Facebook a furnizat detalii - numărul de vizualizări, finanțările, conținuturi - despre misterioasele mesaje plătite de interese ruse, bănuite de faptul că au servit la o manipulare a opiniei publice americane în alegerile prezidențiale din 2016, relatează AFP.
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Rețeaua de socializare cu două miliarde de utilizatori - aflată în vizorul Congresului, care anchetează o posibilă ingerință rusă în campania electorală - a anunțat luni că aproximativ ”zece milioane de persoane din Statele Unite au văzut aceste mesaje”, scrie News.ro.
Acuzat că mai întâi a întârziat să reacționeze, Facebook își multiplică de-acum comunicarea pe această temă.
În schimbul unor sume de bani, este posibil ca pe rețele de socializare sau motoare de căutare să fie îndreptate mesaje țintite către o anumită audiență, cu ajutorul unor algoritmi care au la bază profilul utilizatorilor.
Aceste conținuturi sponsorizate (”ads” în engleză), care pot lua varii forme, pot astfel să apară pe fluxul de actualități al anumitor utilizatori.
Așa cum s-a angajat, Facebook a anunțat că a furnizat luni Congresului conținutul acestor aproximativ 3.000 de "ads" postate din 2015 până în 2017 și finanțate de ”o entitate rusă numită Internet Research Agency”.
Kremlinul a negat în mai multe rânduri că a încercat să influențeze campania electorală americană, care a condus la alegerea lui Donald Trump.
”Noi furnizăm aceste conținuturi Congresului pentru că vrem să ne facem partea în a-i ajuta pe anchetatori să înțeleagă mai bine ingerința rusă în sistemul politic american și să explice aceste activități publicului”, a subliniat grupul, care refuză însă, pentru moment, să facă publice aceste mesaje sponsorizate.
Facebook a anunțat totodată că ”cea mai mare parte a acestor «ads» par să se concentreze asupra unor subiecte sociale și politice care provoacă divergențe, afectează orizonturi politice și se referă la subiecte care au legătură cu comunitatea LGBT (lesbiene, gay, bisexuali și transsexuali), cu probleme rasiale, imigrația sau legislația cu privire la armele de foc”.
MĂSURI PRECONIZATE
Potrivit presei americane, unul dintre aceste mesaje prezintă o femeie înarmată cu mesajul ”De ce am o armă? Pentru că este mai ușor ca familia mea să mă scoată din pușcărie decât din cimitir”, iar în alte imagini apar afroamericani înarmați.
Facebook a mai precizat că 50% din acest tip de mesaje a costat ”mai puțin de trei dolari”, iar 99% dintre ele ”mai puțin de 1.000 de dolari”. Grupul a anunțat deja că cel puțin 100.000 de dolari au fost plătiți de cei care au dat anunțurile în contul difuzării a 3.000 de mesaje.
În plus, ”anumite «ads» au fost plătite în moneda rusă”, precizează grupul american, care adaugă că cooperează cu Twitter și Google în aceste subiecte.
Săptămâna trecută, Twitter, un reprezentant al căruia a fost audiat în Congres, a anunțat că postul RT (fosta Russia Today), acuzat de Washington că a vrut să influențeze alegerile prezidențiale din 2016, a finanțat 1.823 de tweet-uri, sponsorizate cu suma de 247.000 de dolari, anul trecut în Statele Unite.
”Am cheltuit bani în campanii publicitare! Da, efectiv, ca orice altă (instituție) media din lume”, a ironizat RT.
Facebook a detaliat totodată măsuri prevăzute în vederrea unei mai bune reperări a conținuturilor sponsorizate problematice.
În afară de conținutul însuși, grupul promite să examineze ”contextul în care (conținutul) a fost finanțat și (care este) audiența vizată” și să recruteze ”peste 1/000 de persoane” suplimentare însărcinate cu supravegherea conținuturilor sponsorizate.
Rețeaua de socializarre americană vrea, de asemenea, să ceară informații suplimentare din partea celor care dau anunțuri și doresc să publice mesaje ”referitoare la alegeri naționale americane”. Concret, ”cei care vor eventual să dea anunțuri vor trebui să confirme ce întreprindere sau organizație reprezintă înainte s poată să cumpere” un spațiu publicitar.
Este vorba despre ”a a face mai dificile încercări de ingerință”, scrie Facebook.
Mai mulți congresmeni americani au anunțat că vor să audieze, Facebook, Twitter și Google în audieri publice.