ANPC a amendat băncile și instituțiile financiare nebancare cu 2,5 milioane de lei în ultimii doi ani

ANPC a amendat băncile și instituțiile financiare nebancare cu 2,5 milioane de lei în ultimii doi ani
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 31 aug 2017

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a desfășurat două anchete la bănci și IFN în 2016 și 2017 și a primit peste 16.000 de reclamații la nivel național, potrivit unui raport publicat de Autoritate, la solicitarea premierului Mihai Tudose. În urma controalelor, ANPC a amendat instituțiile de credit cu peste 2,5 milioane de lei și a dispus returnarea către consumatori a circa 3,7 milioane de lei. Recent, ANPC a început o nouă serie de controale.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Premierul a criticat băncile în ultima perioadă și chiar le-a comparat cu celebrul bandit Terente. Pentru a-și susține afirmațiile, Tudose a cerut ANPC să publice raportul controalelor făcute la bănci.

Potrivit documentelor publicate, instituțiile de credit au fost sancționate, în principal, pentru nereguli în contractele de credit și în condițiile de afacer, care au dus, în unele cazuri, la impunerea unor costuri suplimentare consumatorilor. Unele dintre practicile descrise de ANPC amintesc de ce am văzut în perioada de după criză, când clienții indignați au deschis zeci de mii de procese băncilor, care au căpătat, astfel, și o imagine foarte proastă.

În documentele publicate sunt șterse numele băncilor/IFN sancționate, și sunt păstrate doar clauzele/practicile considerate nelegale de către comisarii ANPC și câteva aprecieri sumare.

ANPC a încheiat la sfârșitul lunii martie 2016 o acțiune de control tematică a condițiilor creditelor de consum oferite de 17 bănci care s-a soldat cu avertismente și amenzi contravenționale de 295.000 de lei, precum și cu măsuri de remediere în termen de 30 de zile a deficiențelor constatate.

Nouă bănci au fost sancțiionate pentru că percepeau clienților un comision de retragere din sumele trase din credit, lucru interzis prin OUG 50/2010. Din raport reise că băncile au mai fost sancționate și pentru perceperea altor comisioane, dar și pentru pentru informarea incompletă a consumatorilor – prin neprecizarea dobânzii anuale efective în materialele publicitare, de pildă. Una dintre bănci percepea trei tipuri de dobânzi penalizatoare diferite, ”după un sistem de calcul ce necesită cunoștințe solide care să realizeze modul de aplicare al acestora”, se arată în raport.

În unele cazuri, instituția menționează că banca luat măsuri de remediere a situațiilor descoperite, însă în alte cazuri, în care ANPC a apreciat că există clauze abuzive în contracte, prevederile au rămas nemodificate. Spre exemplu, BCR a introdus în contracte mai multe clauze prin care încearcă să se protejeze de procesele cu clienții generate de creșterea dobânzilor ca urmare mișcărilor din piață ori de mișcările valutare. ANPC a considerat abuzive aceste clauze, printre altele, însă putem confirma că sunt în continuare prezente în contractele încheiate de cea mai mare bancă din România.

În 2016, ANPC a primit 10.476 de reclamații, a încheiat 249 de procese verbale de contravenție, cu amenzi totale de 1,7 milioane de lei. De asemenea, consumatorilor le-au fost restituite circa 1,1 milioane de lei, 112.000 de euro, 361.000 de franci elvețieni.

În acest an, ANPC a primit 6.137 de reclamații, a încheiat 47 de procese verbale de contravenție, cu amenzzi de 489.000 de lei, și a dispus restituirea către consumatori a 489.000 de lei, 20.000 de euro, 13.700 de franci elvețieni.

Între mai și iunie Autoritatea a controlat și 40 de instituții financiare nebancare la condițiile creditelor de consum, a dat amenzi de 337.000 de lei și a dispus și măsuri de remediere și restituire a unor sume.

ANPC a sancționat instituțiile nebancare, printre altele, pentru că nu prezintă modul de calcul al dobânzii, pentru perceperea unui comision de prelungire a datei scadente, în condițiile în care OUG 50/2010 indică strict ce comisioane pot fi percepute.

Un IFN care oferă serviciul opțional de gestionare la domiciliu a creditului, adică a plății ratelor de acasă, a fost sancționat de ANPC pentru că percepe un comision diferit de la un contract la altul, ceea ce ar încălca OUG 50, consideră comisarii.

Alte instituții de credit au fost amendate pentru că percepeau dobânzi penalizatoare de până la 360% pe an, peste limita de trei puncte procentuale care se adaugă la dobânda curentă prevăzută în lege.

Pe 28 august ANPC a început o nouă acțiune de verificare a băncilor, de această dată vizând activitățile de promovare și publicitate, iar acțiunea va fi încheiată la finele lunii septembrie.

ANPC mai are și 46 de procese cu băncile pe rolul instanțelor, deschise pe legea 193/2000 privind clauzele abuzive. Băncile ar putea fi silite să schimbe toate contractele în cazul în care vor pierde procesele. Cele mai multe dosare vizează creditele acordate înainte de 2009.

viewscnt
Afla mai multe despre
anpc
control anpc
control banci
clauze abuzive banci
clauze abuzive ifn