Vânzările de vinuri au scăzut dramatic. Distribuitorii au depozitele pline cu vin și se tem de promoții ridicole

Vânzările de vinuri au scăzut dramatic. Distribuitorii au depozitele pline cu vin și se tem de promoții ridicole
Profit.ro
Profit.ro
scris 13 apr 2020

Vânzările de vinuri au scăzut dramatic odată cu închiderea restaurantelor și anularea evenimentelor și tot brusc s-a oprit și turismul viticol. Proprietarii de crame spun că distribuitorii au depozitele pline cu vin, iar cea mai mare temere a lor este că se vor face discounturi uriașe și promoții ridicole, pentru a “scapa” de stocuri.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

"O adaptare rapidă, cu un plan realist, este necesară în perioada următoare pentru a reporni economia în general, dar și viticultura în particular. O parte dintre producătorii români au mai experimentat alte situații de criză și au reușit să treacă cu bine peste. Unii jucători – mai noi sau mai vechi - sunt optimiști, deși nu au încă soluții. Alții se reinventează în online, pariind atât pe livrări, cât și pe degustarea vinurilor în mediul virtual, pentru a nu pierde contactul cu consumatorii pe care au reușit în ultimii ani să-i aducă mai aproape de vinurile de calitate", transmit CrameRomania și Revino Remania, proiecte ce promovează cramele românești și turismul viticol,

Cei din domeniu speră însă ca această pandemie să fie și un semnal de alarmă pentru autorități în sprijinirea sectorului viti-vinicol care ne poziționează pe locul 13 mondial la producția de vinuri.

Procesatorii de carne solicită acces la împrumuturi bancare cu dobândă mică și o schemă de garantare pentru marii contribuabili CITEȘTE ȘI Procesatorii de carne solicită acces la împrumuturi bancare cu dobândă mică și o schemă de garantare pentru marii contribuabili

„Vânzarile de vinuri au scăzut dramatic odată cu închiderea restaurantelor și anularea evenimentelor. Tot brusc s-a oprit și turismul viticol. În viticultură, cele mai afectate sunt cramele care produceau vinuri exclusiv pentru segmentul HoReCa, care nu acopereau segmentul de retail. Pentru aceștia, singurul canal de vânzare a rămas în acest moment online-ul”, spune Alina Iancu, co-fondator CrameRomania și Revino Remania.

Ea arată că peste câteva luni va veni o nouă recoltă, iar cramele au cisternele în continuare pline cu vinuri, la fel și magaziile.

„Previziunile noastre nu sunt cele mai optimiste. Piața își va reveni treptat și mult mai lent comparativ cu alte domenii. În momentul acesta toți distribuitorii au depozitele pline cu vin, cramele sunt de asemenea pline – sunt foarte puțini producători care au lansat vinuri din 2019 și în câteva luni avem o nouă recoltă. Teama noastră cea mai mare este că, în dorința de a “scapa” de stocuri, se vor face discounturi uriașe și promoții ridicole, fără o strategie în spate”, spune Raluca Bauer, co-proprietar Crama Bauer din podgoria Drăgășani.

Astfel, comunicarea între producători, vinoteci, magazine online și canalele specializate este acum mai importantă ca oricând, spune ea.

„Încercăm să aflăm noutățile în materie de vinuri și să le comunicăm în timp real prin toate canalele noastre, astfel încât vinurile să ajungă pe mesele românilor, iar consumatorii și iubitorii de astfel de licori să fie constant informați despre viticultură din România. Consumatorul trebuie să știe de unde poate achiziționa vinuri în această perioadă, fie că vorbim de gamele de retail, sau de cele premium”, mai spune Alina Iancu.

În această perioadă în care restaurantele și barurile s-au închis, opțiunile sunt limitate pentru unii jucători la magazinele de specialitate. Acestea s-au dotat corespunzător pentru a servi clienții, însă optează cât mai mult pentru comenzile online, iar pe o parte dintre acestea le livrează cu angajații personali.

“Această nișă pe care noi am ales-o, a magazinelor de vinuri, nu este una de imediată necesitate așa că este firesc că vânzările au scăzut foarte mult, oamenii nemaiputând ieși din case pentru a își achiziționa vinuri sau pentru a merge la degustări ca până acum. Oricum, noi am scăzut prețurile, cu ajutorul producătorilor și furnizorilor noștri care au înțeles situația mai puțin plăcută în care ne aflăm, aplicând discount-uri și oferind facilități”, spune Marius Matei, proprietar Marvin Wine Shop.

O soluție inedită de a păstra legătura cu pasionații de vinuri, fie că vorbim de simple degustări sau de lansări de vinuri noi, sunt degustările online pe care le organizează mai multe crame în această perioadă.

"Cum funcționează? Crama propune un pachet de degustare ce poate fi comandat pentru acasă, se stabilește o dată și o oră pentru o întâlnire virtuală, iar pasionații, prin intermediul platformelor video se 'văd' cu reprezentații cramelor și prezintă sau schimbă păreri despre acestea", spun specialiștii.

Pentru producătorii locali de vinuri, piața românească este cea mai importantă. Exporturile reprezintă doar 5% din producția actuală de vin, una dintre cele mai mici ponderi din Europa, deși România este unul dintre cei mai mari producători din Europa.

“Din fericire, exporturile au continuat, chiar cu o ușoară creștere și suntem gata să facem față oricărei solicitări”, spune Mihaela Tirel de Poix, proprietara cramei SERVE din zona Dealu Mare.

Producătorii care au reușit totuși să își securizeze un vânzări importante la export sunt însă mai bine poziționați în actuală criză, cel puțin momentan, dat fiindcă nu s-au anulat comenzile din perioadă imediat următoare.

„Exportăm încă bine în Germania. Europa de Vest consumă mult vin din retail și din canalele de vânzare online. Cu clienții din Asia am discutat, ei sunt optimiști, așteptăm vești pozitive după 1 iunie”, spune Luminița Tzakis, director național de vânzări Crama Oprișor din Oltenia.

viewscnt
Afla mai multe despre
vin
crame