Bloomberg: Renault nu mai este veriga slabă în alianța cu Nissan

Bloomberg: Renault nu mai este veriga slabă în alianța cu Nissan
Profit.ro
Profit.ro
scris 9 mar 2023

Rolul de roată care scârțâie în alianța Renault - Nissan pare să se schimbe, un exemplu remarcabil a ceea ce poate face diferența într-un an, se arată într-o analiză realizată de Bloomberg.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

În 8 martie 2022, acțiunile Renault au ajuns la pragul de jos, în contextul turbulențelor provocate de invadarea Ucrainei. Au urmat avertismente de la Fitch Ratings privind expunerea producătorului auto la Rusia, care era atunci a doua sa piață după Franța. În câteva săptămâni, Renault a făcut o ieșire costisitoare de pe piața rusă, scrie Agerpres.

Volkswagen a majorat prima de profit pentru angajați, dar este la jumătate din cea de acum 10 ani CITEȘTE ȘI Volkswagen a majorat prima de profit pentru angajați, dar este la jumătate din cea de acum 10 ani

Acum Nissan este în vizorul agențiilor de evaluare financiară. Marți, S&P Global Ratings a retrogradat grupul nipon la "junk" (nerecomandat pentru investiții), citând profitabilitatea redusă și faptul că o revenire puternică a vânzărilor companiei japoneze este "puțin probabilă". Luna trecută, Fitch a revizuit în creștere ratingul pe termen lung al Renault, de la "BB" la "BB plus", perspectiva atribuită fiind stabilă. Îmbunătățirea reflectă întărirea profitabilității Renault și a flexibilității bilanțului, în urma actualizării planului său strategic, informează Fitch. Și S&P a îmbunătățit ratingul acordat Renault.

Ce s-a întâmplat? Renault și-a luat medicamentele și a schimbat rapid subiectul. Compania a transferat statului rus participația majoritară deținută la AvtoVaz, cel mai mare producător auto din Rusia, pentru o rublă, și apoi a impresionat piețele cu planul de a lista noua sa divizie de vehicule electrice. În mai 2022, Renault anunțase în mod oficial că ia în considerare opțiunea creării a două entități separate, una dedicată dezvoltării, producției și vânzării de vehicule electrice, cu sediul în Franța, și cealaltă dedicată dezvoltării și producției de motoare și cutii de viteze termice și hibride de nouă generație E-TECH, care va include operațiunile din România, Spania, Portugalia, Turcia și America Latină.

Efortul radical de a revitaliza compania, cu o vechime de 125 de ani, i-a adus multe satisfacții directorului general Luca de Meo. În ianuarie, Renault și Nissan au convenit o restructurare profundă a alianței lor, înființată în 1999, care le va pune pe picior de egalitate, iar producătorul auto nipon va investi în noua divizie de vehicule electrice a grupului francez. Conform acordului, Renault își reduce participația la Nissan la 15%, de la aproximativ 43%, transferându-și participația rămasă, de 28%, într-un trust francez. Nissan s-a angajat să preia o participație de până la 15% din viitoarea divizie de automobile electrice a Renault.

Nissan a obținut ceea ce dorea de mult timp: să fie pe picior de egalitate cu Renault și să aibă drept de vot în alianță. Dar analiștii avertizează că Nissan va sfârși prin a plăti un preț pentru dorința sa - va cumpăra probabil unele din propriile sale acțiuni pe care le va vinde Renault.

Chiar dacă Nissan și-a revenit după doi ani de pierderi și își menține prognozele referitoare la un profit operațional de 360 miliarde de yeni (2,7 miliarde de dolari) pentru exercițiul fiscal care se va încheia la data de 31 martie 2022, producătorul auto nipon are puține noi modele cu care să atragă cumpărătorii de automobile. Un yen mai slab la finele lui 2022 a ajutat Nissan să își majoreze veniturile realizate pe piața locală, însă acest fenomen va dispărea pe măsură ce moneda japoneză se va aprecia în acest an.

Perturbările de pe lanțurile de aprovizionare vor mai continua, probabil, pentru o perioadă, în timp ce creșterea costurilor, asociată cu încetinirea economiei mondiale și creșterea dobânzilor, înseamnă că industria auto mondială se va confrunta cu condiții dificile pe parcursul următorilor doi ani, estimează S&P Global Ratings.

"Este incert dacă Nissan se va putea extinde pe piața globală în creștere rapidă a vehiculelor electrice", a avertizat S&P. Agenția aprecia luna trecută că Renault "este pregătit să facă față provocării de a deveni lider competitiv din punct de vedere al costurilor pe piața vehiculelor electrice din Europa".

VIDEO & FOTO Ford lansează la Craiova cel mai puternic model Puma de până acum, cu motor mild-hybrid CITEȘTE ȘI VIDEO & FOTO Ford lansează la Craiova cel mai puternic model Puma de până acum, cu motor mild-hybrid

În ultimul an, prețul acțiunilor Renault aproape s-a dublat. Capitalizarea sa bursieră, de aproximativ 12,5 miliarde de euro (13,2 miliarde de dolari), este aproape de cea a Nissan, care s-a redus la 16,8 miliarde de dolari.

Marc Festa, de la Alken Asset Management, se așteaptă ca acțiunile Renault să aibă în continuare o performanță mai bună decât a Nissan, după ce Luca de Meo a promis numeroase noi modele până în 2025, inclusiv un model alimentat pe baterii Renault 5, Dacia Bigster SUV și automobilul electric Alpine.

"Renault a fost mult timp considerat membrul slab al alianței. Situația s-ar putea schimba acum", susține analistul Pierre-Yves Quéméner de la Stifel.

În 16 februarie, Renault a anunțat că va acorda dividende, pentru prima dată în ultimii patru ani, în urma îmbunătățirii câștigurilor și a marjei operaționale.

Deși compania a revenit pe pierderi ca efect al retragerii sale din Rusia, în 2022, marja operațională a grupului s-a dublat față de 2021, la 5,6%, în urma concentrării pe lansările de noi vehicule electrice și a unor discounturi mai reduse.

"Am ieșit din situația de urgență și am revenit în joc, gata să zburăm și să concurăm". Mediul rămâne dificil pentru industria auto în 2023, în special în privința aprovizionării și a logisticii, a afirmat directorul general Luca de Meo, după raportarea rezultatelor anuale.

În acest an, Renault are ca obiectiv o marjă operațională a grupului de 6% sau mai mult, peste estimările analiștilor, de 5,5%.

Compania a propus dividende de 0,25 euro pe acțiune, pentru prima dată din 2019, când acestea au fost de peste trei euro pe acțiune. Acordarea dividendelor ar urma să fie aprobată la Adunarea Generală din 11 mai.

viewscnt
Afla mai multe despre
renault
masini