ANALIZĂ România încheie 2016 cu două autostrăzi-muzeu, finalizate, dar pe care nu circulă nimeni

ANALIZĂ România încheie 2016 cu două autostrăzi-muzeu, finalizate, dar pe care nu circulă nimeni
Profit.ro
Profit.ro
scris 28 dec 2016

România are în prezent două loturi de autostradă terminate, dar nedeschise circulației, iar anul viitor alte trei loturi riscă să se regăsească în aceeași situație, în cazul în care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR, fosta CNADNR) nu va face pași repezi pentru a rezolva problemele birocratice, potrivit specialiștilor consultați de News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

România are, în prezent, 733 de kilometri de autostradă, inclusiv lotul de 22 de kilometri al autostrăzii Sibiu-Orăștie, reparat de CNAIR în regie proprie și deschis circulației în luna octombrie a acestui an.

Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, a declarat, la începutul acestei luni, că România ar putea ajunge la 1.000 de kilometri de autostradă abia în 2018.

În prezent, România are două loturi de autostradă finalizate, dar nedate în folosință din cauza unor probleme birocratice.

Primul este cel situat între kilometrul 3 și 7 al autostrăzii București-Brașov, parte din autostrada București-Borș (A3), terminat și care are o legătură finalizată cu rețeaua de drumuri, potrivit unei filmări aeriene realizate de Asoociația Pro Infrastructura (API).

Bucata finalizată de autostradă, care are legătură cu Strada Popasului, urmează să fie continuată cu un alt segment, de 3,3 kilometri, care pleacă din strada Petricani din București, lucrările fiind întârziate de mai bine de doi ani.

Ce transformări sunt așteptate anul viitor în industria auto CITEȘTE ȘI Ce transformări sunt așteptate anul viitor în industria auto

Contractul de proiectare și executie a fost atribuit, în decembrie 2015, asocierii Asocierii Aktor – Euro Construct Trading 98 pentru suma de 155 milioane lei, cu TVA.

Al doilea tronson de autostradă aflat în stadiul de ”muzeu” este segmentul dintre nodurile Dumbrava și Margina, lung de 15 kilometri, din lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva, parte din autostrada București-Nădlac (A1).

Lotul nu este încă deschis circulației din cauza neprimirii vizei pentru recepția terminării lucrărilor.

Potrivit CNAIR, refuzul acordării acestei vize este invocat de faptul că "dispozițiile legale, așa cum sunt prevăzute de Legea 10/1995, recent modificată și republicată în septembrie 2016, nu fac referire în mod expres la recepționarea parțială, ci doar asupra unor lucrări prevăzute într-un contract".

Fostul consilier al premierului Dacian Cioloș pentru infrastructură, Cătălin Drulă, în prezent deputat USR, a scris, într-o postare pe Facebook, că legislația permite CNAIR să recepționeze parțial această lucrare.

”Ca să facem o comparație, dacă contractul ar fi pentru construirea a 3 case, dintre care una e gata la cheie cu tot cu finisaje și 2 case sunt la stadiul de fundație, CNAIR se întreabă dacă mă pot muta în casa care e gata sau trebuie să mai așteptăm 2 ani să fie gata și celelalte două, timp în care casa terminată stă goală”, a scris Drulă.

Un alt lot care nu este încă ”muzeu”, dar va ajunge în această situație anul viitor este porțiunea de autostradă de 9 kilometri dintre Gilău și Nădășelu, parte din A3, finalizată în proporție de 90%, care va fi gata în prima jumătate a anului viitor.

Însă segmentul de autostradă va putea fi folosit doar după ce va fi construit podul peste râul Someș, care face legătura cu restul autostrăzii A3, și nodul rutier de la Gilău.

Directorul executiv al ONG-ului Asociația Pro Infrastructura, Ionuț Ciurea, estimează că acest lot ar putea sta nefolosit cel puțin jumătate de an după ce va fi terminat.

”CNAIR va primi ofertele în ianuarie pentru construirea podului peste râul Someș, după care vor urma probabil contestațiile. Lucrările vor dura circa 10 luni, așa că, realist vorbind, acestea ar urma să fie finalizate în primul trimestru al anului 2018. În schimb, lucrările la autostradă vor fi finalizate probabil în iunie”, a declarat Ciurea, pentru News.ro.

Alt tronson care riscă să ajungă ”muzeu” anul viitor este Ogra-Ungheni, lot de 10,1 kilometri situat pe autostrada Câmpia Turzii - Târgu Mureș, parte din A3.

Pe această porțiune, lucrările erau finalizate în proporție de 15% în noiembrie și ar urma să fie finalizate în vara lui 2017, potrivit Ministerului Transporturilor.

Însă pentru ca lotul să fie deschis circulației, trebuie finalizat nodul de la Iernut de către compania italiană Astaldi.

”Ar trebui să se alinieze mult prea multe planete pentru ca nodul să fie gata înainte de finalizarea lucrărilor de pe acest lot. Tronsonul va fi gata probabil în toamnă, dar nodul ar putea fi finalizat abia la începutul lui 2018”, a explicat Ciurea.

Un alt lot care ar putea fi finalizat înainte de a fi conectat cu restul rețelei este lotul trei al autostrăzii Lugoj-Deva.

”Întregul lot trei ar trebui să fie finalizat în această vară, dar el trebuie conectat prin nodul rutier de la Holdea. CNAIR va trebui să facă pași repezi pentru ca acest nod să fie gata înainte de finalizarea lucrărilor la autostradă”, a mai spus Ciurea.

Ministrul Transporturilor a declarat, la începutul lunii decembrie, că în 2017 vor fi deschiși circulației 150 de kilometri de autostradă, din care 117 kilometri sunt în stadiu avansat. Însă, pentru 30 și ceva de kilometri de autostradă, autoritățile vor trebui să administreze cu atenție situația pentru a se asigura că vor fi finalizați, a avertizat ministru.

viewscnt
Afla mai multe despre
autostrazi