Perspective 2017: Piața de retail își va continua dinamica și va atrage branduri noi, dezvoltatorii se vor concentra pe proiecte de tip “retail park”

Perspective 2017: Piața de retail își va continua dinamica și va atrage branduri noi, dezvoltatorii se vor concentra pe proiecte de tip “retail park”
Ana Maria Petcana
Ana Maria Petcana
scris 31 dec 2016

Piața de retail din România își va continua dinamica și va atrage branduri noi de fashion, iar dezvoltatorii se vor concentra pe proiecte de tip “retail park” în special în orașele de provincie, fiind așteptate livrări în Oradea, Satu Mare și Bistrița. Va continua însă și extinderea centrelor comerciale existente, volumul de spații comerciale noi fiind estimat la estimat la 180.000 metri pătrați, cu 24% mai mic față de acest an.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

”Observăm din ce în ce mai mult cum atenția dezvoltatorilor se concentrează pe proiecte de tip “retail park”, pentru anul viitor fiind anuntate livrari de astfel de proiecte în orase precum: Oradea, Satu Mare și Bistrița. Ne așteptăm la un dinamism în crestere pe piata retailerilor, inclusiv prin apariția unor noi branduri”, a declarat pentru Profit.ro Daniela Popescu, senior associate în departamentul de retail al Colliers International.

De aceeași părere este și Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency DTZ, care vede și dezvoltări pe partea de convenience centres, mai slab reprezentate în Romania, comparativ cu alte piețe din regiune.

”Este un moment bun pentru piața de retail, cu creșteri susținute în consum în ultimii 2 ani determintate și de un plan economic stabil, astfel că unii dezvoltatori au accelerat proiectele de retail având un feedback pozitiv, de încredere, din partea retailerilor. Pentru perioada următoare vedem o intensificare a dezvoltării segmentelor de parcuri de retail și convenience centres, mai slab reprezentate în Romania, comparativ cu alte piețe din regiune. În 2017, focusul va fi direcționat către orașele secundare și terțiare unde nu există o componentă modernă de retail sau aceasta este slab reprezentată, precum și către orașele mari în care, în ciuda faptului că majoritatea sunt deja destul de bine deservite de centre comerciale, dezvoltatorii se vor concentra pe proiecte complementare, ținând cont de potențialul ridicat și în creștere al acestora”, spune Marcu.

PERSPECTIVE 2017: Consultanții imobiliari estimează un an 2017 cu tranzacții surpriză pe piața de birouri și pe cea de retail CITEȘTE ȘI PERSPECTIVE 2017: Consultanții imobiliari estimează un an 2017 cu tranzacții surpriză pe piața de birouri și pe cea de retail

Astfel, anul viitor sunt așteptate proiecte precum Shopping City Satu Mare (18.000 mp), Prima Shops Oradea (10.000 mp), Bistrita Retail Park (15.000 mp), Râmnicu Valcea Mall, precum și extinderi ale proiectelor existente AFI Cotroceni, Promenada Mall, Sun Plaza, Shopping City Sibiu și Shopping City Galați.

Referitor la intrarea de branduri noi, Daniela Popescu spune că în 2017 sunt așteptate noi mărci, în special din rândul brandurilor din Polonia și din Turcia.

”Pe termen scurt, ne așteptăm să vedem intrări din rândul brandurilor poloneze care se uită la extinderea în România întrucât acoperă deja foarte bine piața din Polonia. De asemenea, ne așteptăm ca în 2017 să vedem pe plan local noi concepte de retail din Turcia, care au o dublă motivatie, atât potențialul României, cât și încercarea de a-și diversifica piețele de desfacere, pentru a atenua riscurile geopolitice și deprecierea lirei turcești”, mai spune reprezentantul Colliers.

Ea arată că majoritatea retailerilor prezenți în România vor încheia anul cu creșteri ale vânzărilor cuprinse între 20-30% față de 2015, iar acest succes încurajează alți jucători să intre pe piața românească.

Conceptele internaționale precum TK Maxx, Primark sau Toys ”R” Us, atât de așteptate pe piața din România, cel mai probabil vor amâna decizia până la un nou ciclu economic.

”Motivul este relativ simplu: cele mai multe dintre aceste branduri au pus piciorul în piețele din Europa Centrală și de Est abia în ultimii ani, începând cu țări precum Germania, Polonia, Cehia și Austria, iar acum se concentrează pe deservirea acestor piețe. Cu siguranță România va fi parte din următorul val, imediat ce aceste țări vor fi saturate”, a subliniat Daniela Popescu.

Chiar dacă este departe de cifrele atinse în perioada de boom, sectorul de retail a avut o evoluție importantă în 2016, nivelul livrărilor, de 237.000 mp, fiind în creștere cu 40% comparativ cu anul precedent, potrivit DTZ.

2016 a fost anul cu cele mai multe livrări după 2009.

Aproximativ jumătate din volumul livrat a fost în București, unde stocul de centre comerciale a ajuns la aproximativ 1,2 milioane metri pătrați.

viewscnt
Afla mai multe despre
retail
perspective
centre comerciale