ULTIMA ORĂ Aviz pentru schimbarea Codului Rutier: Trotinetele electrice și bicicletele vor circula obligatoriu pe pistele speciale, acolo unde există. Cască de protecție obligatorie - sub 18 ani

ULTIMA ORĂ Aviz pentru schimbarea Codului Rutier: Trotinetele electrice și bicicletele vor circula obligatoriu pe pistele speciale, acolo unde există. Cască de protecție obligatorie - sub 18 ani
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 10 dec 2019

Trotinetele electrice și bicicletele vor circula în mod obligatoriu pe pistele speciale amenajate, acolo unde există, iar vârsta minimă pentru conducerea acestora pe drumurile publice, cu excepția autostrăzilor - unde sunt interzise, va fi de 14 ani. Totodată, casca de protecție va fi obligatorie pentru persoanele sub 18 ani.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
VIDEO Cafea de la automat vs cafenea. Există diferențe ? CITEȘTE ȘI VIDEO Cafea de la automat vs cafenea. Există diferențe ?

Prevederile au fost introduse într-un proiect legislativ, inițiat de deputatul liberal Sorin Moldovan, care urmărește reglementarea circulației trotinetelor electrice pe drumurile publice. Proiectul fusese amendat în comisiile de specialitate ale Senatului, dar în cele din urmă nu a mai ajuns la vot în plen și astfel a fost adoptat tacit și fără modificări de către camera superioară a Legislativului. 

Marți, proiectul a trecut și de comisia de specialiate a Camerei Deputaților și urmează a fi votat în plenul Camerei Deputaților, iar apoi mai trebuie promulgat de șeful statului pentru a intra în vigoare.

Inteligența artificială în administrația publică CITEȘTE ȘI Inteligența artificială în administrația publică

Potrivit proiectului, trotineta electrică este definită ca un "vehicul, cu două sau trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție nu depășește 40 km/h și care este echipat cu un motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 2 kW".

Codul Rutier stabilește în prezent că numai persoanele cu vârsta peste 14 ani pot merge cu bicicleta pe drumurile publice, iar proiectul propune această vârstă minimă, de 14 ani, și pentru conducerea trotinetei electrice.

Proiectul legislativ prevede totodată că persoanele sub 18 ani sunt obligate să poarte cască de protecție.

”Casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete sau trotinete electrice pe drumurile publice, dacă aceștia au sub 18 ani”, stabilește proiectul.

În plus, Codul Rutier a fost amendat în comisii astfel încât: ”Dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulației bicicletelor și a trotinetelor electrice, acestea vor fi conduse numai pe pista respectivă”.

În Senat, pentru claritatea normei, prevederea fusese completată cu adăugirea ”în lipsa acesteia (pistei - n.red.), la limita din partea dreapta a carosabilului”. Prin urmare, în lipsa unei astfel de prevederi, bicicletele și trotinele vor purtea circula și pe mijlocul unei benzi de circulație, la fel ca autovehiculele. 

Utilizatorii de trotinete electrice vor avea însă de respectat regulile de circulație pe care le respectă un biciclist, inclusiv interdicția de a circula pe autostrăzi.

Inițiativa mai stabilește și modul în care pot fi stanționate biciciletele și trotinetele.

”Vehiculul oprit sau staționat pe partea carosabilă trebuie așezat lângă și în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataș, mopedele, bicicletele și trotinetele electrice pot fi oprite sau staționate și câte două, una lângă alta”, prevede textul proiectul avizat.

Bicicletele și trotinetele vor trebui semnalizate corespunzător, altfel nu vor putea circula pe timp de noapte.

”Bicicletele, trotinetele electrice și mopedele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare”, mai stabilește inițiativa.

Decizie finală, Codul Rutier a fost schimbat: Amenzi mai mici pentru bicicliștii din trafic, dar sancțiuni aspre pentru lipsa semnalizării bicicletelor CITEȘTE ȘI Decizie finală, Codul Rutier a fost schimbat: Amenzi mai mici pentru bicicliștii din trafic, dar sancțiuni aspre pentru lipsa semnalizării bicicletelor

Date indicate recent relevă însă că, în SUA, cel puțin 1.500 de persoane au avut nevoie de îngrijiri în urma accidentelor în timpul utilizării trotinetelor electrice, produse de la sfârșitul anului 2017, când a început moda folosirii acestui mijloc de transport.

De asemenea, trotinetele electrice au provocat 65 de accidente la Berlin în primele trei luni după autorizarea lor.

Primarul Parisului, Anne Hidalgo, a anunțat recent interzicerea staționării trotinetelor pe trotuare și a cerut operatorilor să limiteze viteza acestor vehicule care se înmulțesc în spațiul public.

Serviciile de închiriere de trotinete electrice sunt în expansiune puternică, în special în SUA. Cei mai importanți jucători sunt startup-urile Lime și Bird, doi unicorni cu una dintre cele mai rapide ascensiuni și evaluați la acest moment la peste 10 miliarde de dolari fiecare, trotinetele și bicicletele electrice fiind pe un trend puternic crescător al vânzărilor.

Wolf-E Rides, Flow, Lime sunt cele mai importante firme ce activează pe această piață în București.

viewscnt
Afla mai multe despre
trotinete electrice
cod rutier
pista
margine
carosabil
dreapta
casca
protectie
proiect
parlament