Andrei Hoștiuc: De când a preluat administrarea rețelei de apă potabilă în Capitală, Apa Nova a îmbunătățit constant calitatea apei furnizate

Andrei Hoștiuc: De când a preluat administrarea rețelei de apă potabilă în Capitală, Apa Nova a îmbunătățit constant calitatea apei furnizate

Andrei Hoștiuc, Director General Adjunct Apa Nova

Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris 25 oct 2021

Andrei Hoștiuc, director general Adjunct Apa Nova, a vorbit, într-un interviu acordat Profit.ro, despre calitatea apei de la robinet în București, dar și despre consumul de apă al bucureștenilor, cum a fluctuat pre și post-pandemie.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

1. Care este calitatea apei de la robinet în acest moment?

Apa din București este și va fi potabilă. Calitatea apei furnizate către consumatorii bucureșteni respectă integral standardele europene, în condițiile în care, la momentul preluării Concesiunii de către compania Apa Nova, existau atât sincope în livrarea serviciului cât și multiple probleme de calitate a apei. De când a preluat administrarea rețelei de apă potabilă în Capitală, Apa Nova a îmbunătățit constant calitatea apei furnizate, fiind mereu în întâmpinarea cerințelor clienților, condițiilor actuale ale pieței, evoluției tehnologiei și imperativelor legislației românești. Toate acestea au avut drept rezultat asigurarea de servicii publice de înaltă calitate și sigure, trend pe care îl vom menține și îmbunătăți permanent. Monitorizăm constant rezultatul acțiunilor noastre, un instrument folosit fiind sondajul anual privind statisfacția clienților față de serviciile oferite de Apa Nova. Acesta a arătat că procentul celor care au apreciat serviciile oferite de compania noastră a crescut în 2020 față de 2019, gradul de satisfacție fiind de 94%, față de 88%.

Totodată, este esențial ca administrațiile locale, dar și populația să conștientizeze importanța consumului responsabil al apei potabile și al utilizării responsabile a resurselor.

2. Cum se fac probele care determină calitatea apei?

Laboratoarele acreditate Apa Nova testează fără oprire apa furnizată bucureștenilor, supravegherea proceselor de testare bazându-se pe proceduri tehnice riguroase și pe instrumente de control performante. Laboratoarele de analiza calității apelor sunt acreditate de Asociația Rețelei Naționale de Acreditare din România, au personal calificat în domeniile chimie și microbiologia apei și sunt dotate cu echipamente performante, inclusiv roboți, ce permit analiza cu rezultate garantate pentru toți indicatorii de calitate.

Analizele apei potabile se efectuează conform unui program anual aprobat de Direcția de Sănătate Publică, constând în prelevarea de probe din 54 de puncte distribuite peste tot în oraș, respectiv peste 6.000 de analize prin care monitorizăm 120.000 de indicatori anual. Sunt supravegheați în permanență nu numai cei 18 parametri de calitate reglementați legal, ci și un număr de parametri suplimentari, pentru a ne asigura 24 de ore din 24, pe întreg procesul, respectiv captare, producție și distribuție a apei potabile, ca apa care intră în rețeaua de distribuție, iar mai apoi ajunge la robinetele consumatorilor să respecte toți parametrii de calitate.

Pentru transparență, buletinele de analiză a apei prelevate din cele 54 de puncte de colectare de pe teritoriul Municipiului București sunt publice și pot fi accesate de oricine dorește direct pe site-ul nostru, la orice oră.

Suntem permanent atenți și exigenți ca serviciile pe care le oferim să fie de calitate și, mai mult de atât, să respecte procedurile, certificările și acreditările stabilite prin lege. 

3. A schimbat în vreun fel pandemia calitatea apei potabile din București?

În contextul răspândirii cazurilor de coronavirus în toată țara și luând în calcul îngrijorarea populației privind prezența celui de-al patrulea val pandemic în țara noastră, am subliniat mereu că apa nu este un mijloc de transmitere a acestui virus. Prin urmare, criza pandemică nu a schimbat în niciun fel calitatea apei potabile.

