Două treimi dintre români consideră că produsele alimentare românești sunt mai bune calitativ decât cele străine, iar circa 40% spun că sunt la fel de scumpe, potrivit unui studiu INSCOP realizat pentru Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR).
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Doar un sfert dintre români sunt de părere că alimentele românești sunt comparabile calitativ cu cele străine, în timp ce doar 4,6% spun că sunt inferioare.
”Populația își dorește ca produsele românești să fie prezente în supermarketuri, considerându-le de calitate mai bună, nu însă și mai ieftine”, se arată în raportul INSCOP.
INSCOP folosește denumirea de supermarket pentru toți retailerii mari (hipermarket, cash&carry, supermarket, magazine discount).
În ceea ce privește prețul, 28,8% dintre români consideră că produsele autohtone sunt mai scumpe decât cele străine.
De remarcat că românii au păreri diferite despre ceea ce înseamnă ”produs românesc”. Astfel, 36% spun că produs românesc este cel făcut după o rețetă românească, 26,6% spun că orice produs care se fabrică în România, indiferent de originea ingredientelor, de nume și de brand, 21,6% consideră că produsul românesc este cel tradițional, iar pentru 12,9%, produsul românesc este cel care are un nume românesc, arată studiul.
Conform raportului, 44,3% din populație este de părere că supermarketurile ajută producătorii locali, în timp ce 41,5% cred că distrug producătorii locali.
Referior la reducerea TVA, aproape 46% dintre români este de părere că prețurile la alimente sunt mai mici în marile magazine, procentaj mai ridicat față de cei care au observat o scădere a prețurilor în magazinele independente de cartier (26,1%) și piețe (18,3%).
Mai mult de jumătate dintre românii intervievați au arătat că prețurile au rămas la fel în magazinele independente (53,7%) și piețe (52%), iar în cazul retailerilor moderni 39,8% sunt de această părere.
De la 1 iunie 2015, TVA la alimente a scăzut de la 24% la 9%.
Potrivit sondajului, 71,5% dintre români sunt de părere că supermarketurile comercializează produse mai ieftine decât magazinele mici sau decât piețele, iar 84,1% spun că în supermarketuri se găsesc mai multe produse la prețuri reduse decât în alte magazine.
La capitolul siguranță alimentară, 57,3% dintre respondenți consideră că supermarketurile vând produse sănătoase și în termenul de valabilitate (71,3%).
Astfel, 89% dintre români au o părere bună și foarte bună despre hipermarketuri, supermarketuri și discounteri (56,6% bună și 32,4% foarte bună). Marile magazine sunt locul preferat pentru cumpărături pentru 83,6% dintre cei intervievați, dar 65,2% dintre români se aprovizionează și de la magazinele de cartier, iar 45,2% și din piețele agro-alimentare.
Prețul continuă să fie elementul primordial în alegerea locului pentru cumpărături (75,2%), în timp ce pentru 65,1% dintre români criteriul principal este calitatea produselor, iar pentru 58% contează distanța față de locuință.
”Studiul INSCOP confirmă preocuparea membrilor AMRCR de a răspunde într-o măsură cât mai mare așteptărilor consumatorilor de pe piața românească, de altfel una foarte competitivă și exigentă. În egală măsură, este limpede că activitatea noastră, a retailerilor, este perfectibilă iar sondajul ne-a semnalat unde este necesar să reevaluăm strategiile.”, a spus Delia Nica, director executiv al AMRCR.
Studiul a fost realizat prin intervievarea la domiciliu a 1.220 de persoane, în perioada 27 august - 7 septembrie. Marja de eroarea este de ± 2,8%.
Înființată în 2003, AMRCR are în acest moment următorii membri: Artima, Auchan, Billa, Brico-Depot, Carrefour, Cora, Dedeman, Domo Retail, Hornbach, Kaufland, Lidl, Mega Image, Metro Cash & Carry, Mobexpert, Penny Market, Praktiker, Profi și Selgros.