CONFIRMARE Guvernul a schimbat legea pentru a înființa ″compania de război″ Carpatica Feroviar, pe fondul problemelor CFR Marfă. Va ″executa necondiționat″ cerințele UE și NATO

CONFIRMARE Guvernul a schimbat legea pentru a înființa ″compania de război″ Carpatica Feroviar, pe fondul problemelor CFR Marfă. Va ″executa necondiționat″ cerințele UE și NATO
Adi Mosoianu
Adi Mosoianu
scris 15 feb 2023

Executivul a decis prin ordonanță de urgență, la propunerea Ministerului Transporturilor, modificarea legislației în vigoare astfel încât Guvernul să poată înființa prin hotărâre companii de stat, atât în țară, cât și în străinătate, la inițiativa oricăruia dintre ministerele în ale căror domenii de specialitate se încadrează obiectul principal de activitate al societăților comerciale a căror înființare se dorește.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

″Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2022 (pandemia Covid-19, criza energetică, alimentară și a transporturilor, precum și războiul din Ucraina) au accentuat nevoia investițiilor în sectoarele strategice, precum și obligativitatea deținerii unor societăți care să execute necondiționat serviciile necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO″, se arată în nota de fundamentare a OUG.

VIDEO - Conferința EU Funds Profit.ro & First Bank. Antreprenorii sunt pregătiți pentru PNRR. Programul poate însă funcționa doar dacă Guvernul repetă lecțiile învățate în pandemie și discută cu mediul bancar CITEȘTE ȘI VIDEO - Conferința EU Funds Profit.ro & First Bank. Antreprenorii sunt pregătiți pentru PNRR. Programul poate însă funcționa doar dacă Guvernul repetă lecțiile învățate în pandemie și discută cu mediul bancar

Potrivit sursei citate, sincopele în buna funcționare a serviciilor strategice pot avea ca efect generarea de perturbări în funcționarea economiei naționale, în domenii precum exploatarea resurselor, producția de articole esențiale (alimente, produse de consum), transporturile de bunuri și oameni sau furnizarea de servicii esențiale (energie, utilități, sănătate, căi de comunicare).

″Totodată,  criza energetică cu care se confruntă România, Republica Moldova și, cu precădere întreaga Europa de Est, precum și întreruperea furnizării energiei electrice generată de conflictul din Ucraina, ca urmare a războiului din regiune, a generat o creștere a cererii pentru transportul de generatoare electrice, combustibili și echipamente de încălzire. În condițiile prezentate, statul român trebuie să  aibă asigurate în orice moment condițiile pentru a deservi interesele strategice și geopolitice în domeniile afectate de situațiile extraordinare ce ar putea interveni (situația epidemiologică/pandemie, război, criză energetică, alimentară)″, se mai menționează în document.

ULTIMA ORĂ Vivre Deco renunță la planul de restructurare, negocierile cu creditorii au eșuat. Posibilă intrare în insolvență CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Vivre Deco renunță la planul de restructurare, negocierile cu creditorii au eșuat. Posibilă intrare în insolvență

După cum a relatat Profit.ro, Guvernul avea în vedere încă din toamna anului trecut înființarea unei societăți cu numele Carpatica Feroviar SA, companie aptă „pentru deservirea nevoilor de apărare ale țării”, pe fondul problemelor cu care se confruntă operatorul feroviar de stat CFR Marfă.

”Asigurarea transportului de marfă pe calea ferată reprezintă un serviciu de interes strategic general, sincopele în funcționarea acestuia generează perturbări grave în funcționarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2022 (pandemia Covid-19, criza energetică, alimentară și a transporturilor, precum și războiul din Ucraina) au accentuat nevoia investițiilor în sectorul feroviar, respectiv importanța existenței unui operator feroviar de stat, apt să execute necondiționat toate transporturile necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO″, era argumentul de înființare a noii societăți.

VIDEO Spot difuzat la Super Bowl, care critică agresiv sistemul de conducere autonomă al Tesla. \ CITEȘTE ȘI VIDEO Spot difuzat la Super Bowl, care critică agresiv sistemul de conducere autonomă al Tesla. "Este nesigur la orice viteză!"

