KMG vrea să nu mai proceseze petrol de tip Ural în rafinăriile din România, ci sortimente mai ieftine de petrol

KMG vrea să nu mai proceseze petrol de tip Ural în rafinăriile din România, ci sortimente mai ieftine de petrol
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 12 iul 2017

KazMunaiGas (KMG - principalul acționar al fostului Rompetrol) intenționează să nu mai proceseze petrol de tip Ural în rafinăriile din România, ci alte tipuri de țiței mediteraneean, pentru a putea exploata prețurile record la Ural, în urma vânzării acestuia pe piața spot, susține Reuters.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

În prezent, ecartul dintre prețul Ural-ului și cel al Brent-ului s-a redus de la 3 dolari pe baril în octombrie 2016 la aproape 0,5 dolari pe baril.

În mod uzual, KMG își transporta întreaga producție de țiței Ural din portul rus Novorossiisk către rafinăriile Petromidia, Vega și Rompetrol Chemicals, dețnute în România de subsidiara KMG Rompetrol Rafinare.

Cum însă Ural-ul este tranzacționat la prețuri record, este mult mai eficient pentru compania kazahă să rafineze alte tipuri de petrol, precum BTC (azer), Siberian Light sau CPC Blend, și să exploateze prețurile ridicate de pe piața spot ale Ural-ului.

Evoluția ecartului dintre țițeiul Brent și Ural din ultimul an

KMG vrea să nu mai proceseze petrol de tip Ural în rafinăriile din România, ci sortimente mai ieftine de petrol

KMG nu a răspuns întrebărilor agenției de presă în legătură cu schimbarea tipului de petrol rafinat în România.

În luna iunie, compania a decis ca, în perioada iulie-decembrie, să organizeze licitații de vânzare a trei cargo-uri de petrol pe lună, cargo-uri care ar trebui încărcate în Novorossiik. Până în prezent, întregul volum de petrol din portul rus de la Marea Neagră era transportat pentru rafinare în România.

Penuria de petrol cu un conținut ridicat de sulf (precum este Ural-ul) a fost cauzată de limitarea producției OPEC și de creșterea producției de țiței cu conținut scăzut de sulf din Nigeria și Libia. Această tendință ar urma să continue și în perioada următoare, ceea ce ar susține diferențialul ridicat dintre Ural și alte tipuri de petrol cu un conținut mai scăzut de sulf.

În prezent, deși este considerat un țiței de o calitate superioară Ural-ului, CPC Blend (care a apărut pe piață pentru prima dată în 2001, fiind transportat prin conducta de 1.500 de km construită de Caspian Pipeline Consortium - CPC) este tranzacționat la un preț cu discount față de cel al Ural-ului.

Pe lângă tipurile de petrol cu un conținut mai scăzut de sulf, Rompetrol mai are nevoie și de sortimente de țiței cu un conținut mediu, acesta fiind ,otivul pentru care Rompetrol a achiziționat un cargo de petrol kurd, Kirkuk, la finalul lunii iunie. Potrivit Reuters, care citează surse bursiere, Rompetrol va continua să cumpere Kirkuk și în perioada următoare.

Gruparea kurdă, Uniunea Patriotică a Kurdistanului, a convenit la începutul acestui an cu guvernul irakian să i se permită exportul de petrol Kirkuk către Mediterană, printr-o conductă care are ca punct final terminal de export turc Ceyhan.

viewscnt
Afla mai multe despre
pret
ural
kmg
rompetrol
petromidia
vega