Banii pentru TAROM vin cu măsuri dure: o treime dintre angajați vor fi concediați, jumătate dintre directori pleacă acasă. Compania va închide agenții, va renunța la sediul central și la unele acțiuni

Banii pentru TAROM vin cu măsuri dure: o treime dintre angajați vor fi concediați, jumătate dintre directori pleacă acasă. Compania va închide agenții, va renunța la sediul central și la unele acțiuni

Foto: Facebook Tarom

Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 5 nov 2020

Compania aeriană națională TAROM are un plan de restructurare, analizat de Profit.ro, pentru care a estimat un cost de până la 1,84 miliarde lei (aproximativ 380,3 milioane euro), din care solicită 923,6 milioane lei (aproximativ 190,8 milioane euro) ca ajutor de stat individual de restructurare din partea Guvernului. Promite în schimb scăderea cu 33% a numărului total al angajaților, inclusiv reducerea cu 50% a pozițiilor de management, respectiv reducerea cheltuielilor prin închiderea unor agenții, optimizarea rutelor operate și a costurilor privind combustibilul.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Planul, expus sumar în luna iunie, prevede că aproape 400 de angajați din totalul de 1.600 ai companiei aeriene naționale TAROM dispar din schema de personal până la sfârșitul anului, fără detalii legate de alte măsuri.

CITEȘTE ȘI Avantaj Client 8.087 euro TVA inclus pentru Sprinter 314 CDI Furgon, 11 mc, cu tracțiune față. Îndreaptă-te spre reușită!

Situația actuală a companiei TAROM

Compania se confruntă, conform documentului, cu ”deteriorarea gravă a situației financiare”, ca urmare a ritmului ridicat de creștere a cheltuielilor în raport cu veniturile, acest fapt determinând atât un rezultat negativ la nivelul activității operaționale din cadrul companiei, cât și deteriorarea marjei brute din exploatare.

Totodată, ca urmare a instituirii restricțiilor de călătorie, atât la nivel național, cât și la nivel european și global, începând cu luna martie 2020, compania a înregistrat pierderi masive, generate de scăderea traficului aerian.

În contextul disponibilității Comisiei Europene de a aproba, în condiții de urgență, ajutoare sub forma împrumuturilor ori granturilor nerambursabile destinate acoperirii pierderilor cauzate de pandemia Covid-19, compania a inițiat demersuri pentru acoperirea pierderilor cauzate de această pandemie, estimate a ajunge la finalului anului la suma de 64,8 milioane euro.

Conform discuțiilor cu Comisia Europeană din etapa de pre-notificare a ajutorului de stat pentru pierderile rezultate ca urmare a pandemiei Covid-19, va fi acceptată doar compensarea pierderilor înregistrate pentru perioada 16 martie - 30 iunie 2020, în limita de aproximativ 95,851,800 lei (aproximativ 19,8 milioane euro).

Conform simulărilor situațiilor financiare efectuate de către un consultant la finalul anului 2020, TAROM va înregistra un deficit de lichiditate de aproximativ 46.473.600 lei (aproximativ 9,6 milioane euro), ca diferență dintre soldul inițial/ excedent de 39.212.100 lei /8,1 milioane euro și necesarul de lichidități rezultat pe parcursul anului de 85.685.700 lei / 17,7 milioane euro.

Wizz Air lansează o platformă de rezervare de taxiuri și transferuri private CITEȘTE ȘI Wizz Air lansează o platformă de rezervare de taxiuri și transferuri private

Performanța financiară a TAROM în ultimii 4 ani și în semestrul I 2020

Banii pentru TAROM vin cu măsuri dure: o treime dintre angajați vor fi concediați, jumătate dintre directori pleacă acasă. Compania va închide agenții, va renunța la sediul central și la unele acțiuni

Rezultatele financiare ale TAROM s-au înrăutățit semnificativ începând cu anul 2015, nivelul pierderilor înregistrate crescând de aproximativ trei ori - de la o pierdere de 62.933.000 lei (aproximativ 13 milioane euro) în 2015, la 188.799.000 lei (aproximativ 39 milioane euro) în 2018, cu o ușoară scădere pentru 2019, respectiv 174.276.000 lei (aproximativ 36 milioane euro). Fluxul de numerar al companiei a fost, de asemenea, puternic afectat de pierderile înregistrate. În plus, în anii următori, fluxurile de numerar vor fi influențate în mod semnificativ de înlocuirea treptată a aeronavelor.

Rezultatele negative și fluxurile de numerar nu sunt singura problemă cu care se confruntă compania. Ca urmare a pierderilor suferite în ultimii 5 ani, activele nete au scăzut la mai puțin de jumătate din capitalul social subscris.

Printre principalele elemente care conduc la performanța financiară negativă a companiei, se numără: flota învechită și lipsa optimizării rutelor aeriene, cheltuielile legate de personal (dimensionarea greșită a departamentelor și a gradului de încărcare), ineficiența în operațiunile interne din companie, costurile cu combustibilul, costurile asociate flotei (depreciere și rate de leasing), tarifele aeroportuare în creștere, costurile de mentenanță și reparații, costurile asociate operațiunilor de handling, precum și impactul pandemiei COVID- 19.

