Primăria Capitalei se gândește să cheme populația la un referendum pentru introducerea taxei auto de acces în centrul orașului

Primăria Capitalei se gândește să cheme populația la un referendum pentru introducerea taxei auto de acces în centrul orașului
Profit.ro
Profit.ro
scris 30 oct 2018

Primăria Capitalei urmează să decidă asupra organizării unui referendum local pentru introducerea unei taxe auto de acces în centrul orașului, la propunerea unui consilier general ALDE. Referendumul ar urma să aibă loc în 27 ianuarie anul viitor.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Proiectul de hotărâre a fost propus de consilierul general ALDE Tudor Ionescu, scrie News.ro.

Acesta prevede organizarea unui referendum local pentru introducerea unei taxe auto în centrul Capitalei în 27 ianuarie 2019. Întrebarea la care ar răspunde cu „DA” sau „NU” bucureștenii este: „Sunteți de acord cu restricționarea accesului auto în perimetrul delimitat în interiorul zonei centrale a Municipiului București prin identificarea și implementarea unui sistem de taxare sau de utilizare de vignete?”.

CONFIRMARE FOTO Din nou curse aeriene ieftine între București și Viena. Niki Lauda, triplu campion mondial de Formula 1, și-a readus avioanele în România, în înțelegere cu Ryanair CITEȘTE ȘI CONFIRMARE FOTO Din nou curse aeriene ieftine între București și Viena. Niki Lauda, triplu campion mondial de Formula 1, și-a readus avioanele în România, în înțelegere cu Ryanair

În expunerea de motive, consilierul arată că traficul aglomerat este o problemă pentru București, în condițiile în care în aprilie 2017, în București erau înmatriculate 1.274.000 de autovehicule și alte 155.000 în județul Ilfov, iar anul acesta numărul autoturismelor din București a crescut cu peste 30.000.

De asemenea, el dă exemplu alte state UE unde a fost implementată taxa de congestie, precum Italia (în Milano), unde valoarea taxei este de 5 euro, ori Marea Britanie, unde este de 11,5 lire.

„Prin votarea acestui proiect, a organizării unui referendum local (...) Bucureștiul se poziționează deja în rolul său de capitală de facto a Uniunii Europene, prin promovarea proiectelor europene în zona de mediu și grijă față de sănătatea cetățenilor săi”, scrie în expunerea de motive.

Proiectul nu se află pe ordinea de zi a ședinței CGMB de marți, fiind încă la nivel de propunere.

Încă de la începutul acestui an, Primăria Capitalei lua în calcul introducerea unei taxe de acces în centru, fiind introdusă în Planul integrat de calitate a aerului când acesta a fost pus în dezbatere publică și înainte să fie modificat odată cu preluarea propunerilor de la cetățeni. Această propunere a municipalității, alături de implementarea sistemului de management al traficului, achiziționarea de autobuze Euro 6 și mijloace de transport public electrice, finalizarea liniei de metrou M5, parcări park&ride sau piste de biciclete pe principalele bulevarde, viza reducerea poluării.

La începtul lunii mai, city managerul Capitalei, Sorin Chiriță, spunea că în România "este moca” să poluezi, făcând referire la lipsa unei taxe de mediu în centru, care este și una dintre cauzele pentru care în Capitală, numărul de autoturisme este în continuă creștere."„E clar că fiecare dintre noi are treabă și la ieșirile din București, astfel că mobilitatea nu se referă doar la un oraș, ci este vorba de un areal extins, un areal metropolitan. Zona urbană metropolitană polarizează peste 4,2 milioane de locuitori ai Municipiului București. (...) Numărul de autoturisme în municipiul București este în continuă creștere, iar una din cauze este și lipsa unei taxe de poluare. Am mai spus-o, la noi e moca să poluezi, este moca să arunci deșeuri la grămadă”, a declarat atunci Sorin Chiriță, în cadrul unei conferințe pe tema mobilității urbane.

El a dat de înțeles în cadrul aceluiași eveniment că municipalitatea lucrează deja la un proiect privind instituirea taxei de mediu, explicând că a fost delimitată zona centrală, au fost delimitate și străzile pe care se va putea introduce taxa.

Ulterior, întrebată de această taxă, primarul Capitalei, Gabriela Firea, a spus că municipalitatea nu are încă în plan instituirea unei taxe de mediu pentru zona centrală a orașului, fiind de părere că, deși această taxa s-ar impune, Bucureștiul nu este încă pregătit. Firea a adăugat că, pentru compensarea lipsei acestei taxe, Primăria Capitalei încearcă să instituie alte măsuri, precum crearea pistelor de biciclete sau promovarea folosirii transportului în comun prin achiziționarea de autobuze, troleibuze și tramvaie electrice.

De altfel, Planul integrat de calitate a aerului a fost aprobat în Consiliul General al Municipiului București (CGMB) în ședința din 14 iunie cu majoritate de voturi și într-o variantă modificată decât cea inițială, fără să facă referire la o taxă de centru.

Între timp, CGMB a decis majorarea tarifelor de parcare din centrul Capitalei. Noile tarife au intrat în vigoare de la 1 iulie, municipalitatea susținând că măsura era necesară întrucât în București au fost depășite valorile-limită stabilite prin legislația Uniunii Europene privind calitatea aerului, iar una dintre cauze este poluarea din cauza traficului intens și a utilizării pe scară largă a autovehiculului propriu.

Prin Hotărârea CGMB se instituie trei zone de taxare în Capitală, iar de la 1 iulie taxa a devenit de 10 lei pe oră în zona centrală (zona 0). Tarifele scad la 5 lei, 2,5 lei, respectiv 1,5 lei pe oră pe măsură ce ne îndepărtăm de centru, iar rezidenților li se aplică tarife preferențiale.

viewscnt
Afla mai multe despre
taxa auto
primaria capitalei
referendum