Dezastru în bilanțul Nissan. „Ne dorim să atingem fundul prăpastiei.”

Dezastru în bilanțul Nissan. „Ne dorim să atingem fundul prăpastiei.”
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 15 mai 2019

Nissan Motor a anunțat rezultatele financiare pentru anul fiscal 2018/2019, care s-a încheiat la 31 martie 2019, cu o situație alarmantă pentru companie. Hiroto Saikawa, CEO-ul care l-a îndepărtat pe Carlos Ghosn, a avertizat că profiturile vor ajunge „pe fundul prăpastiei”.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

Nissan trece prin momente foarte dificile, odată cu anunțarea bilanțului pentru anul fiscal 2018/2019. Chiar dacă prezentarea rezultatelor face apel la condițiile de business globale, nefavorabile, scăderile înregistrate de Nissan sunt mult peste ceea ce s-a întâmplat cu alte companii afectate de conjunctura mondială din industria auto.

Veniturile Nissan în perioada analizată au scăzut cu 3,2%, ca urmare a scăderilor volumelor vândute cu 4,4%. Acestea au scăzut cu aproape 3 miliarde de euro, la 94,2 miliarde euro (11.574 miliarde yeni). Profitul operațional s-a prăbușit pur și simplu, de la 574,8 miliarde yeni (4,7 miliarde euro) la 318,2 miliarde yeni (2,6 miliarde euro), cu nu mai puțin de 44,6%, în comparație cu anul fiscal anterior. Marja de profit operațional s-a înjumătățit, practic, de la 4,8%, la 2,7%. Veniturile nete au scăzut și mai drastic, cu 57,3%, de la circa 6 miliarde euro, la 2,6 miliarde euro.

Vânzările de autovehicule au scăzut cu 4,4%, la 5,5 milioane de unități, singura piață în care compania a înregistrat o creștere a vânzărilor fiind Japonia (2,1%), unde au fost livrate puțin peste 10% din vânzările globale. Pe piața din SUA, scăderea a fost de aproape 10%, iar în Europa de aproape 18 procente.

Presa japoneză: Renault, o nouă propunere de constituire a unui holding cu Nissan, respinsă CITEȘTE ȘI Presa japoneză: Renault, o nouă propunere de constituire a unui holding cu Nissan, respinsă

Estimările făcute de companie pentru anul fiscal următor sunt și mai pesimiste, cu venituri de numai 11.300 miliarde yeni, 230 miliarde yeni profit operațional (-28%) și profit net de numai 170 miliarde yeni. Marja profitului operațional este prognozată să scadă la 2 procente. Toate cifrele sunt avansate având ca bază o estimare a vânzărilor în creștere ușoară (5,54 milioane vehicule), ceea ce înseamnă că sunt anticipate creșteri tot mai mari ale costurilor.

„Ne dorim să atingem fundul prăpastiei în 2018 și 2019 și să revenim trendul în anii care urmează”, a declarat Saikawa la conferința în care a anunțat cifrele dramatice. „Acum e timpul să pornim la acțiune”, a mai spus el, promițând îmbunătățiri ale situației în 2022.

Nissan vizează, pentru reducerea costurilor, concedierea a circa 4.800 de muncitori, la nivel global, pentru a reuși să taie circa 30 de miliarde yeni.

În bilanțul Nissan se regăsesc și compensații ale lui Carlos Ghosn, în valoare de 9,23 miliarde yeni (circa 75 milioane euro) datorați conform contractelor acestora din anii anteriori. Sumele fac obiectul unora dintre acuzațiile din dosarele pentru care a fost arestat fostul președinte al companiei. Procurorii susțin că sumele nu au fost declarate, însă Ghosn și avocații susțin că sumele nu erau finale și nu trebuiau declarate decât la momentul la care deveneau eligibile.

Hiroto Saikawa, actualul CEO al Nissan, nu a ratat ocazia de a da vina pentru rezultatele proaste ale companiei pe fostul președinte, Carlos Ghosn, despre care spune că a ales o strategie de vânzare de volume mari și flote cu discounturi, neglijând investițiile în noi produse pentru piețe-cheie, precum SUA și risipind lichiditățile pe uzine și pe noul brand low cost Datsun.

„Cele mai multe din problemele pe care le-am prezentat astăzi sunt moștenirea negativă venită de la fosta conducere”, a spus Saikawa.

Carlos Ghosn a preluat Nissan în 1999, când compania era aproape de faliment, și a adus-o într-o situație mult mai bună, chiar și în 2016, când l-a lăsat pe Saikawa să preia postul de CEO. La acel moment, Nissan înregistrase o scădere ușoară a rezultatelor. Unele informații neofiiale vorbesc despre faptul că, în noiembrie, înainte de arestarea sa, Ghosn intenționa să propună schimbarea lui Saikawa de la conducerea executivă a companiei.

Imediat după anunțarea rezultatelor, acțiunile Nissan au scăzut, însă nu la fel de mult ca după arestarea lui Ghosn. Trendul descrescător al acțiunilor Nissan a aînceput încă din aprilie, când au fost vehiculate primele estimări ale bilanțului.

viewscnt
Afla mai multe despre
nissan
rezultate nissan
bilant nissan
profit nissan
hiroto saikawa
carlos ghosn