EXCLUSIV România a devenit liderul furnizorilor de combustibil către Ucraina. Importurile de cereale concurează fermierii români

EXCLUSIV România a devenit liderul furnizorilor de combustibil către Ucraina. Importurile de cereale concurează fermierii români
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 13 feb 2023

România a devenit cel mai mare furnizor de combustibili pentru Ucraina, după atacarea țării de către Rusia, în contextul în care statul vecin a fost nevoit să-și reorienteze rapid mare parte dintre schimburile comerciale. Combustibilii sunt esențiali pentru desfășurarea acțiunilor militare, pentru funcționarea economiei, dar și pentru a acoperi căderile sistemului energetic ucrainean, supus unor atacuri tot mai dese și mai puternice. Pe de altă parte, cerealele din Ucraina, unul dintre producătorii importanți la nivel global, și-au găsit o cale de ieșire spre piețele externe inclusiv prin România.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Datele obținute de Profit.ro de la Autoritatea Vamală Română (AVR) arată că tranzitul (către alte țări) de cereale ucrainene prin România a crescut de 68 de ori în 2022 față de 2021, iar importurile pe piața românească, de 815 ori. Similar, a explodat și tranzitul de semințe oleaginoase, cu o creștere de 175 de ori, în timp ce livrările ucrainene având ca destinație piața românească au urcat de 142 de ori.

Exporturile României de combustibili către Ucraina au crescut anul trecut de 30 de ori și au ajuns la aproape 1 milion de tone (983.404 tone), în timp ce alte 251.303 tone de combustibili au tranzitat România spre Ucraina, de 96 de ori mai mult față de anul 2021.

CONFIRMARE Hidroelectrica cere oferte pentru un parc fotovoltaic, pe amplasamentul lacului de acumulare al unui proiect datând din epoca Ceaușescu CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Hidroelectrica cere oferte pentru un parc fotovoltaic, pe amplasamentul lacului de acumulare al unui proiect datând din epoca Ceaușescu

"Odată cu declanșarea războiului, schimburile de mărfuri dintre România și Ucraina s-au modificat în consecință. Avem livrările foarte mari de combustibil, produse pe care ucrainenii le solicită constant și de care au mare nevoie.

România a sprijinit autoritățile ucrainene inclusiv în ce privește tranzitul de mărfuri și a încercat să faciliteze livrările de cereale ucrainene către restul lumii. Datele din sistemul vamal reflectă acest lucru. 

În ce privește exporturile României de combustibili și substanțe pentru agricultură, dar și importurile de cereale și oleaginoase, aceasta sunt consecința războiului și a reorientării Ucrainei spre schimburile comerciale cu statele UE. În general, ucrainenii produse din categoria combustibililor vor de la noi, iar aici trebuie să ținem cont și de faptul că sistemul energetic al țării este ținta unor atacuri frecvente. Cerealele ucrainene își caută drumul către piețele externe, porturile lor de la Marea Neagră fiind blocate sau limitate în ceea ce pot exporta.

EXCLUSIV Enel și EDPR atacă supraimpozitarea din energie la Curtea Constituțională CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Enel și EDPR atacă supraimpozitarea din energie la Curtea Constituțională

O cantitate importantă are ca destinație, însă, chiar România. Cerealele lor sunt mai ieftine, deoarece ucrainenii încearcă să lichideze cât pot din stocuri în perspectiva producției din 2023. Unele cantități au, totodată, indicatori de calitate mai scăzuți față de cerealele românești.

Cea mai mare parte a cerealelor și oleaginoaselor care intră în România pentru tranzit se îndreaptă spre Constanța, pentru a fi livrate ulterior spre alte destinații", a declarat pentru Profit.ro președintele Autorității Vamale Române, Bogdan Mihei.

