După 2 ani de la adoptarea legii, Fiscul permite scutirea cooperativelor agricole de impozit pe profit. Acum, însă, Puterea propune o formă restrictivă a scutirii

După 2 ani de la adoptarea legii, Fiscul permite scutirea cooperativelor agricole de impozit pe profit. Acum, însă, Puterea propune o formă restrictivă a scutirii
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 14 mai 2018

Conform unor modificări aduse Legii cooperației agricole în 2016, toate cooperativele agricole care procesează produsele agricole ar fi trebuit să fie scutite de impozit pe profit pentru primii 5 ani, iar facilitatea ar fi trebuit aplicată și anumitor cooperative cu cifră de afaceri sub 2 milioane de euro. Multe dintre direcțiile de finanțe județene au desconsiderat în acești doi ani prevederile Legii cooperației agricole, dând întâietate prevederilor Codului Fiscal, iar abia recent ANAF a emis o ciculară pentru aplicarea unitară a scutirii de impozit. Între timp, majoritatea de guvernământ tocmai a propus o restrângere a tipurilor de cooperative agricole care pot beneficia de scutirea de impozit pe profit.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Până în 2016, legislația prevedea scutirea de la plata impozitului agricol a cooperativelor agricole pentru primii 5 ani de la constituire, însă prin Legea 164/ 2016 pentru modificarea Legii cooperației agricole au fost incluse și o serie de scutiri pe impozitul pe profit pentru anumite cooperative.

Astfel, a fost prevăzută scutirea de la plata impozitului pe profit pe primii 5 ani a cooperativelor agricole care procesează produsele agricole, precum și scutirea de la plata impozitului pe profit pentru 5 ani a altor tipuri de cooperative agricole, care au o cifră de afaceri anuală netă de până la 2 milioane de euro. 

Aceste din urmă cooperative sunt: cooperative agricole de achiziții și vânzări, care organizează atât cumpărările de materiale și de mijloace tehnice necesare producției agricole, cât și vânzările produselor agricole; cooperative agricole de procesare a produselor agricole, care asigură produse tipice, de marcă, cu prezență permanentă; cooperative agricole manufacturiere și de mica industrie în agricultură; cooperative agricole de exploatare și gestionare a terenurilor agricole, silvice, piscicole și a efectivelor de animale.

Acciza pentru sucurile cu zahăr este pe cale de a fi introdusă. Cotele de impozitare propuse CITEȘTE ȘI Acciza pentru sucurile cu zahăr este pe cale de a fi introdusă. Cotele de impozitare propuse

De asemenea, au mai fost stabilite: scutirea membrilor de la plata impozitului pe venituri în cazul persoanelor juridice microîntreprinderi și de la plata impozitului pe norma de venit în cazul persoanelor fizice, respectiv persoană fizică, persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială, pentru producția valorificată prin/către cooperativa agricolă; scutirea de la plata impozitului pe venituri în cazul cooperativelor microîntreprinderi, acestea plătind impozit pe profit; scutirea de la impozitul pe proprietate a bunurilor imobile ale membrilor cooperatori aferente producției valorificate prin cooperativa agricolă; scutirea membrilor cooperativelor de la plata impozitului pe arendă în cazul terenurilor luate în arendă de către cooperative de la aceștia.

În pofida acestor prevederi, având în vedere că stabilesc derogări de la impozitele stabilite de Codul Fiscal, așa cum au reclamat fermierii din multe județe, o mare parte a direcțiilor ANAF din teritoriu nu au aplicat prevederile Legii cooperației, ci au dat prevalență Codului Fiscal în calcularea datoriilor la buget ale fermierilor.

Parlamentarii USR au încercat să rezolve această problemă prin inițierea, la finele anului trecut, a unui proiect de lege prin care scutirile stabilite pentru cooperativele agricole să fie înscrise și în Codul Fiscal. Proiectul a fost însă respins la finele lunii aprilie de Senat și probabil că va avea aceeași soartă și la Camera Deputaților.

Decizie în primă etapă: Culturile de levănțică vor fi neimpozabile în limita unei suprafețe CITEȘTE ȘI Decizie în primă etapă: Culturile de levănțică vor fi neimpozabile în limita unei suprafețe

Senatorii puterii au ținut cont de punctul de vedere al Guvernului, care a susținut că nu este nevoie de un astfel de proiect de lege pentru că scutirile vor fi aplicate, după ce autoritățile române s-au consultat cu cele europene pentru a evita încălcarea reglementărilor privind ajutorul de stat.

După 2 ani de la adoptarea legii, Fiscul permite scutirea cooperativelor agricole de impozit pe profit. Acum, însă, Puterea propune o formă restrictivă a scutirii

De altfel, în urma reclamațiilor primite, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a emis la finele lunii martie o circulară către toate direcțiile regionale ale finanțelor publice în care solicită ca prevederile legii din 2016 să fie aplicate unitar în întreaga țară și prioritar în raport cu Codul Fiscal.

După 2 ani de la adoptarea legii, Fiscul permite scutirea cooperativelor agricole de impozit pe profit. Acum, însă, Puterea propune o formă restrictivă a scutirii

Peste 15% din alimentele controlate de Protecția Consumatorului în 2017 nu au respectat prevederile legale. Până la un sfert din produse nu au fost etichetate corect CITEȘTE ȘI Peste 15% din alimentele controlate de Protecția Consumatorului în 2017 nu au respectat prevederile legale. Până la un sfert din produse nu au fost etichetate corect

Chiar la începutul acestei luni, însă, majoritatea de guvernământ a inițiat un proiect de lege care restrânge categoria cooperativelor agricole care beneficiază de scutirea de impozit pe profit pentru primii 5 ani de activitate.

Astfel, scutirea ar urma să se aplice pentru doar două tipuri de cooperative agricole: pentru cele care procesează produsele agricole, ca și în legislația actuală, și pentru cele care produc material genetic și au activitate de reproducție.

Autorii proiectul susțin că modificările sunt necesare pentru că, în ciuda asigurărilor Guvernului și Fiscului că scutirile sunt aplicabile, ”facilitățile se suprapuneau, iar unele intrau în contradicție cu legislația europeană (scutiri de taxe vamale) și legislația națională (recunoașterea, asimilarea cooperativelor și acordarea de drepturi)”.

Statul, cu drept de preempțiune, nu a cumpărat niciun teren agricol din 2014, de când străinii au primit liber la achiziția de terenuri CITEȘTE ȘI Statul, cu drept de preempțiune, nu a cumpărat niciun teren agricol din 2014, de când străinii au primit liber la achiziția de terenuri

Proiectul propus de putere intervine și asupra modului de constituire a cooperativelor agricole și abrogă prevederile care împiedicau alegerea rudelor în consiliul de administrație sau apartenența membrilor ca asociați, acționari, administratori, directori executivi și cenzori la societăți cu același obiect de activitate.

Totodată, directorul executiv al cooperativei agricole nu va mai fi numit, ci angajat în condițiile legii, iar cooperativele de gradul 2 vor putea fi compuse din persoane juridice și/ sau persoane fizice, conform proiectului.

viewscnt
Afla mai multe despre
coperative
agricol
scutire
impozit
profit
fisc
anaf
guvern
parlament
putere