Atenție - Dispare o obligație din Codul de procedură civilă. Semnătura privată va fi suficientă pentru un titlu executoriu, precum cecul sau biletul la ordin

Atenție - Dispare o obligație din Codul de procedură civilă. Semnătura privată va fi suficientă pentru un titlu executoriu, precum cecul sau biletul la ordin
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 20 feb 2020

Semnătura privată va fi suficientă pentru ca un înscris să fie titlu executoriu, fără a mai fi obligatorie înregistrarea documentului într-un registru public, prevede o propunere legislativă care a intrat în dezbaterea parlamentară.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

De ce este important: Codul de procedură civilă a fost modificat în 2017, aducându-se o modificare de esență a titiurilor executorii prin impunerea obligației de a fi înscris ”în registrele publice".

Astfel, Codul de procedură civilă prevede acum, la articolul 641, că: ”Înscrisurile sub semnătură privată sunt titluri executorii numai dacă sunt înregistrate în registrele publice, în cazurile și condițiile anume prevăzute de lege. Orice clauză sau convenție contrară este nulă și considerată astfel nescrisă. Dispozițiile art. 664 și următoarele sunt aplicabile”.

Călugăreanu/Dudaș: Schimbări la rambursări de TVA - va fi extins sistemul de rambursare cu control ulterior la toate categoriile de contribuabili. În circa 90% din cazuri rambursările vor fi fără control anticipat CITEȘTE ȘI Călugăreanu/Dudaș: Schimbări la rambursări de TVA - va fi extins sistemul de rambursare cu control ulterior la toate categoriile de contribuabili. În circa 90% din cazuri rambursările vor fi fără control anticipat

Autorii proiectului legislativ apreciază însă că o astfel de prevedere poate genera ”un efect negativ de dimensiuni greu de imaginat la nivel macroeconomic”.

”O mare parte a activității comerciale se bazează pe circuitul financier al cecurilor și biletelor la ordin în relatia cu furnizorii și clientii, iar o astfel de abordare juridică poate conduce la dezechilibre majore în comerțui românesc”, arată inițiatorii.

Aceștia argumentează că insertuI normativ este neclar, norma fiind lipsită de previzibilitate.

”Registrul public", arată autorii proiectului, este o noțiune care nu este clar definită în cadrul juridic românesc, exemplele pe care practica în materie le oferă relativ la diversele tipuri de astfel de instrumente reprezentând singurul reper în legatură cu un conținut posibil al sintagmei. În plus, registrele publice sunt realizate pe materii, înscrierile în cadrul acestora fiind realizate de autorități publice competente în sfere clar determinate: Registrul Comerțului, Cartea funciară, Registrul asociațiilor și fundațiilor etc.

ULTIMA ORĂ La inițiativa lui Teodorovici, ridicarea popririlor de ANAF imediat după achitarea datoriei, precum și noul termen de restructurare a datoriilor firmelor - oprite CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ La inițiativa lui Teodorovici, ridicarea popririlor de ANAF imediat după achitarea datoriei, precum și noul termen de restructurare a datoriilor firmelor - oprite

”În profundă opoziție cu această concentrare într-o bancă de date în aceeași materie, situație ce domină practica registrelor publice, se va remarca faptui ca titiurile executorii reprezintă instrumente materiale care circulă într-o diversitate de domenii, de aplicații ale vietii juridice. Fie că vorbim de sfera bancară, a finanțărilor leasing sau a practicii avocațiale, aceste instrumente sunt fundamentale in asigurarea funcționării mecanismelor respective! aplicațiii profesionale. Ca urmare, în condițiile in care ”registrele publice" nu sunt clar identificate în sistemul de drept românesc, conditțonarea executorialității unor instrumente juridice de un aspect fără o geometrie clar stabilită, care să permită o conduită adecvată din partea beneficiarilor normei, determină o evidentă imposibilitate de adecvare, fenomen ce va genera imediat o varietate de soluții”, subliniază autortii proiectului.

Potrivit acestora, condițiile anume ”prevăzute de lege" relativ la procedurile de înscriere în ”registre publice” lipsesc și ele, la fel cum lipsesc și eventuale norme tranzitorii care să reglementeze situația efectelor titiurilor executorii ce vor fi emise până când se vor clarifica aspectele registrelor și procedurilor aferente de înregistrare.

Autorii proiectului observă și o posibilă problemă privind conflictui între aspectele de confidențialitate a datelor, a mențiunilor de natură nepublică, pe care mare parte a titiurilor executorii le conțin și prezența acestora în ”registrele publice".

DOCUMENT ANAF lansează GHIDUL privind întocmirea și utilizarea principalelor documente financiar-contabile CITEȘTE ȘI DOCUMENT ANAF lansează GHIDUL privind întocmirea și utilizarea principalelor documente financiar-contabile

Prin urmare, proiectul menționat prevede eliminarea din art 641 al Codului de procedură civilă a condiției ca înscrisurile private să fie înregistrate în registrele publice.

Art. 641 ar urma să fie reformulat conform proiectului: ”Înscrisurile sub semnătură privată sunt titluri executoriiîn cazurile și condițiile prevăzute de legislașia în domeniu. Orice clauză sau convenție contrară este nulă și considerată astfel nescrisă. Dispozițiile art. 664 și următoarele sunt aplicabile”.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
semntura
titlu executoriu
cec
bilet
proiect
lege
parlament