BCR: Profitul net crește cu 6%, la 56,6 mil. euro, în primul trimestru, susținut de creșterea dobânzilor și eliberarea de provizioane. Impactul așteptat din taxa bancară: 20 mil. euro

BCR: Profitul net crește cu 6%, la 56,6 mil. euro, în primul trimestru, susținut de creșterea dobânzilor și eliberarea de provizioane. Impactul așteptat din taxa bancară: 20 mil. euro
Oana Osman
Oana Osman
scris 3 mai 2019

Banca Comercială Română a obținut un profit net de 267,9 milioane de lei (56,6 milioane euro) în trimestrul 1 al anului 2019, în creștere cu 6% față de perioada similară din 2018. Creditele acordate au crescut, banca raportând un avans de 17% în sectorul IMM, însă depozitele s-au redus, diminuarea provenind din zona clienților corporativi. Taxa pe active va avea anul acesta un impact de 20 milioane de euro potrivit estimărilor grupului Erste.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Banca pune avansul profitului net din primele trei luni pe seama “rezultatelor operaționale robuste, a costurilor de risc scăzute și a performanțelor bune pe toate liniile de business”.

Deși veniturile din exploatare s-au îmbunătățit, rezultatul operational al BCR a scăzut cu 11% față de trimestrul 1 din 2018, la 330,8 milioane de lei (69,9 milioane euro), fiind afectat în principal de contribuția anuală mai mare la fondul de asigurări de depozite în 2019, care se plătește în primul trimestru în avans pentru tot anul. De altfel, creșterea contribuției în România (la 12,4 milioane de euro, de la 4 milioane anul trecut) a fost cea mai mare dintre subsidiarele grupului Erste și a avut principalul impact în avansul de 18,8% al cheltuielilor administrative generale, care au atins 469,7 mil. lei (99,2 mil.euro) în primul trimestru. Raportul cost-venituri a crescut astfel la 58,7%, de la 51,5% în primul trimestru al anului trecut.

Anul acesta, BCR va plăti și noua taxă pe active, impactul acesteia în rezultate fiind estimat la 20 milioane de euro de către grupul Erste, care mai plătește astfel de taxe și în alte țări. Nivelul total al acestora raportat după primul trimestru este de 38,8 mil. euro, incluzând taxele bancare din Ungaria în valoare de 12,5 mil. euro ( în scădere de la 13,7 mil. euro anul trecut) raportate anticipat pentru întreg anul 2019

Venitul net provenit din dobânzi al BCR urcat semnificativ cu 17,1%, până la 546,4 milioane de lei (115,4 milioane euro), de la 466,6 milioane de lei (100,2 milioane euro) anul trecut, pe fondul creșterii ratelor dobânzilor.

Băncile reduc dobânzile la creditele noi în lei, după intrarea în vigoare a noii referințe IRCC CITEȘTE ȘI Băncile reduc dobânzile la creditele noi în lei, după intrarea în vigoare a noii referințe IRCC

Și din comisioane BCR a obținut un venitul net mai mare cu 2,4%, ajungând la 175,2 milioane de lei (37 milioane euro), de la 171,2 milioane de lei (36,8 milioane euro) anul trecut.

În schimb, rezultatul net provenit din tranzacționare a scăzut cu 47,9%, până la 58,1 milioane de lei (12,3 milioane euro), de la 111,5 milioane de lei (24 milioane euro) în trimestrul 1 al anului 2018, în principal datorită rezultatelor reduse din reevaluarea valutei și a swap-urilor pe cursuri de schimb.

Venitul operațional a crescut cu 4,4% până la 800,5 milioane de lei (169 milioane euro), de la 767 milioane de lei (164,8 milioane euro) în trimestrul 1 al anului 2018. Sursele principale ale avansului: veniturile nete din dobânzi în urma creșterii ratelor dobânzilor și volumul de afaceri mai ridicat.