FOTO Cine sunt sârbii care au cumpărat surprinzător Artrom de la ruși: ″Au privatizat practic toată Serbia″. Unul a participat la oferta eșuată de acțiuni Petrom a statului român din urmă cu peste un deceniu CITEȘTE ȘI FOTO Cine sunt sârbii care au cumpărat surprinzător Artrom de la ruși: ″Au privatizat practic toată Serbia″. Unul a participat la oferta eșuată de acțiuni Petrom a statului român din urmă cu peste un deceniu

Potrivit șefului Vămii, pe lângă combustibili și produse chimice pentru sectorul agricol, prin România ajung în Ucraina și cantități mari de ajutoare trimise de alte state, dar și cantități mari de produse achiziționate din România de care economia și populația din Ucraina au nevoie.

Date furnizate Profit.ro

INTRARE IEȘIRE
Situția cantităților de mărfuri tranzitate având ca țară de expediție Ucraina în perioada 01.01.2022 – 31.12.2022 Situția cantităților de mărfuri tranzitate având ca țară de destinație Ucraina în perioada 01.01.2022 – 31.12.2022
Tip mărfuri Cantitate tranzitata (tone) % tip marfa /total mărfuri Tip mărfuri Cantitate tranzitata (tone) % tip marfa /total mărfuri
Cereale 4.040.815 38,41% Combustibili 251.303 25,87%
Semințe oleaginoase 1.709.482 16,25% Aparate și dispozitive mecanice 48.480 4,99%
Minereuri 1.132.946 10,77% Ingrăsăminte 43.181 4,45%
Lemn 581.081 5,52% Fosfați de calciu 38.308 3,94%
Cantitate totală mărfuri tranzitate 10.521.339   Cantitate totală mărfuri tranzitate 971.249  
Situția cantităților de mărfuri importate având ca țară de expediție Ucraina în perioada 01.01.2022 – 31.12.2022 Situția cantităților de mărfuri exportate având ca țară de expediție Ucraina în perioada 01.01.2022 – 31.12.2022
Tip mărfuri Cantitate importată (tone) % tip marfa /total mărfuri Tip mărfuri Cantitate exportată (tone) % tip marfa /total mărfuri
Cereale 1.333.623 27,78% Combustibili 983.404 62,12%
Semințe oleaginoase 906.635 18,89% Fosfați de calciu 284.925 18%
Lemn 543.762 11,33% Fonta, fier, oțel 33.631 2,12%
Minereuri 535.685 11,16% Produse chimice anorganice 26.600 1,68%
Cantitate totală mărfuri importate 4.800.557   Cantitate totală mărfuri exportate 1.582.951  

România, liderul statelor care livrează combustibili Ucrainei

Livrările de combustibili au reprezentat una dintre modalitățile în care România a sprijinit Ucraina în contextul războiului.

EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Întrebarea de 1 miliard de euro - România cere clarificări Comisiei Europene privind modul în care trebuie aplicată taxa de solidaritate în energie după ce OMV Petrom a spus NU CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Întrebarea de 1 miliard de euro - România cere clarificări Comisiei Europene privind modul în care trebuie aplicată taxa de solidaritate în energie după ce OMV Petrom a spus NU

Informația că România este prima pe lista furnizorilor aparține autorităților ucrainene.

"În urma atacurilor Federației Ruse asupra infrastructurii petroliere a Ucrainei, suntem în mod critic dependenți de importul de produse petroliere. Din acest motiv, guvernul a creat condițiile pentru intensificarea importurilor de combustibili. În prezent, primim 95% din benzina de import și 72% din motorină din țări UE.

Liderii furnizorilor sunt România, Lituania, Slovacia, Grecia, Bulgaria și Polonia. Pe piață, vedem acumularea graduală a stocurilor de produse petroliere, ca urmare a creșterii constante a importurilor.

