Primăria Capitalei va ridica, joi, suspendarea licitației pentru cele 400 de autobuze noi Euro 6, urmând ca ofertele să fie depuse până în 10 noiembrie, a anunțat luni Gabriela Firea. Ea a spus că 95 la sută din contestațiile depuse au fost respinse de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), fiind „derizorii” și nefondate și le-a cerut operatorilor economici interesați să înceteze „boicotul democratic”. Firea a adăugat că municipalitatea a căutat și alte variante pentru înnoirea parcului auto, o soluție luată în calcul fiind încheierea unui contract de 100 de milioane de euro cu BERD, mare parte din sumă urmând să fie folosită pentru cumpărarea autobuzelor.
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
„Au fost depuse mai multe contestații. Am crezut că acele contestații au o bază reală și am fi fost dispuși să corectăm caietul de sarcini dacă CNSC sau specialiștii noștri ar fi considerat că într-adevăr s-au strecurat anumite erori sau omisiuni. Dar CNSC consideră că 95 la sută din contestațiile depuse sunt nefondate, iar la restul sunt anumite aprecieri pentru care trebuie să aducem lămuriri și informații suplimentare. Trag concluzia că suspendarea pe care a trebuit să o suportăm cu toții pe nervii și pe viața bucureștenilor a fost sută la sută nefondată, pentru că aspectele semnalate sunt derizorii”, a declarat primarul Capitalei, Gabriela Firea, potrivit News.ro.
Ea a spus că joi va fi ridicată suspendarea licitației pentru cele 400 de autobuze Euro 6. Astfel, noul termen limită pentru depunerea ofertelor va fi 10 noimebrie, iar în termen de 25 de zile de zile va fi stabilită oferta câștigătoare.
Edilul le-a cerut operatorilor economici interesați de licitație să oprească acest „boicot democratic” și a precizat că a făcut apel la Parlament pentru amendarea legii achizițiilor, astfel încât să existe o cauținune plătită la încheierea contractului, care să nu fie înapoiată în cazul în care se face o contestație nefondată.
CITEȘTE ȘI Aproximativ 30% din forța de muncă și 13% din populația României lucrează în străinătate„Consider că este o greșeală să încerci să obții un avantaj frânând această licitație pentru autobuze, blocând. Din nefericire, legea actuală nu permite penalități pentru operatorii economici care au contestații neîntemeiate. De aceea, am transmis rugămintea către parlamentari de a proceda la o amendare alegii achizițiilor, astfel încât pentru aceste acuzații nefondate să existe o cauține plătită inițial care să fie reținută în cazul în care contestația se dovedește neîntemeiată. Cauținea - o sumă fixă și un procent din valoarea întregului contract, să nu mai fie restituită. Sper ca Parlamentul să ia în discuție această solicitare, care nu vine doar din partea noastră, ci este o solicitare care vine în general. Blocarea aceasta înseamnă o frână pentru toate proiectele”, a mai spus Firea, amintind că municipalitatea se pregătește în această perioadă pentru achiziția a 100 de tramvaie, 100 de troleibuze și 100 de autobuze electrice.
Firea a dat exemple de contestații respinse ca nefondate de CNSC, precum împărțirea pe loturi a procedurilor de atribuire, deschiderea liberă a ușilor pentru călători să fie mai mică, scaunele pentru pasageri să fie antigrafitti și antivandalism și vizitarea celor opt garaje ale municipalității pentru a verifica dacă autobuzele sunt ținute în spații acoperite sau au contact cu ploaia, vântul sau zăpada.
„La ce anume folosea vizita la cele opt garaje? Contestatorul a invocat că doar prin vizitarea garajelor va afla dacă autobuzele sunt ținute în spații acoperite sau nu, dacă agenții externi au contact cu agenții externi. Autoritatea contractantă (Primăria Capitalei, n.r.) a explicat clar că aceste autobuze circulă liber pe stradă. Și vara, și toamna, când plouă, și iarna când ninge, prin urmare cred că era un aspect nesemnificativ cum arată garajele RATB și întrebarea pusă. Dacă nu ar fi atât de urgentă această achiziție, am putea considera că sunt hilare, dar nu avem cum să râdem la astfel de șicane”, a subliniat Firea.
Primarul Capitalei a adăugat că s-au căutat alte variante pentru înnoirea parcului auto, în paralel cu licitația pentru autobuzele Euro 6. Astfel s-a ajuns la opțiunea încheierii cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a unui contract de 100 de milioane de euro.
Administratorul provizoriu în Consiliul de Administrație al RATB, Speranța Cliseru, a explicat că reprezentanții primăriei au discutat cu reprezentanții BERD la București, care au fost de acord să semneze un contract de finanțare.
