Cine (mai) are încredere în turismul românesc?

Călin Ile
Călin Ile
scris 9 aug 2018

“Dacă nu ai încredere, ai pierdut deja bătălia” – Bill Cosby

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Am participat săptămâna trecută la o întâlnire organizată de un grup de inițiativă format din 18 asociații patronal -profesionale din turism, cu intenția de a dezbate un subiect de mare actualitate pentru turismul românesc, și anume proiectul organizațiilor de management al destinațiilor. Deși în linii mari toți cei 18 prezenți aveam cam același convingeri și diferențele de abordare erau nesemnificative, totuși discutam de o oră pe același punct peste care nu puteam trece – și anume forma parteneriatului public-privat la adresa turismului românesc.

Actualul și fostul ministru al Turismului dezbat în contradictoriu pe Facebook, "contribuția fiecăruia la marile realizări ale turismului din ultimii doi ani" (ghilimelele sunt obligatorii) fără să țină cont că, astfel, ambii compromit noțiunea de Ministru al Turismului pentru următoarele mandate și știrbesc din autoritatea funcției pubice pentru mult timp de aici înainte (Și ca paradoxul să fie și mai mare, ambii au venit ca miniștri din partea aceluiași partid).

Ar fi multe alte subiecte de actualitate ale turismului românesc la care lipsa de încredere joacă un rol semnificativ (contestarea voucherelor de vacanță ar fi una dintre teme la care încă nu găsesc o explicație logică, ținând cont de beneficiile mari pe care le aduce turismului, relația dintre hoteluri și agențiile de turism, AirBnb, Booking sau încrederea în furnizorii din industrie etc), dar cred că mai important de asta ar fi să vedem cum reușim să combatem acest curent de neîncredere cu efecte distructive asupra evoluției acestui sector.

Ar fi în primul rând vorba de comunicare mai bună, de transparență și de respect. Este nevoie de profesionalism în luarea deciziilor, bazându-ne pe factori cât mai puțin subiectivi, pe cifre, pe studii de impact sau sondaje și nu pe păreri personale sau sfaturi de la diverse persoane, formatori de opinie uneori cu păreri mai mult sau mai puțîn pertinente (nu am vrut să folosesc cuvântul reprezentativ că am intra într-o altă discuție interminabilă – cine mai este sau nu reprezentativ în turismul românesc și pe baza a ce se pretinde acest statut de repprezentativitate).

Ne trebuie consistență și consecvență în decizii pentru a deveni credibili. Nu poți să schimbi de la un an la altul ceea ce a funcționat fără niciun motiv, fără să vezi efecte pe termen mediu și lung, iar aici fac din nou referire la tichetele de vacanță a căror propunere de schimbare începând cu anul viitor mi se pare cel puțin o ciudățenie, ca să nu spun aberație.

Și ar mai fi nevoie să nu uităm că suntem într-o industrie în care lucrăm cu oamenii, în care în primul rând trebuie să dai și pe urmă să primești (asta reprezintă conceptul de servicii) în care recomandarea altora joacă cel mai important rol și în care să fii DE CUVÂNT poate fi cel mai de succes slogan.

Fără încredere în potențialul turismului românesc, astăzi nu aveam hoteluri noi în orașele și stațiunile din țară, hoteluri cunostruite în anii de după Revoluție printr-o dedicație temerară a investitorilor. Fără încrederea acordată unor tineri care au venit cu un proiect revoluționar acum 5-6 ani, nu exista în Cluj-Napoca un festival de amploarea UNTOLD. Și din fericire mai sunt și alte exemple, cum ar fi la Sibiu festivalul de teatru sau în Cluj-Napoca cel de film. În Oradea, Asociația de promovare a turismului nu ar fi încasat niciodată o taxă de promovare de 3% dacă nu și-ar fi ținut cuvântul în a livra înapoi o creștere mult mai mare a pieței prin acțiunile de promovare realizate.

Dați-mi voie să cred că, înainte de autostrăzi, școli de turism, hoteluri, centre de conferințe, săli de sport sau zone de agrement de care evident că ducem lipsa, poate ar fi nevoie de construim punți de încredere între noi, cei care activăm în turismul românesc. Acesta ar fi primul pas necesar pentru a le putea pe urmă aborda pe toate cele enumerate mai sus, astfel încât să putem onora așteptările turiștilor străini și români care vin la noi într-un număr din ce în ce mai mare și care, prin aceste călătorii, dau dovadă că ei încă au încredere în turismul românesc.

Definiția din DEX pentru cuvântul «încrede =  înseamnă a pune temei pe cinstea, pe sinceritatea cuiva; a te bizui a conta pe cineva sau ceva“

Călin Ile este președintele Federației Industriei Hoteliere din România

viewscnt
Afla mai multe despre
turism
calin ile