ANALIZĂ Când a impus noua suprataxă, Guvernul ar fi trebuit să știe de multe luni că există riscul ca OMV Petrom să n-o datoreze. Posibile diferențe de interpretare OMV Petrom - ANAF, nu este exclus un litigiu CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Când a impus noua suprataxă, Guvernul ar fi trebuit să știe de multe luni că există riscul ca OMV Petrom să n-o datoreze. Posibile diferențe de interpretare OMV Petrom - ANAF, nu este exclus un litigiu

Acesta este motivul pentru care în prezent nu este o cerere panicată de combustibil, nu sunt cozi la benzinării, iar prețurile nu arată o tendință de creștere accelerată. Importăm volume mai mari, ceea ce ne permite să acoperim necesitățile Forțelor Armate, precum și serviciile de urgență, cererea din partea fermierilor și transportul public", a declarat ministrul Economiei din Ucraina, Iulia Sviridenko.

Cerealele ucrainene iau drumul portului Constanța - cele care rămân pun probleme fermierilor români

Potrivit șefului Vămii, cea mai mare parte a cerealelor și oleaginoaselor din Ucraina care tranzitează România merg spre portul Constanța. O parte a transporturilor nu apare, însă, în sistemul vamal.

"Pe lângă datele acestea, din sistemul vamal, sunt și transporturile ucrainene pe Dunăre, care pleacă direct spre extern prin intermediul portului Constanța. Încurajăm pe cât posibil transportul pe Dunăre, deoarece este mai facil transportul de cereale cu barjele, decât cel rutier, de exemplu. În ultima perioadă, ucrainenii și-au crescut și modernizat capacitățile pentru a putea expedia pe Dunăre cantități mai mari de cereale către Constanța", a spus Mihei pentru Profit.ro.

FOTO Reșița își face parc fotovoltaic pe o pășune CITEȘTE ȘI FOTO Reșița își face parc fotovoltaic pe o pășune

Un document al Ministerului Agriculturii relevă că prin portul Constanța au tranzitat în 2022 aproape 10 milioane de tone de mărfuri dinspre Ucraina, din care 5,3 milioane de tone au fost cereale. Portul Constanța a înregistrat anul trecut cel mai mare trafic de mărfuri din existența sa, de circa 70 milioane de tone, iar cerealele reprezintă grupa de mărfuri cu cea mai mare pondere în traficul total, de peste 30%, Portul Constanța consolidându-și poziția de cel mai important din Europa pe acest tip de mărfuri. Cantitativ, traficul de cereale pe 12 luni a totalizat peste 22,5 milioane tone.

Principalele țări spre care s-au îndreptat transporturile de cereale din Constanța au fost: Egiptul, Iordania, Filipine, Arabia Saudită, Spania, Turcia, Israel, Sudan și Tunisia.

Potrivit Ministerului Agriculturii, tranzitul de cereale ucrainene a pus presiune pe logistica de transport din România și a crescut prețurile de transport, în timp ce importurile care au rămas pe piața românească au pus probleme de concurență fermierilor locali, din cauza prețurilor mai mici ale cerealelor din Ucraina.

FOTO Biroul care te ajută să faci mișcare, în timp ce lucrezi, și să îți încarci și laptopul CITEȘTE ȘI FOTO Biroul care te ajută să faci mișcare, în timp ce lucrezi, și să îți încarci și laptopul

"Fluxurile ucrainene de grâu și floarea-soarelui au creat anumite distorsiuni pe piața românească, logistica de transport a fost afectată, iar indicațiile de preț pentru aceasta s-au dublat sau chiar triplat în ultimele luni. Producătorii români de cereale și oleaginoase s-au confruntat cu o situație specifică în ceea ce privește importul ucrainean de cereale și semințe oleaginoase în România, deoarece în piață au intrat volume mari de grâu și floarea-soarelui, care nu au mai tranzitat teritoriul în vederea exportului în state membre sau state terțe, ci s-au comercializat pe teritoriul României, făcând concurență producției autohtone prin prețurile de vânzare", arată Ministerul Agriculturii.

viewscnt
Afla mai multe despre
românia
ucraina
combustibili
cereale
oleaginoase
război
tranzit vamal
vama