Numai că, între timp, autoritățile au realizat că ″nu există dispoziții legale care să permită Guvernului sau ministerelor, atunci când împrejurările distincte o impun, să înființeze societăți reglementate de Legea nr. 31/1990 privind societățile, republicată″ și că ″Curtea Constituțională, prin intermediul Deciziei nr. 249/2018, a subliniat că actele cu valoare de lege, respectiv legile și ordonanțele, pot fi emise doar pentru reglementarea unor situații cu aplicabilitate generală și își extind efectele asupra unui număr nedeterminat de subiecte vizate de ipoteza normelor″, astfel că, ″Având în vedere că înființarea unei societăți are caracter individual, prin urmare nu poate fi înființată prin intermediul unui act cu valoare de lege, se impune asigurarea cadrului legal pentru a permite statului român să înființeze societăți prin intermediul unor acte cu aplicabilitate individuală″, adică prin HG-uri.

În consecință, acum, legislația a fost modificată astfel încât, prin hotărâre, la propunerea oricărui minister, Guvernul să poată înființa societăți cu capital de stat, în România și în străinătate, iar ministerele respective să poată participa la majorarea capitalului social al companiilor de stat la care exercită, în numele statului, calitatea de acționar.

EXCLUSIV SURPRIZĂ Ștefan Mandachi a vândut Spartan, cea mai mare rețea de restaurante cu specific grecesc din Europa, și alte mari branduri, tranzacție de peste 20 milioane euro CITEȘTE ȘI EXCLUSIV SURPRIZĂ Ștefan Mandachi a vândut Spartan, cea mai mare rețea de restaurante cu specific grecesc din Europa, și alte mari branduri, tranzacție de peste 20 milioane euro

Legislația de până acum prevedea că doar la nivelul ministerelor Economiei și Energiei se pot înființa astfel de societăți noi.

″Decizia privind înființarea de societăți sau majorarea capitalului social are ca temei o analiză economico-financiară, tehnică, juridică și de oportunitate, cu respectarea  următoarelor principii: a) promovarea concurenței între operatorii economici; b) garantarea tratamentului egal și nediscriminatoriu al acestora; c) asigurarea transparenței fondurilor publice alocate și utilizarea eficientă a acestora; d) dezvoltarea regională fundamentată pe considerente sociale, economice și de mediu; e) evitarea apariției unor situații de natură să determine conflicte sociale ori manifestări ale concurenței neloiale″, stipulează OUG.

Planul Ford - câte locuri de muncă desființează și unde CITEȘTE ȘI Planul Ford - câte locuri de muncă desființează și unde

Tot acolo se prevede că ministerele de resort vor putea prelua, pe bază de justificări fundamentate, în numele statului și în condițiile legii, active și active funcționale, în scopul valorificării acestora, inclusiv prin majorarea capitalului companiilor de stat pe care le controlează, prin aporturi în natură. Finanțarea cheltuielilor legate aceste operațiuni se va asigura din bugetele de venituri și cheltuieli ale ministerelor. Aici vor intra și costurile evaluărilor și studiilor de fezabilitate.

Guvernul a adoptat în luna mai a anului trecut o ordonanță de urgență care oferă, în mod excepțional, CFR Marfă posibilitatea de a da în plată vagoane pentru stingerea restanțelor fiscale rezultate din impozite și contribuții cu reținere la sursă. La nivelul lunii noiembrie 2022, compania de stat aștepta acordul Comisiei Europene pentru implementarea acestui mecanism de stingere a datoriilor.

VIDEO Primăria Târgu Jiu, afectată de cutremur, se mută pe stadion CITEȘTE ȘI VIDEO Primăria Târgu Jiu, afectată de cutremur, se mută pe stadion

Legislația de funcționare a CFR Marfă prevede că societatea are obligații și în ceea ce privește satisfacerea nevoilor de apărare a țării.

Din acest punct de vedere, CFR Marfă este angajată în Convenții și Protocoale cu Ministerul Apărării Naționale și cu Forțele Armate ale Statelor Unite ale Americii, pentru asigurarea capacităților necesare în diverse situații. În plan international, este vorba de angajamentele asumate de România prin Acordul dintre statele părți ale Tratatului Atlanticului de Nord și celelalte state participante la Parteneriatul pentru pace cu privire la statutul forțelor lor, semnat la 19 iunie 1995 la Bruxelles (NATO/SOFA/PfP), precum și de prevederile Aranjamentului de implementare între autoritățile desemnate ale Statelor Unite și României privind deplasarea navelor, vehiculelor și mijloacelor de zbor pentru implementarea Acordului dintre Statele Unite ale Americii și România privind activitățile forțelor armate ale Statelor Unite staționate pe teritoriul României, aranjament semnat la data de 31.10.2007.

viewscnt
Afla mai multe despre
carpatica feroviar
cfr marfa
razboi ucraina
criza energetica
infiintare companii de stat