Recrutările de absolvenți din Japonia seamănă cu o scenă din filmul Matrix, cu o mulțime de studenți îmbrăcați în costume negre identice și cămăși albe care participă la seminarii, teste și interviuri. Chiar dacă numărul locurilor de muncă oferite este mai mare decât cel al solicitanților, acești ”agenți Smith” încă se luptă pentru poziții în marile companii, în timp ce angajatorii mai mici rămân fără cereri, relatează Bloomberg.
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
”Firmele populare din industrii ca cea financiară au șapte cereri pentru fiecare post. În cazul nostru, sunt șapte companii concurente pentru un candidat”, a spus Shuto Kuriyama, care lucrează în domeniul resurselor umane la producătorul regional de mobilă Shimachu.
Kuriyama a încercat să atragă candidații la un târg de recrutare a absolvenților din Chiba, lângă Tokyo care a avut loc în această lună, scrie News.ro.
Rata scăzută a natalității și redresarea lentă a economiei mențin rata dintre locurile de muncă și aplicanți la cel mai ridicat nivel din ultimii 25 de ani, de 1,43% în ianuarie.
În Tokyo, există două locuri de muncă pentru fiecare aplicant.
Cele mai afectate de deficitul de angajați sunt companiile mici, dar chiar și companiile mai cunoscute își schimbă treptat practicile rigide de angajare, iar unele se gândesc chiar să angajeze străini.
Numai 3% dintre japonezi nu au loc de muncă, situație care contrastează cu ratele de șomaj din celelalte state dezvoltare din Europa și Statele Unite. În zona euro, rata șomajului este de 9,6%, iar în Statele Unite de 4,7%.
CITEȘTE ȘI STUDIU Jumătate din afacerile de familie din România reușesc succesiunea la a doua generațieCăutarea unui loc de muncă în Japonia nu înseamnă doar să cumperi un costum și să îți ajustezi CV-ul, ci și de a învăța ritualurile elaborate ale etichetei de afaceri din țară, între care cum să intri într-o cameră, să te înclini și să te așezi corect, precum și gradul corect al politeții în discuțiile cu interlocutorii sau clienții.
În prezent, marile companii și studenții de elită au la dispoziție exact șapte luni pentru a se găsi unii pe alții. Sezonul angajărilor pentru studenții din anul trei s-a deschis la 1 martie, iar companiile mari vor oficializa deciziile de recrutare prin înmânarea unor certificate, în timpul unor ceremonii care vor avea loc pe 1 octombrie.
Majoritatea angajatorilor vor prelua recruții în aprilie, imediat după absolvire, nu există pauze după colegiu și puține ”a doua șansă”.
În topul celor mai atractive companii în rândul studenților se află bănci mari, companii de trading și asigurări, agenții de turism și operatori aerieni.
Salariile pentru debutanți nu diferă mult între companiile mari și cele mai mici, dar șansele de promovare și de creștere rapidă a câștigurilor sunt mai mari în cazul primelor.
”Companiile japoneze trebuie să își îmbunătățească mediul de lucru, altfel nu vor mai putea atrage oameni”, a declarat președintele Daiwa Securities Group, Takashi Hibino, investitorilor, în februarie. Compania sa a făcut deja schimbări pentru a permite femeilor și persoanelor mai în vârstă să continue să lucreze.
Marile companii au început să fie interesate și de o altă sursă de recrutare, studenții străini de la companiile japoneze. Un târg de recrutare pentru studenți străini, organizat pe 10 martie la sediul din Tokyo al companiei de recrutare Pasona, a atras 32 de companii, inclusiv toate băncile mari din țară.