ANUNȚ - O nouă linie de metrou în București CITEȘTE ȘI ANUNȚ - O nouă linie de metrou în București

Planul de restructurare a TAROM

- Reînnoirea flotei, ceea ce presupune continuarea demersurilor începute deja de managementul TAROM. Procesul de modernizare va avea ca rezultat o flotă uniformizată care va permite reducerea semnificativă a costurilor (de exemplu: costurile de întreținere, costurile cu combustibilul etc.), precum și servicii mai bune furnizate clienților.

Odată cu livrarea, în 2023, a celor 5 aeronave de tip B737-MAX ce fac obiectul contractului de achiziție cu Boeing, vor fi înstrăinate o aeronavă B737-700 și 4 aeronave A318, urmând ca, la finalul perioadei de restructurare, TAROM să aibă în operare o flotă uniformă compusă din 21 aeronave (9 aeronave tip ATR 72 si 12 tip Boeing 737).

- Optimizarea comercială – va include optimizarea rutelor operate, închiderea unor agenții, generarea de venituri auxiliare prin negociere cu partenerii actuali și aplicarea unor strategii de pricing.

Sub acest aspect, în urma analizei profitabilității rutelor, precum și a situației curente produsă de pandemia COVID-19, a fost realizată o planificare a rutelor ce maximizează gradul de încărcare și, prin urmare, maximizează profitul pe fiecare rută. Astfel, optimizarea operațiunilor companiei va rezulta într-un grad de utilizare mai eficient al aeronavelor și optimizarea vânzărilor. Totodată, TAROM se va concentra pe atragerea de venituri suplimentare, în urma implementării unei strategii de separare a serviciilor auxiliare aferente locului cumpărat de pasager și de diversificare a produselor, printr-un mix de: taxă pentru bagaje suplimentare, taxă pentru rezervarea locului în avion, upgrade la business class și vânzări la bord.

În același timp, analiza efectuată de TAROM a arătat că există un potențial de economii substanțiale în ceea ce privește activitatea agențiilor proprii interne și externe deținute de companie. Astfel, restructurarea parțială a agențiilor proprii interne va aduce economii de aproximativ 1.960.605 lei (circa 405.000 euro) pe an, în timp ce restructurarea parțială a agențiilor externe va aduce economii de aproximativ 4,8 milioane lei (aproximativ 1 milion euro) pe an.

- Restructurarea de personal – procesul de restructurare va avea ca scop atât redimensionarea direcțiilor/departamentelor principale, cât și a departamentelor suport. Ca urmare a implementării planului de restructurare, numărul total al angajaților va scădea cu aproximativ 33%, ceea ce se va traduce în economii de 41.148.500 lei (circa 8,5. milioane euro)/an. Impactul restructurării în cadrul direcțiilor/departamentelor principale se va translata într-o reducere cu 33% a numărului de angajați, respectiv 49% în cazul funcțiilor suport. La nivelul TAROM se prognozează însă și o reducere cu 50% a pozițiilor de management.

- Optimizarea Direcției Tehnice - Direcția Tehnică are una dintre cele mai pregătite echipe tehnice din regiune, susține compania, fiind specializată pe mai multe tipuri de aeronave, beneficiind de un hangar pe Aeroportul Henri Coandă – București. Cu toate acestea, analiza a constatat un grad de utilizare mic al angajaților din anumite departamente, niveluri excesive de management, precum și procese interne neoptimizate.

- Optimizarea costurilor – În ceea ce privește costurile cu combustibilul, o serie de măsuri ce vor fi implementate, printre care introducerea unui sistem de management al consumului de combustibil la aeronave, vor conduce la scăderea consumului cu aproximativ 2,5% începând cu 2023. Totodată, se estimează că utilizarea aeronavelor B737 MAX va aduce economii cumulate de 30.885.580 lei (aproximativ 6,38 milioane euro), numai din consumul de combustibili, în perioada 2023-2029.

În ceea ce privește costurile de handling, măsurile ce vor fi implementate vor conduce la reducerea costurilor cu aproximativ 2.1% începând cu 2021 și 2.7% din 2023. Analiza efectuată în acest sens a determinat un potențial de reducere cu 10% a costurilor de handling pentru Aeroportul Henri Coandă București.

Totodată, în ceea ce privește sediul central, analiza a constatat costurile mari rezultate din vechimea clădirii (construită în anul 1940) și un potențial de economii/câștig prin închirierea unor spații pentru o investiție nouă. Aceste măsuri vor genera venituri nete de aprox. 4,8 milioane lei (aprox. 1 milion euro)/an, începând cu 2023.

ULTIMA ORĂ Dacia a anunțat prețurile pentru noile Sandero, Logan și Sandero Stepway, în România CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Dacia a anunțat prețurile pentru noile Sandero, Logan și Sandero Stepway, în România

Necesarul de împrumut de la stat

Planul de restructurare va fi notificat spre autorizare Comisiei Europene.

