Profesii libere și PFA: Fiscul le poate reîncadra ca activități dependente, chiar când contractele respectă condițiile din Codul fiscal

Profesii libere și PFA: Fiscul le poate reîncadra ca activități dependente, chiar când contractele respectă condițiile din Codul fiscal
Diana Zaharia
Diana Zaharia
scris 9 feb 2016

Contractele cu clauze clare, care înlătură orice dubiu privind subordonarea, sunt esențiale pentru încadrarea unei activități ca independente – profesii libere, PFA – dar sunt insuficiente în cazul unui control fiscal care trebuie să constate și dacă acestea reflectă realitatea sau dacă au fost încheiate doar pentru o impozitare mai scăzută.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Analiza activității independente trebuie să ia în calcul atât definiția din Codul fiscal, de la articolul 7, explicată prin norme, precum și prevederile de la articolul 11, potrivit cărora autoritățile fiscale pot reîncadra forma unei activități dacă raportul juridic, respectiv contractul, nu reflectă conținutul economic al acestuia.

În acest context, chiar dacă contractul respectă toate condițiile enumerate de Codul fiscal, activitatea riscă să fie reîncadrată, în cazul unui control, dacă, în realitate, este constatat un raport de  dependență, de tipul angajat, angajator.

„Nu este recomandabil să fie disimulat prin contract un raport economic pentru că există riscul de recalificare a activității, conform articolului 11, iar o astfel de faptă se sancționează contravențional și penal”, spune Anca Grigorescu, partener bpv Grigorescu Ștefănică. Ea a precizat că, având în vedere că prevederile din Codul fiscal și din normele de aplicare sunt noi, nu există, încă, o practică a autorităților fiscale și jurisprudență și, prin urmare, nu se știe care va fi tendința în interpretarea legislației.

Risc pentru PFA: Dacă se declară fără activitate, pentru a evita creșterea taxei locale, Fiscul le poate reconsidera ca salariate CITEȘTE ȘI Risc pentru PFA: Dacă se declară fără activitate, pentru a evita creșterea taxei locale, Fiscul le poate reconsidera ca salariate

Conform normelor, autoritățile pot să nu ia în seamă contractele care sunt încheiate artificial ori conjunctural pentru a crea o situație fiscală mai favorabilă. Activitățile independente au impozitare mai avantajoasă decât a salariaților, în principal, pentru că nu sunt datorate contribuțiile de asigurări ale angajatorului.

Din acest motiv, trebuie să existe clauze clare în ceea ce privește obiectul contractului, drepturile și obligațiile părților, astfel încât să nu rezulte o relație de subordonare.

Rata de taxare pentru PFA salariate va crește de la 26% la 41,7%, din cauza contribuției obligatorii CITEȘTE ȘI Rata de taxare pentru PFA salariate va crește de la 26% la 41,7%, din cauza contribuției obligatorii

Cum trebuie să fie interpretate criteriile privind activitatea independentă?

Codul fiscal prevede șapte criterii de delimitare a activității independente de activitatea dependentă, din care trebuie să fie întrunite cel puțin patru. Anca Grigorescu a explicat cum trebuie interpretat fiecare criteriu și inclus corespunzător în clauzele contractuale.

Libertatea de alegere a locului și a modului de desfășurare a activității, precum și a programului de lucru trebuie să fie îndeplinite cumulativ. Grigorescu spune că părțile pot conveni asupra locului, modului și timpului, ținând cont de specificul activității și nu trebuie să fie clauze din care să reiasă subordonarea. Astfel, beneficiarul nu ar trebui să aibă dreptul de a interveni asupra modului de prestare a activității, nu poate supraveghea modul de desfășurare sau să impună reguli care înseamnă raport ierarhic. Este discutabil, de exemplu, menționează Anca Grigorescu, dacă se poate impune prestatorului un regulament de ordine interioară.

Un alt criteriu este libertatea de a desfășura activitatea pentru mai mulți clienți. În acest sens, normele precizează că lipsa unei clauze de exclusivitate este suficientă.

Asumarea riscurilor inerente activității este al treilea criteriu. Conform normelor, riscurile pot fi incapacitatea de adaptare, la timp și cu cele mai mici costuri, la variațiile mediului economico-social, variabilitatea rezultatului economic, deteriorarea situației financiare. În opinia Ancăi Grigorescu, ar trebui prevăzută o clauză prin care prestatorul să aibă obligația de a continua activitatea și dacă apar evoluții economice adverse. În același timp, nu ar trebui precizată o remunerație fixă, ci una variabilă, care se poate modifica în funcție de condițiile pieței.

Utilizarea patrimoniului beneficiarului este posibilă, în anumite situații, dacă este clarificat ce bunuri pot fi folosite și în ce condiții, însă, predominant, trebuie să fie folosit doar patrimoniul prestatorului.

Utilizarea capacității intelectuale și/sau a prestației fizice este un criteriu, în general, ușor de îndeplinit.

Penultimul criteriu, referitor la apartenența la un corp, ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare și supraveghere a profesiei este destinat unor profesii libere.

În ceea ce privește libertatea de a desfășura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terțe persoane, Anca Grigorescu arată că este neclar dacă este nevoie de o clauză care să o stipuleze sau, dimpotrivă, dacă din simpla inexistență a unei clauze care reglementează acest aspect se subînțelege respectarea criteriului.

Prevederile Codului fiscal referitoare la activitățile independente au fost modificate în vara anului trecut, după ce au fost anulate datoriile unor persoane cu profesii libere care fuseseră reîncadrate de inspectorii fiscali ca salariate. Normele, care aduc clarificări, au fost aprobate abia în ultima zi a anului trecut.

viewscnt
Afla mai multe despre
profesii libere
pfa
reconsiderare
anaf
cod fiscal