Prelungirea stării de alertă accentuează criza din piața de energie electrică. Furnizorii de energie dau în judecată statul

Prelungirea stării de alertă accentuează criza din piața de energie electrică. Furnizorii de energie dau în judecată statul
Profit.ro
Profit.ro
scris 22 iul 2021

Starea de alertă prelungită din nou, până la 15 august, coroborată cu una din singurele măsuri de protecție încă în vigoare sunt de natură să creeze dezechilibre și insolvențe în rândul participanților la piața de energie.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Consumatorii rău platnici continuă să fie protejați de OUG70, generând probleme majore furnizorilor de energie electrică, arată Tinmar, unul dintre cei mai importanți furnizori independenți de energie electrică.

Digitalizarea a devenit o prioritate și pe piața imobiliară. Sectorul proptech este propulsat de pandemie CITEȘTE ȘI Digitalizarea a devenit o prioritate și pe piața imobiliară. Sectorul proptech este propulsat de pandemie

Furnizorii de energie dau în judecată statul român pentru OUG 70

În mai 2020, Guvernul emitea OUG 70, în contextul pandemiei cauzate de SARS 2. Provocarea cea mai mare o reprezintă articolul 72 din OUG70/2020, care a fost emis că o măsură de protecție de către autorități pe timpul stării de alertă și s-a transformat între timp într-un avantaj nejustificat al celor care consumă energie electrică și gaze naturale dar nu doresc să-și achite facturile serviciilor de utilități.

„Pe perioada stării de alertă, operatorii de transport și distribuție energie electrică și gaze naturale asigură continuitatea furnizării serviciilor, iar în situația în care este incident un motiv de debranșare/deconectare, amână efectuarea acestei operațiuni până la încetarea stării de alertă”. Cum starea de alertă a tot fost prelungită, măsura este încă în vigoare, în ciuda relaxării multor altor restricții și a relansării activității economice.

Evoluția Artesana: de la business de familie la unul dintre cei mai mari jucători independenți de pe piața lactatelor artizanale CITEȘTE ȘI Evoluția Artesana: de la business de familie la unul dintre cei mai mari jucători independenți de pe piața lactatelor artizanale

S-a ajuns astfel  la un abuz din partea unor clienți care ocolesc plata utilităților  întrucât legea îi încurajează în acest sens. Cu alte cuvinte, chiar dacă nu  plătesc  facturile pentru energia consumată, consumatorii  nu pot fi deconectați. Astfel se ajunge în situația în care furnizorul, deși nu primește banii pe facturi, este obligat să furnizeze în continuare energia electrică și/sau  gaze naturale consumatorului, să plătească taxele și tarifele la distribuție, fără posibilitatea deconectării pentru neplată. Furnizorii fiind în imposibilitatea de a recupera aceste sume, întrucât clienți care se folosesc de această legislație deficitară sunt tocmai cei care acționează de multe ori prin neplata furnizorilor de servicii, respectiv rău platnici, arată compania.

Aplicarea dispozițiilor din art. 72, alin. (1) din OUG 70/2020 încalcă în mod flagrant dreptul de proprietate și libertatea economică a furnizorilor de energie electrică și gaze naturale. Aceste încălcări au efecte cuantificabile asupra patrimoniilor furnizorilor de energie electrică și/sau gaze naturale, care suferă pierderi considerabile, ca urmare a obligației acestora de a asigura continuitatea furnizării energiei electrice și/sau a gazelor naturale, fără posibilitatea de a obține costurile acestei furnizări de la consumatorii finali. Vătămările directe ale drepturilor și intereselor furnizorilor de energie electrică și/sau gaze naturale sunt incontestabile.

Mai mult decât atât, deși măsura ar fi trebuit să fie una temporară, aceasta a devenit una perpetuă, căci starea de alertă din România durează de mai bine de un an și nu este nici măcar previzibil momentul la care aceasta va înceta. Ca atare, afectarea veniturilor furnizorilor s-a prelungit dincolo de ceea ce era necesar pentru protejarea interesului avut în vedere de textul Ordonanței, mai arată sursa citată.

Claim Expert Services SRL under new management since 1. July 2021 CITEȘTE ȘI Claim Expert Services SRL under new management since 1. July 2021

Impactul acestei măsuri se resimte în cascadă asupra tuturor părților implicate în alimentarea cu energie electrică și cu precădere asupra furnizorilor de energie electrică, având în vedere că aproximativ 60% din contravaloarea sumelor încasate de aceștia de la consumatorii finali reprezintă sume în transfer (pass-through)

În România, aplicarea măsurilor OUG 70 face imposibil pentru furnizorii de energie electrică să își recupereze debitele restante căci îi lipsește pe aceștia de orice mijloc efectiv de constrângere a consumatorilor. Mai mult decât atât, măsura impune și obligația furnizorilor de energie electrică de a continua furnizarea chiar și în situația în care clientul final are acumulate deja debite restante, chiar cu riscul de a se sprijini un consum fraudulos de energie electrică. Acest aspect a fost sesizat și de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, conform Tinmar.

Mai mulți furnizori de energie, printre care și Tinmar  Energy, au înregistrat o petiție la Ministerul Energiei la începutul acestui an prin care a informat autoritățile cu privire la problemele cu care se confruntă furnizorii de energie electrică în contextul aplicării art. 72, alin. (1) din OUG 70/2020 și a avansat propuneri de modificare a textului prejudiciabil. Ministerul Energiei a răspuns pozitiv inițiativei acestora și ca urmare a analizelor efectuate de către Departamentul pentru Energie din cadrul Ministerului a concluzionat că se impune modificarea prevederilor art. 72, alin. (1) din OUG 70/2020. Ministerul Energiei a elaborat chiar o propunere în acest sens, rămasă însă fără răspuns:

„O propunere prin care se păstrează exceptarea de la debranșare/deconectare numai pentru consumatorii, casnici, spitale, școli, grădinițe, cămine de bătrâni, cămine de amplasament, pe perioada stării de alertă, iar pentru celelalte categorii de consumatori finali a căror activitate a fost afectată de pandemie se acordă dreptul de a beneficia de posibilitatea de eșalonare la plată a facturilor emise de către furnizorii și operatorii de transport și distribuție energie electrică și gaze naturale în perioada stării de alertă”

Coroborată cu creșterea prețului pe piețele de tranzacționare a energiei, cu liberalizarea totală a a pieței și cu consumul în creștere (dovada că măsură protecției prin interzicerea deconectării e doar o măsură populistă nu și necesară), prevederile OUG 70/2020 accentuează problemele existente în piață de energie.

Având în vedere prejudiciile suferite de către furnizorii de energie, ce au dus în unele situații și la cereri de insolvență – un impact important în acest caz având și aplicărea dispozițiilor din art. 72, alin. (1) din OUG 70/2020, 2 furnizori au formulat în instanță o acțiune în contradictoriu cu Guvernul României, prin Secretariatul General, în calitate de emitent al OUG 70/2020,  precum și cu Statul Român, prin Ministerul Finanțelor, pentru recuperarea prejudiciilor cauzate de aceste prevederi legale, dosar înregistrat pe rolul Curții de Apel București.

viewscnt
Afla mai multe despre
energie electrica
stare de alerta