Ajutorul de restructurare cuprinde valoarea ajutorului de salvare acordat deja în februarie, respectiv 176 milioane lei (aprox. 36,7 milioane euro), la care se adaugă suma care va fi acordată din fonduri publice pentru finanțarea unor măsuri din planul de restructurare, în cuantum de aproximativ 745.998.100 lei (aprox. 154,1 milioane euro), ce include suma suplimentară destinată acoperirii deficitului de capital de lucru. Acordarea acestui ajutor de stat va permite Companiei TAROM să acopere cheltuielile considerabile generate de procesul de restructurare.

În concluzie, valoarea totală a costurilor necesare implementării Planului de restructurare este de până la 1.841.032.300 lei (aproximativ 380,3 milioane euro), din care până la 923.662.800 lei (aproximativ 190,8 milioane euro), reprezintă ajutorul de stat individual de restructurare, defalcat după cum urmează:

- 176 milioane lei (aproximativ 36,7 milioane euro), valoarea ajutorului de salvare transformat în ajutor de restructurare;

- 160.237.100 lei (aproximativ 33,1 milioane euro) - restructurarea financiară, sumă necesară pentru acoperirea potențialului deficit de lichidități, pentru a fi utilizați exclusiv în situația în care TAROM nu reușește eliminarea deficitului de lichidități prin amânarea unor plăți către furnizori;

- 585.761.000 lei (aproximativ 121 milioane euro), costul implementării măsurilor de restructurare.

Trenul între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni va transporta călători din 12 decembrie CITEȘTE ȘI Trenul între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni va transporta călători din 12 decembrie

TAROM va suporta minimum 50% din costurile restructurării, respectiv aproximativ 919.790.000 lei (circa 190 milioane euro).

Cuantumul contribuției TAROM este preconizat a fi asigurat din următoarele surse posibile:

- încheierea unor contracte de leasing operațional pentru finanțarea achiziției aeronavelor B737 MAX si ATR – conform jurisprudenței Comisiei Europene, sumele care fac obiectul unor contracte de leasing operațional sau financiar pot fi acceptate drept contribuție a companiei. Contribuția TAROM din această sursă este evaluată la aproximativ 614.807.000 lei (circa 127 milioane euro), valoarea contractelor de leasing operațional încheiate pentru achiziția aeronavelor tip ATR urmând a fi suplimentată cu valoarea contractelor de leasing încheiate pentru achiziția aeronavelor B 737 MAX;

- venituri obținute din înstrăinarea unor aeronave vechi (ATR, B 737-300, A318, B 737- 700) care urmează a fi înlocuite cu aeronave noi, cu o valoare de piață cumulată de 256.573.000 lei (aproximativ 53 milioane euro);

- venituri obținute din înstrăinarea participațiilor TAROM în alte companii, participații evaluate de către un evaluator independent în intervalul 69.710.400 lei (aproximativ 14,4 milioane euro) - 79.876.500 lei (aproximativ 16,5 milioane euro);

- venituri obținute din înstrăinarea / închirierea unor bunuri imobile, în speță înstrăinarea sau închirierea spațiilor comerciale utilizate în acest moment de agențiile TAROM, veniturile obținute în acest fel fiind estimate la aproximativ 4.8 milioane lei (aproximativ 1 milion euro).

Romaero a obținut aprobarea ANAF pentru implementarea planului de restructurare CITEȘTE ȘI Romaero a obținut aprobarea ANAF pentru implementarea planului de restructurare

TAROM a mai fost beneficiarul unui ajutor de restructurare în cuantum de 715 milioane dolari, autorizat în 2004, însă întrucât au trecut mai mult de 10 ani de la încheierea perioadei de restructurare, conform regulilor comunitare, poaate beneficia și de acest nou ajutor.

Dacă Guvernul va aviza ajutorul, acesta va fi acordat sub forma unor subvenții anuale de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor. Valoarea ajutorului de stat și mecanismul de finanțare vor fi stabilite prin ordonanță de urgentă a Guvernului, act normativ prin care va fi aprobată acordarea ajutorului de stat individual de restructurare și care va fi emis sau se va aplica după autorizarea ajutorului de către Comisia Europeană.

Suma de 60.237.100 lei (aproximativ 33,1 milioane euro), necesară pentru acoperirea potențialului deficit de lichidități din anul 2022, va fi acordată în anul 2022 și utilizată exclusiv în situația în care TAROM nu reușește eliminarea deficitului de lichidități prin amânarea unor plăți către furnizori.

Suma de 585.761.000 lei (aproximativ 121 milioane euro), costul implementării măsurilor de restructurare, va fi acordată în mod eșalonat în perioada 2021 - 2022.

Recent, ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian Bode, a declarat că Tarom va merge înainte, este sprijinită de Guvern și, dacă se va respecta planul de restructurare, undeva în 4-5 ani va deveni profitabilă.

viewscnt
Afla mai multe despre
tarom
restructurare
ajutor
stat
guvern
imprumut
personal
reducere
scadere
costuri
agentii
cheltuieli
rute
zboruri
aeronave