Toate exporturile de animale vii în afara UE vor trebui însoțite de medic veterinar

Toate exporturile de animale vii în afara UE vor trebui însoțite de medic veterinar
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 1 iul 2020

Transporturile de animale vii de lungă durată către țări din afara Uniunii Europene vor trebui asistate de un medic veterinar pe durata întregii călătorii, contractat de firma care efectuează exportul de animale vii, potrivit unei proiect de lege aprobat de Parlament.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

De ce este important: România este, în momentul actual, cel mai mare exportator de animale vii din Uniunea Europeană și cel mai mare exportator de oi vii din lume, dar anchete ale organizațiilor internaționale non-guvernamentale, cu privire la exporturile de animale vii care pleacă din România, au constatat că unele transporturi sunt improprii, în condiții și cu mijloace de transport necorespunzătoare. Legislația națională nu prevede respectarea normelor europene în domeniu și la exporturile către țări din afara Uniunii Europene (UE).

Parlamentul a respins suprareglementarea comerțului cu tutun CITEȘTE ȘI Parlamentul a respins suprareglementarea comerțului cu tutun

Proiectul a fost inițiat, în septembrie anul trecut, de parlamentarii liberali Adrian Oros și Florin Cîțu, ajunși între timp miniștrii ai Agriculturii, respectiv Finanțelor Publice. Florin Cîțu este inițiatorul și proiectului de lege prin care animalele de serviciu, precum câinii sau caii, care au aparținut instituțiilor publice nu vor mai fi eutanasiate în lipsa unei persoane care să le adopte, așa cum se întâmplă în prezent, ci vor sta "la pensie" până la finalul vieții, interval în care vor avea drept la hrană și îngrijire, inclusiv la tratament veterinar.

La scurt timp de la depunerea proiectului, la data de 24 noiembrie, necesitatea unor astfel de reglementări a fost dovedită când o navă care transporta 14.000 de oi și la bordul căreia se aflau 22 de marinari s-a răsturnat în Portul Midia. Persoanele aflate pe navă au fost salvate, în schimb doar 254 de oi de pe navă au fost scoase din navă în urma operațiunilor desfășurate de autorități. 

Profit.ro a relatat că înaintea accidentului tragic din Portul Midia, Comisia pentru agricultură, industrie alimentară și dezvoltare rurală, a cărei componență poate fi consultată AICIa decis să propună plenului Senatului respingerea proiectului de lege.

”Odată ieșite din spațiul comunitar european, firmele reclamă imposibilitatea legală de a mai controla situația sanitar-veterinară a animalelor. Prezența unui medic veterinar pe un transport internațional, în afara spațiului UE, este imposibilă în lipsa unei justificări legale. Astfel, se oferă posibilitatea exportatorilor de animale vii de a justifica prezența unui medic veterinar pe transporturile către țări terțe UE”, subliniază inițiatorii.

Guvernul a schimbat de urgență Codul Silvic pentru a debloca activitatea Complexului Energetic Oltenia și a facilita scoaterea din fondul forestier a unor terenuri CITEȘTE ȘI Guvernul a schimbat de urgență Codul Silvic pentru a debloca activitatea Complexului Energetic Oltenia și a facilita scoaterea din fondul forestier a unor terenuri

Probleme privind transporturile de animale din România

Autorii proiectului arată că în urma multiplelor investigații realizate de Animals International, organizație neguvernamentală internațională, cu privire la exporturile de animale vii care pleacă din România, au fost constatate o serie de situații neconforme cu directiva europeană în domeniu.

Astfel, Investigațiile au descoperit că la îmbarcare sunt cazuri când animalelor li se aplică un tratament brutal, dar și pe durata transportului și la descărcare, la destinația finală.

În cazul exporturilor rutiere, “animalele au fost înghesuite în camioane supraaglomerate, la temperaturi maxime cuprinse între 35 grade Celsius și 44 grade Celsius".

Timpul mediu de așteptare în interiorul frontierei turcești pentru loturile românești a fost mai mare de 16 ore pe timp de caniculă.