Apa este furnizată în condiții de siguranță de către Apa Nova la robinetul cetățenilor Bucureștiului. Ea este potabilă și poate fi utilizată pentru toate tipurile de uz casnic.

Pentru combaterea efectelor pandemiei, am identificat încă de la începutul crizei sanitare funcțiile critice pentru desfășurarea activității, am luat măsuri de securizare a stocurilor de materii prime și materiale, menținând o comunicare continuă și directă cu furnizorii strategici. Totodată, am suplimentat echipamentele specifice de protecție pentru angajați.

Compania noastră acționează cu responsabilitate și, prin natura activității și operațiunilor desfășurate, ia constant măsuri pentru asigurarea stocurilor necesare pentru potabilizarea apei.

Suntem alături de bucureșteni, iar principalul nostru obiectiv rămâne să asigurăm permanența serviciului de apă potabilă și canalizare în oricare situație.

4. Apa poate fi băută direct de la robinet sau este necesar un filtru?

Ceea ce trebuie să știe bucureștenii este că responsabilitatea Apa Nova începe cu captarea surselor de apă ce alimentează stațiile de potabilizare și continuă cu transformarea acesteia în apă potabilă. Astfel, noi prelevăm apă din Argeș și Dâmbovița cu ajutorul prizelor de captare, însă acestea trebuie întreținute permanent pentru că apa aduce aluviuni, crengi, frunze, dar și o mulțime de deșeuri, mari și mici.
Apa trece apoi printr-un proces de tratare cu coagulanți, floculare, filtrare, corecție a ph-ului, dezinfecție (ozonare, clorinare), toate aceste etape având ca efecte filtrarea și dezinfecția apei.

Mare parte dintre ele se opresc în grătarele de filtrare, dar există și impurități invizibile ochiului liber, care trebuie de asemenea îndepărtate. Pentru a realiza asta, adăugăm un coagulant care obligă aceste impurități să se lipească una de alta sub formă de flacoane, iar, odată adunate pe fundul bazinului, sunt mult mai ușor de colectat și eliminat din apă. În continuare, apa este transportată prin intermediul apeductelor către stațiile de pompare, în cadrul cărora înmagazinăm apa în rezervoare și mai apoi o pompăm în rețea. Pomparea are două nivele de presiune în funcție de cota geodezică (de înălțime) a utilizatorilor deserviți.

Toate aceste etape de tratare, coroborate cu monitorizarea continuă pe întreg procesul, demonstrează că, fără niciun fel de îndoială, apa poate fi băută direct de la robinet, fără a fi necesar un filtru.

5. Ce pot face oamenii pentru a consuma responsabil apa? Ce recomandări aveți?

Compania noastră susține consumul responsabil de apă, ca măsură de protecție a noastră, a tuturor, dar și a generațiilor următoare, având în vedere că apa este o resursă limitată. Fiecare dintre noi trebuie să adopte soluții durabile și să facă trecerea de la un simplu consum de resurse la o utilizare responsabilă, eficientă. Recomandarea noastră este ca resursa de apă să fie protejată și utilizată cu responsabilitate și toți vectorii de decizie și factorii implicați să respecte și să aplice legislația în domeniu.

În ceea ce ne privește, noi avem în vedere reducerea continuă a exploatării și utilizării resurselor naturale epuizabile, materializată prin consumul tot mai mic al acestora în procesele de captare, producție și transport și distribuție a apei potabile, cât și de colectare, transport și epurare a apelor uzate și meteorice. Astfel, cantitatea de apă brută preluată și consumată din resurse naturale s-a diminuat semnificativ, în prezent fiind cu aproximativ 63,5% mai redusă decât cantitatea din anul 2001. 

viewscnt
Afla mai multe despre
andrei hoștiuc
apa nova