărsate,în termen de 24 de ore de la primirea acestora, toate sumele sau valorile primite în numele sau în contul asociaţiei. 

Prin excepţie de la aceste prevederi, cu acordul adunării generale a asociaţiei de proprietari, exclusiv în vederea efectuării operaţiuniilor de plăţi pentru cheltuieli neprevăzute, administratorul poate păstra în casierie numerar în limita unui plafon lunar de 1.000 lei.

Proiectul de lege va fi transmis spre promulgare președintelui Iohannis. 

viewscnt
Afla mai multe despre
aosciatie
proprietar
fond
rulment
reparatii
fatada
administrator
bloc
condominiu
cazier
juduciar
polita
asigurare
profesional
proiect
lege
parlament
guvern