După ce a cheltuit bani doar pe consultanță din împrumutul Japoniei pentru metrou, Guvernul era să dea înapoi o sumă mai mare din cauza... unui ”punct”

După ce a cheltuit bani doar pe consultanță din împrumutul Japoniei pentru metrou, Guvernul era să dea înapoi o sumă mai mare din cauza... unui ”punct”
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 11 mai 2022

Guvernul a încurcat graficul de rambursare a împrumutului acordat de Japonia pentru realizarea liniei de metrou către Aeroportul Henri Coandă, suma totală de rambursat fiind supraevaluată din cauza unei erori în utilizarea ”punctului zecimal”. Partea română și cea japoneză au căzut de acord să efectueze corecturile necesare la rambursarea împrumutului, care a fost acordat în 2010 și tocmai a fost prelungit cu 11 ani, pentru că România nu a reușit să cheltuiască bani decât pe consultanța proiectului.   

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

De ce este important: La începutul acestui an, Guvernul a extins cu 11 ani, până în decembrie 2032, termenul limită de accesare a banilor din acordul de împrumut în valoare de 41,87 miliarde yeni (peste 300 milioane euro) încheiat în 2010 cu Japonia pentru realizarea legăturii rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă Otopeni - București, după ce a primit acordul Agenției Internaționale de Cooperare a Japoniei (JICA), instituția care acordă împrumutul. 

Guvernul ceruse în octombrie părții nipone prelungirea acordului de împrumut. explicând că până la momentul respectiv au fost efectuate doar cheltuieli de consultanță în suma de 1,1 miliarde yeni (8,5 milioane euro), în timp ce pentru lucrări de construcții nu fusese atrasă nicio sumă din împrumut.

De asemenea interesant: Este pentru a doua oară când Japonia oferă acest împrumut României. Proiectul este astfel întârziat de mai mulți ani. În primăvara anului trecut, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă (USR PLUS), spunea că densitatea zonei de la stația Tokyo până la Aeroportul Otopeni este cea mai mică din București și, deci, se pune problema dacă această investiție de 700 de milioane de euro este utilă în această formă. După ieșirea USR de la guvernare, Executivul a decis să continue cu  extinderea metroului până la Aeroportul Otopeni.

Nicușor Dan: Schimbarea linoleumului din mijloacele de transport în comun ar costa 40 de milioane. Nu este mizerie CITEȘTE ȘI Nicușor Dan: Schimbarea linoleumului din mijloacele de transport în comun ar costa 40 de milioane. Nu este mizerie

După ce au reușit prelungirea împrumutului, guvernanții au constatat că erau cât pe ce să restituie o sumă mai mare din împrumutul acordat.

Având în vedere faptul că rambursarea împrumutului a început în martie 2017, pentru a evita ca suma rambursată către JICA să o depășească pe cea trasă, Guvernul României a solicitat JICA și amendarea graficului de rambursare în vederea redimensionării următoarelor rate de capital în funcție de suma trasă din împrumut în prezent.

Prin urmare, JICA a transmis scrisoarea de amendament, datată 14 februarie 2022, privind amendarea graficului de rambursare, iar Ministerul Finanțelor Publice și-a exprimat acordul la amendament prin contrasemnarea acestei scrisori în data de 22 februarie 2022.

”Ulterior, în procesul de verificare a graficului de rambursare astfel amendat, s-a constatat că suma totală de rambursat a fost supraevaluată din cauza unei erori în utilizarea punctului zecimal al fiecărei sume de rambursat datorată în cadrul acestui grafic de rambursare”, se arată acum în documentul pregătit de Guvern pentru a rectifica greșeala. 

CONFIRMARE \ CITEȘTE ȘI CONFIRMARE "Victima propriului succes": România pierde 2 miliarde euro din PNRR în urma creșterii PIB. Se caută soluții pentru finanțarea proiectelor bugetate

În urma erorii constatate, JICA a transmis o nouă scrisoare de amendament, datată 1 martie 2022, privind o nouă amendare a graficului de rambursare, iar Ministerul Finanțelor și-a exprimat acordul la acest amendament, prin contrasemnarea scrisorii în data de 9 martie 2022.  

Guvernul arată că modificările propuse nu sunt de natură să majoreze obligaţiile financiare ale României faţă de Agenţia Internaţională de Cooperare a Japoniei sau să determine noi condiţionări economice faţă de cele convenite iniţial între părţi.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
metrou
imprumut
japonia
rambursare
guvern
punct
zecimal
ministerul finantelor
henri coanda
aeroport