Împrumuturile și avansurile acordate clienților au crescut cu 3% ajungând la 37.505,0 milioane de lei (7.877,9 milioane euro) la 31 martie 2019, de la 36.400,1 milioane de lei (7.805,3 milioane euro) la 31 decembrie 2018.

Pe retail, BCR a acordat credite noi în lei pentru persoane fizice și microîntreprinderi de peste 1,6 miliarde de lei în trimestrul 1, atât ipotecare, cât și de nevoi personale.

Pe segmentul corporate, finanțările noi aprobate au fost de 974 milioane de lei (205 milioane euro) în primele trei luni. Banca precizează că acestea au ajuns în sectoare importante, cum sunt industria prelucrătoare (în principal auto), construcții, comerț și imobiliare. O creștere semnificativă, de 17%, a avut stocul de finanțări pentru IMM-uri, ca urmare a atragerii de clienți noi și a creșterii activității de leasing.

BRD, profit net în scădere la 301 milioane de lei în trimestrul 1 CITEȘTE ȘI BRD, profit net în scădere la 301 milioane de lei în trimestrul 1

Depozitele clienților au scăzut, însă, cu 1,6% până la 54.241,4 milioane de lei (11.393,3 milioane euro) la 31 martie 2019 față de 55.099 milioane de lei (11.815 milioane EUR) în decembrie 2018, cauza fiind declunul depozitelor corporate. Banca precizează că depozitele clienților rămân principala sa sursă de finanțare între sursele diversificate de care beneficiază, inclusiv de la compania mamă, Erste.

„În pofida faptului ca primul trimestru a fost dominat de preocupări și discuții  intense referitoare la noul cadru de operare al sectorului bancar, am continuat să facem ceea ce contează, adică să avem grijă de oamenii și de companiile pentru care existăm", spune Sergiu Manea, CEO al BCR. Președintele băncii anunță, totodată, că va continua investițiile „în dezvoltarea platformelor digitale, în mod particular în George, pentru a răspunde rapid celor mai noi tendințe și nevoilor actualizate ale utilizatorilor de servicii bancare” și că va susține în continuare programele de educație financiară, prin Școala de Bani, dar și educația antreprenorială, prin alte programe, cum este acceleratorul BCR-InnovX dedicat dedicat start-up-urilor care inovează prin tehnologie și vor să își extindă afacerile la nivel internațional.

BCR a ajuns la 1,4 milioane de utilizatori activi de servicii digitale și a accelerat digitalizarea și simplificarea operațiunilor în primul trimestru. Platforma George a ajuns la 450.000 de utilizatori activi, în creștere cu 30% față de trimestrul 4 din 2018, când acesta a fost lansat. George a primit noi funcționalități, cea mai importantă fiind deschiderea de cont nou 100% online și cu card atașat. Peste 75% dintre utilizatorii activi utilizează versiunea mobilă, în timp ce numărul tranzacțiilor digitale a crescut cu 60% față de ultimul trimestru de anul trecut.

Rezultatele primului trimestru marchează și o îmbunătățire a costurile de risc și calității activelor.

Banca e eliberat un provizion de de 40,9 milioane de lei (8,6 milioane EUR), față de o valoare de 0,1 milioane de lei în trimestrul 1 al anului 2018, ca urmare a scăderii expunerii aflate în stare de nerambursare, precum și a ratei creditelor neperformante. Aceasta din urmă a scăzut la 5,6%, la 31 martie 2019, de la 5,8% la finele anului trecut, grație recuperărilor ulterioare în segmentul corporate. Plafonul de acoperire a provizioanelor creditelor neperformante a ajuns la 100,9% în martie 2019.

Rata de solvabilitate în conformitate cu standardele locale (doar banca) începând cu februarie 2019 se află la nivelul de 20,0%, peste cerințele de reglementare ale BNR.

Rata capitalului de Rang 1+2 de 19,6% (Grupul BCR), începând cu decembrie 2018, este una dintre cele mai puternice poziții de capital și de finanțare în rândul băncilor din România.
 

viewscnt
Afla mai multe despre
bcr
rezultate
profit
dobanzi
depozite
credite