Procesul investitori vs. Volkswagen AG în scandalul diesel a început cu primele declarații ale judecătorilor. „La sfârșit sunt convins că vor fi bani” susține un avocat

Procesul investitori vs. Volkswagen AG în scandalul diesel a început cu primele declarații ale judecătorilor. „La sfârșit sunt convins că vor fi bani” susține un avocat
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 11 sep 2018

Procesul intentat de unii dintre acționarii Volkswagen pe motiv că nu au fost anunțați de problemele care au condus la declanșarea scandalului diesel, în 2015, a avut primul termen la tribunal. Judecătorii au transmis primele mesaje într-un dosar cu pretenții care se ridică la 9 miliarde de euro.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

1.670 de acționari minoritari ai Volkswagen, investitori pe bursă - care s-au reunit într-un dosar comasat și au cerut despăgubiri în instanță susținând că șefii companiei nu au dezvăluit că sunt folosite dispozitive care manipulează testele de emisii și că autoritățile din SUA urmează să demareze o anchetă - se află acum în fața judecătorilor, deoarece procesul a intrat în faza audierilor publice. Cei care au cerut despăgubiri pentru perioada 2007 - 2012 ar putea să nu primescă nimic, deoarece judecătorii au anunțat că faptele s-au prescris și oricum nu prea există probe privind existența intenției în acea perioadă.

Primele poziții ale judecătorilor vorbesc despre o răspundere a companiei după luna mai 2014, când ar fi trebuit făcute publice primele informații referitoare la un potențial scandal, potrivit Automotive News. La acel moment a apărut în spațiul public primul studiu realizat de Consiliul Internațional pentru Transport Curat (ICCT), care făcea referire la emisiile prea mari ale motoarelor diesel de la VW.

FOTO Cum arată stațiile viitoarei Magistrale de metrou Drumul Taberei-Eroilor și când este așteptată deschiderea mult întârziatei linii CITEȘTE ȘI FOTO Cum arată stațiile viitoarei Magistrale de metrou Drumul Taberei-Eroilor și când este așteptată deschiderea mult întârziatei linii

Compania a rgumentat, de-a lungul timpului, în fața investitorilor de pe burse, că la acel moment era obligată de natura investigațiilor realizate de autoritățile americane să nu difuzeze informații.

Există și o perioadă delicată, între 2012 și 2014, când nu exista o presiune datorată investigațiilor, deoarece acestea au pornit abia după mai 2014.

La începutul anului 2014, deja șefii companiei știau despre testele efectuate pe motoarele sale, motoare care s-au dovedit că emit noxe mai mari decât cele făcute în laborator. Judecătorii au spus că urmează să stabilească cine a știut și când și dacă informațiile ar fi afectat prețurile acțiunilor VW și cu cât. Imediat după ce autoritățile ameriane au anunțat că încep investigațiile, prețul per acțiune s-a prăbușit masiv, mulți investitori pierzând sume foarte mari.

Deocamdată procesul se află într-o fază incipientă, judecătorii spunând, potrivit presei germane, că nu știu dacă și când vor fi audiați martorii.

Până acum, Volkswagen AG a plătit 27 de miliarde euro în SUA, penalizări, amenzi, taxe și despăgubiri pentru clienți. În Germania a plătit 1 miliard de euro, în urma unui acord cu procurorii.

Unul dintre avocații celor care au făcut plângerile spune că „suntem încrezători că la finalul zilei vor fi bani”, estimând că, dintre solicitările de circa 5 miliarde de euro ale clienților pe care îi reprezintă, cel puțin 2 miliarde de euro vor fi acceptate de judecători.

Acuzația vizează, pe scurt, faptul că VW AG trebuia să anunțe piețele că a instalat dispozitive de trișat pe motoare și că investigațiile pot aduce penalizări uriașe.

Explozie cu peste 100% a pieței de autoturisme, datorită lichidărilor de stocuri. Procedurile de testare WLTP i-au obligat pe dealeri să facă reduceri substanțiale CITEȘTE ȘI Explozie cu peste 100% a pieței de autoturisme, datorită lichidărilor de stocuri. Procedurile de testare WLTP i-au obligat pe dealeri să facă reduceri substanțiale

De la anunțul făcut de ICCT și de la data începerii investigațiilor în SUA au trecut mai multe luni până la momentul în care VW a anunțat public acest lucru, respectiv septembrie 2015.

Printre acționarii care au depus plângeri, unii chiar în octombrie 2015, se numără o serie de fonduri de investiții, fonduri de pensii, dar și Guvernul SUA.

Atât Volkswagen AG cât și acționarul majoritar Porsche Holding SE, care sunt acuzate în dosar, susțin că nu au greșit în acest caz și nu au încălcat legile privind difuzarea de informații către investitori.

viewscnt
Afla mai multe despre
vw
volkswagen
proces
scandal diesel