Din cauza stresului termic, foarte multe animale au murit până să ajungă la destinație, iar în cazul transportului de oi s-a constatat că animale nu erau tunse în perioada caniculei.

Circa 80% din totalul camioanelor inspectate, care conțineau animale din România, au avut probleme cu sistemul de hidratare, iar 75% dintre camioanele inspectate aveau și probleme suplimentare cu ventilația.

Abatoarele din vestul Germaniei, unde au fost infectați cu Covid-19 și muncitori români, vor testa angajații de două ori pe săptămână CITEȘTE ȘI Abatoarele din vestul Germaniei, unde au fost infectați cu Covid-19 și muncitori români, vor testa angajații de două ori pe săptămână

Reglementările europene

Inițiatorii subiliniază că, potrivit normelor comunitare, în cazul temperaturilor excesive, de peste 30 grade Celsius, transporturile de animale vii sunt interzise, dacă sunt constante, în țara exportatoare. Este astfel interzisă încărcarea animalelor, măsură care poate fi întărită cu măsuri de interdicție în funcție de temperaturile estimate pe traseu. Din acest motiv, poate fi avută în vedere suspendarea transportului de lungă durată în anumite perioade ale anului (iunie-octombrie).

Regulamentul stabilește că ”înainte ca animalele să părăsească punctul de control, medicul veterinar oficial sau orice medic veterinar desemnat în acest sens de autoritatea competentă confirmă, în jurnalul de călătorie că animalele sunt apte să continue călătoria“.

Totodată, Articolul 15 din Regulament stipulează că ”autoritatea competentă efectuează, în orice etapă a unei călătorii de lungă durată, controale adecvate, aleatoriu sau asupra unui anumit transport pentru a verifica dacă duratele de călătorie declarate sunt realiste și dacă respectiva călătorie respectă prevederile prezentului regulament și, în special, dacă perioadele de călătorie și perioadele de repaus au respectat limitele prevăzute", iar în caz contrar, medicul veterinar oficial nu va putea autoriza transportul.

Alte prevederi susțin următoarele: ”Atunci când animalele se îmbolnăvesc sau se rănesc în timpul transportului, ele se separă de restul animalelor și primesc primul ajutor cât mai curând posibil. Animalele în cauză beneficiază de tratamentul veterinar adecvat și. atunci când este necesar, sunt sacrificate sau ucise de urgență într-un mod care sa nu le producă suferințe inutile.”

Autorii citează și opinia unei firme de avocatură, potrivit căreia, din interpretarea textelor comunitare transpare foarte clar obligativitatea în sarcina expeditorului, dar și a transportatorului, de a asigura, pe toată durata transportului, prezența unui medic veterinar și personal de specialitate, astfel încât, în cazul în care unele dintre animale se îmbolnăvesc, să poată primi primul ajutor de îndată.

Deficitul comercial la produse agroalimentare a scăzut cu aproape 9% în primul trimestru CITEȘTE ȘI Deficitul comercial la produse agroalimentare a scăzut cu aproape 9% în primul trimestru

Reglementări adoptate

Operatorul economic care efectuează exportul de animale vii face dovada prezenţei medicului veterinar şi a certificatului de avizare a competenţelor la control la punctul de ieşire.

Personalul medical veterinar are urmatoarele obligaţii:

a) realizează inspecţia zilnică a animalelor cu privire la starea de sănătate şi bunăstare a acestora;

b) asigură asistenţa medical – veterinară pentru animalele transportate;

c) completează raportul zilnic prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta lege.

Sacrificările de bovine, porcine, ovine și caprine în abatoare au scăzut în 2019, la fel și producția de lapte CITEȘTE ȘI Sacrificările de bovine, porcine, ovine și caprine în abatoare au scăzut în 2019, la fel și producția de lapte

În cazul călătoriilor navale care depăşesc 10 zile, efectuate în perioadele în care temperatura exterioară la îmbarcare este de 35 de grade Celsius, la bordul vasului trebuie asigurate servicii de asistenţă sanitar- veterinară.

