Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Răsvan Radu, CEO UniCredit și nou președinte CPBR: Băncile au fost în linia întâi, și-au făcut datoria. Inițiativele legislative din Parlament pun însă mari presiuni asupra sistemului bancar

Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Răsvan Radu, CEO UniCredit și nou președinte CPBR: Băncile au fost în linia întâi, și-au făcut datoria. Inițiativele legislative din Parlament pun însă mari presiuni asupra sistemului bancar
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 20 mai 2020

Băncile au reacționat la criza sanitară și au ținut operațiunile deschise. Lichiditatea lor este însă încercată de amânarea plăților pentru debitori, iar o presiune suplimentară vine din diferitele inițiative legislative aflate în dezbatere sau adoptate de Parlament în această perioadă, spune la Profit TV Răsvan Radu, directorul executiv al UniCredit Bank România și noul președinte al Consiliului Patronatelor Bancare din România (CPBR).

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

“Sistemul bancar a fost la lucru de la debutul crizei și până acum. Aș spune că a fost în linia întâi.”. “Considerăm că ne-am făcut datoria”, spune directorul UniCredit România, la Profit TV, în emisiunea Profit LIVE, transmisă începând cu ora 17.30 și în care mediul de business vorbește despre situația actuală.

Băncile au primit 317.000 de cereri de suspendare a ratelor de la clienți, atât în baza ofertelor proprii, cât și în temeiul OUG 37/2020. Creditorii au pus la punct procesele pentru aprobarea cererilor de moratoriu, iar acum acestea sunt aprobate aproape instant, după ce la început lucrurile au mers mai greu, explică directorul UniCredit.

Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Directorul general CEC Bank: Față de criza din 2008-2009, sistemul bancar este matur și lichid. Avem o tihnă să găsim soluții pentru clienții noștri CITEȘTE ȘI Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Directorul general CEC Bank: Față de criza din 2008-2009, sistemul bancar este matur și lichid. Avem o tihnă să găsim soluții pentru clienții noștri

Circa 1 din 5 debitori persoane fizice au suspendat ratele în această perioadă, evoluție ce are impact asupra sistemului.

“O provocare o reprezintă și lichiditatea și capitalizarea. Acestea sunt sub presiune pe măsură ce plățile sunt suspendate. Băncile au făcut scenarii. Clienții au venit în sprijinul băncilor, consumând mai puțin și crescând nivelul depozitelor la bancă. Deci, în acest moment, sistemul bancar este pe o poziție solidă atât în ceea ce privește lichiditatea, cât și capitalizarea”, spune Radu.

Criza din 2008-2010 este total diferită de aceasta, crede Răsvan Radu. Aceea a fost o criză financiară, în care băncile și datoriile suverane au fost cele mai afectate.

„Acum este o criză sanitară, care se poate transforma, pe măsură ce trece timpul, într-o criză economică. Dar, de această dată, băncile se află printre cei care vor ajuta la trecerea peste criză, tocmai pentru că se află într-o poziție mult mai solidă decât la ultima provocare de acest gen”, spune oficialul UniCredit.

Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Cererea de credite IMM Invest, de peste 65 mld. lei, a depășit cu mult plafonul. Șeful FNGCIMM dă asigurări că IFN-urile care au aplicat nu vor putea plasa mai departe bani către clienți lor CITEȘTE ȘI Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Cererea de credite IMM Invest, de peste 65 mld. lei, a depășit cu mult plafonul. Șeful FNGCIMM dă asigurări că IFN-urile care au aplicat nu vor putea plasa mai departe bani către clienți lor

Ieșirea din criză și efectele acesteia asupra sistemului bancar depind însă de efectele deciziilor guvernelor și de existența unui al doilea val al epidemiei. “Este destul de evident că, până la urmă, calitatea portofoliilor va fi sub presiune și va trebui să gestionăm cu mare atenție acest lucru.”

Un alt element de presiune vine și din zona legislației, cum este noua modificare a Legii privind darea în plată, explică președintele CPBR.

“Toate aceste inițiative vor pune mari presiuni asupra sistemului și în special asupra lichidității, care nu este nelimitată. Momentan avem întreaga disponibilitate și capacitate, potrivit tuturor scenariilor, să facem față perioadei de incertitudine care urmează, să ne sprijinim clienții, să-i ajutăm pe cei care au probleme, să ne angajăm ca parteneri pentru susținerea economiei. Dar pe măsură ce aceste inițiative vor trece de Parlament, vor pune presiune pe capacitatea noastră de a sprijini economia României”, explică directorul.

În opinia sa, ar fi bine ca impactul legilor să fie studiat înainte de adoptare, astfel încât și clienții să fie informați de efectele unor astfel de inițiative.

Pe lângă darea în plată, reamintim că Parlamentul a mai adoptat recent modificarea OUG 37/2020, care nu va mai permite băncilor să capitalizeze dobânzile aferente perioadei de suspendare a ratelor, dar și un proiect al senatorului Daniel Zamfir care prevede plafonarea dobânzilor la credite, inclusiv la cele în derulare. Ambele inițiative au fost contestate la CCR de către PNL.

VIDEO Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Ministrul Finanțelor: Companiile de stat cu dificultăți de finanțare pot fi sprijinite prin majorări de capital. Creditele cu posibilitatea conversiei în acțiuni vor fi pentru companii mari CITEȘTE ȘI VIDEO Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Ministrul Finanțelor: Companiile de stat cu dificultăți de finanțare pot fi sprijinite prin majorări de capital. Creditele cu posibilitatea conversiei în acțiuni vor fi pentru companii mari

Radu spune că băncile vor continua procesul de digitalizare și că, în cazul UniCredit, investițiile în sistemele electronice au fost de mare impact în situația curentă, în condițiile în care clienții au putut să lucreze de la distanță cu banca. Angajații au lucrat în schimburi în sucursale, pentru a limita expunerea, sau au lucrat de acasă ori prin telefon, în timp ce clienții au devenit mai puțin reticenți la sistemele bancare de la distanță.

“Clienții pot avea un acces mult mai rapid de oriunde și operațiunile sunt mult mai simple. Nu mai e nevoie de prezența fizică, pot intra în contact cu orice echipament, inclusiv, dacă au nevoie, pot intra în contact prin call-center cu un angajat specializat”, spune Radu.

viewscnt
Afla mai multe despre
rasvan radu
unicredit bank
unicredit romania
cpbr