TABEL Prima scumpire a benzinei din ultimele 16 zile

TABEL Prima scumpire a benzinei din ultimele 16 zile
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 24 mar 2023

Liderul pieței de distribuție a carburanților, OMV Petrom, a scumpit vineri pentru prima dată în ultimele 16 zile, benzina cu 5 bani/l, probabil ca urmare a aprecierii cotațiilor țițeiului Bent din ultima săptămână.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

După ce cu numai 2 zile în urmă, OMV Petrom ieftinise cu 4 bani/l motorina și cu un ban pe litru benzina, vineri compania a decis să păstreze neschimbat prețul dieselului și să scumpească cu 5 bani benzina.

Ultima zi cu scumpiri în stațiile OMV Petrom a fost pe 8 martie. De la acea dată, prețul motorinei a fost redus cu 13 bani/l, iar cel al benzinei cu 5 bani/l.

Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a coborât la 54 bani/l în stațiile OMV după ce în luna octombrie a anului trecut atinsese un maxim de 1,5 lei/l.

Vineri un litru de benzină standard se putea cumpăra cu 6,57-6,63 lei/l în stațiile Petrom din capitală și cu 6,68-6,72 lei/l în cele OMV.

Evoluția prețurilor carburanților în stațiile din capitală

Evoluția prețurilor carburanților în stațiile din capitală

Comparativ, în stațiile Lukoil, benzina era cu 5 bani/l mai ieftină decât în stațiile Petrom, iar în stațiile Mol și Rompetrol, cu 6 bani/l mai ieftină decât cea comercializată în stațiile OMV.

În următoarele ore, și celelalte companii vor efectua probabil o mișcare de preț similară, așa cum ne-au obișnuit.

Cotațiile petrolului Brent s-au apreciat în ultima săptămână, de la un minim al ultimelor 15 luni, de aproape 70 dolari pe baril, la 75 dolari pe baril.

Reducerea prețului motorinei din ultimele 2 luni în contextul scumpirii marginale a benzinei în aceeași perioadă pare surprinzătoare la prima vedere, mai ales că România este importatoare netă de diesel și exportatoare netă de benzină.

O parte din presiune vine de pe partea de ofertă. Începând cu 5 decembrie, rafinăriile autohtone nu mai pot prelucra țiței rusesc ca urmare a intrării în vigoare a embargoului impus de UE. În practică, așa cum a anunțat Profit.ro, rafinăriile din România au sistat importurile de țiței rusesc cu 2 săptămâni înaintea acestei date.

Cotațiile țițeiului non-rusesc se situează însă la un nivel aproape dublu față de cele Ural, ceea ce ridică costurile rafinăriilor autohtone mult peste cel al rafinăriilor concurente, precum cea deținută de Lukoil la Burgas în Bulgaria sau cele din Ungaria și Slovacia ale MOL, care sunt scutite de la acest embargo.

În plus, există o presiune și pe partea de cerere, cea ucraineană. Profit.ro a anunțat că Ucraina a importat în ianuarie 202,6 mii tone de benzină, nivel record al ultimilor ani, o treime din aceasta provenind din România.

În ianuarie, companiile românești au expediat în Ucraina, potrivit presei ucrainene, nu mai puțin de 63,4 mii tone de benzină, o cantitate echivalentă cu jumătate din exporturile de benzină către statul vecin din primele 9 luni ale anului trecut, de 130 mii tone, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS). Cantitatea de 63,4 mii tone livrată Ucrainei este doar cu 10 mii tone mai redusă consumului mediu lunar de benzină auto din România.

În ceea ce privește motorina, Ucraina se confruntă cu o situație contrară, caracterizată de o cerere în scădere (care afectează și cererea de importuri din România) și de stocuri excedentare.

Astfel, potrivit presei ucrainene, în perioada 1-19 februarie, Ucraina a importat doar 328,7 mii tone de motorină, cu 14% mai puțin decât în ​​aceeași perioadă din ianuarie. Iar companiile ucrainene au început deja să vândă cantitatea excedentară de motorină importată în decembrie și ianuarie, scăzând prețurile pe piața internă.

Potrivit calculelor Profit.ro, rafinăriile din România trebuie să identifice în 2023 surse alternative pentru cel puțin 80% din importurile de motorină efectuate anul trecut, iar cele europene, pentru aproximativ 50%, care în 2022 au provenit din Rusia, pe 5 februarie intrând în vigoare embargoul impus de UE importului de carburanți rusești.

Primele efecte ale embargoului impus de UE importului de produse petroliere rusești ar putea apărea în luna aprilie, când și cererea va înregistra o creștere sezonieră, iar stocurile efectuate în ultima perioadă vor începe să se diminueze.

În plus, în aprilie, va intra într-o revizie programată de 42 de zile și rafinăria Petrobrazi, operată de OMV Petrom.

 
viewscnt
Afla mai multe despre
pret
benzina
motorina
omv
petrom
lukoil
mol
rompetrol
embargo
rusia