Afaceri predictibile în România? Ce-i de făcut

Adrian Dragomir
Adrian Dragomir
scris 22 feb 2021

Pentru ca o afacere să fie predictibilă, în opinia mea, ar trebui dezvoltată pe trei piloni principali: Cash, Creștere anticipată (nu vrem să creștem necontrolat și nici imprevizibil”) și Stabilitatea clienților, furnizorilor și a angajaților.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

În evoluția mea antreprenorială, momentul de tip Evrika”, în care am conștientizat cât de importantă este predictibilitatea în afaceri, a fost prilejul în care am descoperit conceptul de cash-flow. A fost marea revelație a vieții mele de antreprenor pentru că din acel moment am scăpat de senzația ”nu știu ce fac”, sentiment care m-a urmărit mulți ani.  

O să ajungem să ne pensionăm post - mortem? CITEȘTE ȘI O să ajungem să ne pensionăm post - mortem?

Tot în antreprenoriat am învățat cum un model financiar ne poate ajuta să dezvoltăm un business predictibil. Concret, modelele financiare te ajută să creezi scenarii de lucru. Anticipezi un eveniment care ar impacta compania și analizezi care ar fi efectele acelui eveniment. Eu fac astfel de scenarii în fișierul de cash-flow.   

Spre exemplu, la începutul anului 2021 am rulat scenarii cu privire la grantul Măsura 2, capitalul de lucru. Ce se întâmplă dacă nu primim banii, dacă primim în martie versus luna mai. Astfel, pot anticipa cash-ul companiei din timp și pot lua decizii astăzi care să mă ajute ori să îmi ofere opțiuni peste trei luni. Pe un astfel de scenariu, compania noastră a refuzat o investiție de 500.000 euro în urmă cu doi ani, întrucât am reușit să anticipăm că în 6-8 luni vom obține o mare din acești bani din activitatea curentă și nu a mai fost nevoie să cedăm acțiuni din firmă. 

Iar tot acest proces de modelare financiară poate fi îmbunătățit prin intermediul tehnologiei AI (inteligența artificială). Cum poate ajuta AI-ul pentru crearea unor tool-uri și platforme care să impulsioneze gradul de predictibilitate a afacerilor? 

Cele mai importante 5 beneficii sunt următoarele, în opinia mea:

  • Îmbunătățirea produselor și a serviciilor existente  
  • Optimizarea proceselor de business interne  
  • Angajați mai creativi prin automatizarea task-urilor  
  • Decizii mai bune la nivel de business  
  • Crearea de produse noi 

Contextul în care mediul de business este mai atent la predictibilitatea afacerilor se schimbă în mod continuu: antreprenorii și managerii din România devin tot mai preocupați de capacitatea de plată și riscul de insolvență pentru toți clienții și furnizorii actuali, dar și pentru cei pe care îi prospectează. Numărul verificărilor în rândul firmelor din România aproape că s-a triplat în contextul pandemiei. Astfel, de la o medie lunară de 45.000 de verificări în luna februarie 2020, numărul a ajuns la 130.000 de verificări în decembrie 2020, potrivit datelor din platforma Termene.ro.

Trendul a fost ascendent începând cu luna martie 2020, ritm care se va menține în 2021 în condițiile în care crește riscul de insolvență al firmelor. 

CLICK AICI pentru că e moca CITEȘTE ȘI CLICK AICI pentru că e moca

Investițiile private se relansează timid în 2021

Spre exemplu, mai bine de jumătate dintre companiile respondente la un studiu Termene.ro planifică investiții pentru 2021. Un sfert dintre decidenți nu sunt încă hotărâți dacă e momentul oportun pentru a reporni motoarele dezvoltării. Lipsa unei perspective economice clare în viitorul imediat și faptul că nu știm când anume se va termina pandemia sunt printre motivele indeciziei.  

Firmele de construcții par cele mai decise să reia investițiile, în timp ce în industria prelucrătoare și comerț una din cinci firme nu planifică noi investiții, iar jumătate dintre companii sunt indecise sau rezervate în privința reluării creșterii economice bazate pe investiții.  

În tot acest context în care predictibilitatea crește ca nevoie pentru antreprenori, principalele trei provocări pentru 2021 sunt creșterea vânzărilor, obținerea de profit și atragerea de resurse financiare pentru supraviețuirea firmei. Încasarea facturilor în termenul contractual și reducerea restanțelor la plată ale clienților reprezintă, de asemenea, provocări semnificative pentru participanții la studiul Termene.ro. Alte provocări relevate de sondaj sunt fiscalitatea excesivă și asigurarea calității forței de muncă.  

Restart în afaceri cu mai multă predictibilitate

Din punctul meu de vedere, 2021 este anul de restart pentru mediul de afaceri și societate. Avem un nou guvern care pare să fie mai înclinat către nevoile antreprenorilor. Mă aștept ca măsurile pe care le vom vedea în acest an să aducă stabilitate și predictibilitate mediului de afaceri. 

Mai mult, din ceea ce am văzut până acum, cumva, doar ei știu cum, antreprenorii au rezistat eroic și fără ajutorul statului. Fluxul de cash care va intra în economie odată ce vor începe efectiv plățile la microgranturile și granturile pe Măsurile 1, 2 și 3 pentru capital de lucru și investiții cu siguranță va da un imbold necesar companiilor care suferă acum de lipsă de lichidități. 

Adrian Dragomir este CEO al Termene.ro, companie înființată în anul 2014 din dorința de a oferi firmelor oportunități de afaceri și o evaluare corectă a riscurilor din business. Este co-fondator al mai multor companii, speaker la evenimente de business și mentor pentru antreprenorii români aflați în faza de start-up/creștere

viewscnt
Afla mai multe despre
adrian dragomir
afaceri