„Putem folosi legislația BERD aprobată de Uniunea Europeană. Am purtat discuții cu reprezentanții BERD din București, care ne-au trimis o scrisoare de intenție și sunt în pincipu de acord să încheiem cu dumnealor un contract de finanțare, cu o singură condiție, de a împrumuta 50 plus 1 la sută din suma necesară achiziției mijloacelor de transport în comun de la dumnealor”, a declarat Speranța Cliseru.
Ea a spus că speră ca Executivul să dea o derogare de la plafonul minim pentru a permite municipalității să încheie acest contract, în așa fel putând fi scurtată perioada de reînnoire a parcului RATB.
CITEȘTE ȘI Minister: Holdingul Al Dahra, cel mai mare trader de cereale din Orientul Mijlociu, ia în calcul extinderea afacerilor în România, alături de alte mari companiiPreședintele CA al RATB a adăugat că până în martie vor fi derulate mai multe proiecte finanțate de la UE, pe lângă îmbunățirea mijloacelor de transport, și modernizarea infrastructurii de tramvai, extinderea liniilor până la Centură și conceptul park&ride.
La rândul său, directorul RATB, Adrian Mihail, a subliniat necesitatea achiziționării de noi mijloace de transport în comun, în condițiile în care există autobuze vechi de 12 ani, tramvaie mai vechi de 20 de ani, la fel și troleibuzele.
Licitația pentru achiziționarea a 400 de autobuze Euro 6, cu grad redus de poluare, a fost lansată în 3 iulie, valoarea estimată a contractului fiind de peste 510 milioane de lei. Primăria Capitalei anunța, însă, în 17 august că va relua licitația privind cumpărarea unui număr de 400 de noi autobuze pentru transportul public, pentru că oferta inițială a fost anulată automat de SEAP, din cauza unor "disfuncționalități tehnice". Primăria arată că a notificat SEAP de prelungirea termenului pentru depunerea ofertelor, însă acesta nu a fost actualizat pe site din cauza "zilelor libere de Sf. Maria".
Municipalitatea a spus atunci că în 8 august a publicat în SEAP și în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) un anunț de tip erată prin care termenul de depunere a ofertelor era prelungit până în data de 16 august, ora 16:00, dar, cu toate acestea, SEAP a înștiințat PMB că licitația a fost anulată automat încă din data de 14 august deoarece, "în afara de publicarea pe site a anunțului de prelungire a termenului, era necesară și o operațiune manuală de modificare a datei limită de depunere". PMB a explicat că instrucțiunea nu se regăsește „clar explicată” în Manualul de utilizare al platformei SEAP pentru autoritățile contractante și nu constituie o etapă obligatorie în derularea operațiunilor de publicare a anunțurilor.
La licitația inițială, au depus oferte 15 companii: SC ANADOLU AUTOMOBIL ROM SRL, EVW HOLDING SRL, BMC TRUCK AND BUS SA, MHS TRUCK AND BUS SRL, MERCEDES BENZ ROMANIA SRL, BRIARI`S IND SA, SC MLD GUNS SRL, MEGAROSA TRADE SRL, ECOPEL SRL, SOLARIS BUS&COACH SA, SC NERA CAROSERII SRL, SC BEST ACHIZITII SRL, KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET AS, THOREB INFORMATION SYSTEMS, MAN TRUCK&BUS AG.
CITEȘTE ȘI Avânt oprit: Proiectul de lege care elimină comisioanele bancare pentru majoritatea românilor, retrimis la comisii pentru redefinirea “consumatorilor vulnerabili”Conform caietului de sarcini, cele 400 de autobuze trebuie să aibă podea total coborâtă, 320 dintre acestea fiind din gama de 12 metri lungime, având trei uși duble, 50 de autobuze din gama de 10 metri lungime, cu două uși duble și 30 de autobuze din gama de 18 metri cu patru uși duble.
Noile mijloace de transport în comun vor fi dotate cu un sistem performant de încălzire, ventilație și aer condiționat, un sistem wi-fi de conectare gratuită și sisteme de informare a călătorilor. Noile autobuze vor beneficia și de facilități pentru persoanele cu dizabilități, precum rampă mecanică pentru persoanele care se deplasează cu cărucior și difuzoare externe pentru persoanele cu dizabilități de vedere.
O altă facilitate importantă pe care o vor avea noile mijloace de transport în comun va fi un sistem de comunicare performant, conectat în timp real cu instituțiile de intervenție, Salvare, Pompieri, Jandarmerie, pentru un timp de reacție foarte scurt în cazul unor incidente, dar și comunicarea cu dispeceratul pentru transmiterea datelor legate de comerțul electronic de titluri de călătorie.
Autobuzele vor fi dotate și cu sisteme de supraveghere video.
Mijloacele de transport în comun trebuie să fie fabricate de același producător, trebuie să fie omologate de către Registrul Auto Român, iar ofertantul trebuie să pună la dispoziție polița RCA pentru toate, valabilă cel puțin șase luni.