Dependența ridicată de industria auto se întoarce împotriva economiilor din Europa centrală și de est

Dependența ridicată de industria auto se întoarce împotriva economiilor din Europa centrală și de est
Profit.ro
Profit.ro
scris 17 nov 2021

Pandemia COVID-19 a redus puternic cererea de autovehicule și a perturbat lanțurile de aprovizionare ale industriei auto, o veste rea pentru economiile Europei Centrale, care depind semnificativ de aceasta, scrie Deutsche Welle.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

În Cehia, producția auto va scădea cu 13% în acest an la aproximativ 1 milion de autovehicule, potrivit Autosap, asociația din industrie. Cei mai mari constructori auto ai țării au fost forțați să-și reducă producția sau chiar să o închidă complet în ultimele luni pe fondul crizei aprovizionării cu componente auto, arată Digi 24.

Cum să-ți optimizezi site-ul web CITEȘTE ȘI Cum să-ți optimizezi site-ul web

Și uzinele auto din Slovacia și-au stopat producția. Asociația din industrie a țării, ZAP, spune că după un declin de 11% în 2020, producția nu va reveni la nivelurile de dinaintea pandemiei în acest an. În Ungaria, economia a înregistrat în trimestrul III o creștere sub așteptări în contextul stagnării industriei auto.

„Este un exemplu clasic al șocului extern, iar economiile masiv dependente de industria auto suferă de pe urma lipsei de diversificare~, arată Richard Grieveson din cadrul Institutului de Studii Economice Internaționale din Viena.

Producția principalilor constructori auto din Europa Centrală a scăzut cu 20% în perioada ianuarie-august, potrivit Capital Economics, care avertizează că „situația se va înrăutăți înainte de a se îmbunătăți“.

Industria auto reprezintă aproximativ 9% din PIB-ul Cehiei, reprezentând peste 20% din exporturi. Industria are aproximativ 180.000 de angajați direct și aproximativ 500.000 în total. Invocând problemele din această industrie, economiștii Komercni banka și-au redus recent estimările privind creșterea economică a țării pe 2021 la numai 1,9% de la peste 4%.

Slovacia ar putea fi afectată și mai puternic în condițiile în care principalele sale patru uzine au transformat țara în cel mai mare producător auto al lumii pe cap de locuitor. Industria auto reprezintă 13% din economia slovacă și aproximativ jumătate din producția industrială. Sectorul are aproximativ 275.000 de angajați direct și indirect.

Cele mai comune înșelătorii la care sunt expuse companiile CITEȘTE ȘI Cele mai comune înșelătorii la care sunt expuse companiile

Cu industria auto reprezentând 13% din PIB, aproape jumătate din producția industrială și 46% din exporturi, banca centrală slovacă și-a revizuit recent în jos estimarea de creștere economică pentru 2021 la 3,5%.

Și Ungaria este puternic dependentă de sectorul auto. Contribuția acestuia la PIB este de 4-6%, acesta reprezentând 21% din exporturi în 2019. În septembrie, producția industrială a țării a scăzut cu 2,3% în termeni anuali în condițiile în care producția auto, cel mai mare segment al sectorului industrial ungar, s-a contractat cu o rată anuală de 25,9% pe fondul crizei globale de semiconductoare, notează Daily News Hungary.

Creșterea economică din T3 s-a situat sub așteptările analiștilor, aceasta fiind semnificativ diminuată de stagnarea producției auto din cauza penuriei de componente, potrivit Portfolio.

Se speră că criza semiconductoarelor se va modera până la mijlocul anului 2022, însă unii sugerează că dificultățile actuale ar trebui să servească drept avertizare privind probleme mai acute cu care s-ar putea confrunta economiile mai mici și mai deschise ale Europei centrale.

viewscnt
Afla mai multe despre
industria auto
cehia
masini