La nivelul ANSVSA va exista o situație/ bază de date a medicilor veterinari abilitați să însoţească transportul de animale vii pe durata călătoriilor navale.

Serviciile de asistenţă sanitar-veterinară trebuie asigurate de personal medical veterinar care poate fi contractat de către exportator, importator, organizator sau transportator.

Transportatorii străini pot avea personal medical veterinar contractat.

Tranzacție: Gigantul Tinmar a preluat controlul direct asupra unuia dintre cei mai mari producători de cereale CITEȘTE ȘI Tranzacție: Gigantul Tinmar a preluat controlul direct asupra unuia dintre cei mai mari producători de cereale

În cazul exporturilor realizate pe cale rutieră, cu mijloace de transport destinate călătoriilor de lungă durată, sistemele de ventilaţie din mijloacele de transport trebuie să asigure în orice moment din timpul călătoriei, indiferent dacă mijlocul de transport staționează sau se află în mişcare, o temperatură cuprinsă între 5 grade Celsius și 30 de grade Celsius în interiorul mijlocului de transport, pentru toate animalele, cu o toleranţă de +/- 5 grade Celsius, în funcţie de temperatura exterioară.

În cazul exporturilor realizate pe cale rutieră, cu mijloace de transport destinate călătoriilor de lungă durată, în perioade cu temperaturi ridicate, suprafaţa alocată pe cap de animal trebuie crescută cu minimum 10%.

Ovinele trebuie tunse înainte de începerea călătoriilor care se desfăşoară la temperaturi care depășesc 30 de grade Celsius.

DECIZIE Modificări la Legea diminuării risipei alimentare: Contracte de donație mai simple, noi beneficiari și deduceri fiscale CITEȘTE ȘI DECIZIE Modificări la Legea diminuării risipei alimentare: Contracte de donație mai simple, noi beneficiari și deduceri fiscale

În cazul exporturilor realizate pe cale navală, în perioadele în care temperatura exterioară la îmbarcare este de 35 de grade Celsius, se asigură creşterea cu minimum 15% a suprafeţei alocate fiecărui animal, iar compartimentele în care urmează să fie transportate animalele trebuie echipate cu un sistem de ventilaţie forţată cu o capacitate suficientă de reîmprospătare a întregului volum de aer, ţinând cont de înălţimea compartimentului şi de tipul acestuia, respectiv dacă acesta este închis sau parţial închis.

În cazul în care se transportă animale cu coarne, spațiul alocat pe cap de animal trebuie să crească cu 7% pentru a preveniri rănirea animalelor la contactul cu celelalte animale aflate în boxă. Animalele cu coarne se transportă în boxe separate față de cele fără coarne.

În zona destinată îmbarcării animalelor vii, operatorul economic care administrează punctul de ieșire unde se efectuează îmbarcarea animalelor și controlul sanitar veterinar va amplasa un sistem video autorizat.

Nerespectarea noilor reglementări va fi sancționată cu amenzii între 5.000 - 12.500 lei, dar în cazul transportatorilor se poate merge și până la suspendarea autorizației sanitar-veterinare de transport animale vii.

 Idee a PSD&Co.: Terenurile statului din Delta Dunării să nu mai fie închiriate prin licitație publică, ci prin încredințare directă CITEȘTE ȘI Idee a PSD&Co.: Terenurile statului din Delta Dunării să nu mai fie închiriate prin licitație publică, ci prin încredințare directă

Pentru a intra în vigoare, proiectul mai trebuie promulgat de șeful statului.

În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a legii, ANSVSA va emite, prin ordin al preşedintelui, normele de aplicare care includ prevederi referitoare la exporturile realizate pe cale rutieră, navală şi aeriană. Totodată, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii administratorul punctului vamal sau al punctului de ieșire va achiziționa și va instala echipamentele de supraveghere video.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
transport
animale
vii
medic
veterinar
obligatie
proiect
lege
parlament
pnl