ROMATSA este din nou în dificultate, din cauza reducerii traficului aerian, și vrea împrumut de 100 milioane euro, garantat de Guvern. Ar putea lichida titluri de stat

ROMATSA este din nou în dificultate, din cauza reducerii traficului aerian, și vrea împrumut de 100 milioane euro, garantat de Guvern. Ar putea lichida titluri de stat
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 14 mai 2020

După ce la finele anului trecut, Guvernul a plătit fraților Micula 912,5 milioane de lei pentru a-i debloca conturile, Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA se confruntă acum, pe fondul reducerii cu aproximativ 90% a traficului aerian la nivel european, cu o nerealizare estimată a veniturilor de circa 550 milioane lei. Regia vrea să lichideze titluri de stat pe care le deține, dar tot nu ar avea resurse de funcționare decât până în august. Prin urmare, vrea să contracteze un credit în valoare de aproximativ 100 milioane euro. Guvernul ar putea facilita, prin garantare, obținerea împrumutului de la Eximbank.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

La finele anului trecut, Guvernul a decis să plătească suma pentru care exista titlu executoriu în România în urma procesului intentat statului român de frații Micula și care afecta activitatea ROMATSA. Bugetul Ministerului Finanțelor a fost suplimentat cu 912,5 milioane de lei din Fondul de rezervă bugetară al Guvernului, fondurile fiind utilizate pentru efectuarea plății titlului executoriu.

Rezolvarea situției a devenit urgentă după ce, frații Micula și trei dintre companiile controlate de ei au pus sechestru pe participația de 58,71% din acțiuni a statului român la Conpet Ploiești, operatorul concesionar al sistemului național de conducte de transport al țițeiului și produselor petroliere, precum și pe pe o parte din deținerea statului la Nuclearelectrica, reprezentând 22,2% din capitalul operatorului centralei Cernavodă.

Măsuri la Aeroportul ”Henri Coandă”-Otopeni: Corturi de așteptare, acces în avion în grupuri organizate în funcție de zbor, măști obligatorii CITEȘTE ȘI Măsuri la Aeroportul ”Henri Coandă”-Otopeni: Corturi de așteptare, acces în avion în grupuri organizate în funcție de zbor, măști obligatorii

Într-un document oficial, Guvernul arată acum că sectorul aviației este unul dintre cele mai afectate de criza generată de răspândirea noului coronavirus SARS-CoV-2, prin reducerea la nivel european cu aproximativ 90% a traficului aerian comparativ cu aceeași perioadă a anului 2019, iar toate statele caută soluții de sprijin financiar pentru aeroporturi, transportatori aerieni și furnizori de servicii de navigație aeriană.

În prezent, ROMATSA se finanțează exclusiv din tarifele pentru serviciile de navigație aeriană prestate, cele mai mari venituri fiind cele obținute din tarifele de rută, colectate de Eurocontrol.

Situația economico-financiară este afectată îns atât de scăderea traficului aerian, cât și de acceptarea de către majoritatea statelor membre Eurocontrol a solicitării companiilor aeriene de a fi amânate plățile pentru serviciile de navigație aeriană prestate în perioada februarie – aprilie 2020, chiar dacă România a votat împotrivă. Astfel, aceste sume urmează a fi încasate eșalonat în perioada noiembrie 2020 - august 2021.

De asemenea, statele membre au aprobat propunerea Eurocontrol de a fi mandatată să contracteze un credit care să acopere necesarul de finanțare aferent acestei amânări și care să asigure un minim de 51% din costurile furnizorilor de servicii de navigație aeriană din Europa. Totuși, nu sunt încă stabilite condițiile de contractare a acestui credit, modalitatea de rambursare și costurile generate de credit.

ULTIMA ORĂ Noile condiții de aplicare a Legii privind darea în plată, promulgate. Creșterea cu mai mult de jumătate a cursului va fi considerată impreviziune CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Noile condiții de aplicare a Legii privind darea în plată, promulgate. Creșterea cu mai mult de jumătate a cursului va fi considerată impreviziune

Pentru a reduce din cheltuieli, compania a redus cu peste 50% planul de investiții și de achiziții aferent perioadei aprilie-decembrie 2020, a suspendat deplasările externe și interne pe perioadă nedeterminată, a suspendat sau amânat angajări, avansări, promovări, cât și a drepturi sau beneficii de natura drepturilor de personal.

Cu toate acestea, în urma efectuării proiecțiilor financiare în noile condiții, se constată că impactul acestor măsuri asupra rezultatelor financiare și a cash-flow-ului regiei este limitat.

Sursa citata arată că, în condițiile utilizării tuturor rezervelor financiare ale regiei, inclusiv lichidarea titlurilor de stat scadente în anul 2021, ROMATSA ar putea asigura, în funcție de valoarea la care vor fi vândute acestea, finanțarea cu dificultate a continuității furnizării serviciilor de navigație aeriană până la finalul lunii august 2020.

Coaliția pentru Dezvoltarea României solicită respingerea proiectului de plafonare a dobânzilor la credite, adoptat de Parlament CITEȘTE ȘI Coaliția pentru Dezvoltarea României solicită respingerea proiectului de plafonare a dobânzilor la credite, adoptat de Parlament

În acest context, având în vedere că în conformitate cu ultima prognoză de trafic, transmisă de Eurocontrol la sfârșitul lunii aprilie, estimarea de nerealizare a veniturilor pe anul 2020 se ridică la aproximativ 550 milioane lei, pentru identificarea unei soluții de finanțare a activității, care să nu pună presiune pe bugetul de stat (cum ar fi în cazul unei subvenții), în data de 16.04.2020 regia a transmis solicitări către 6 instituții bancare din România (Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, CEC Bank, BCR, EximBank, BRD), pentru oferte preliminare cu privire la condițiile necesare contractării unei linii de credit în valoare de aproximativ 100 milioane euro, luând în calcul și o posibilă garantare de către stat a creditului.

Potrivi reglementărrilor europene, intervenția statului în asigurarea surselor de finanțare a serviciilor de navigație aeriană nu reprezintă o măsură de ajutor de stat.

În aceste condiții, Guvernul ia în calcul să susțină și să faciliteze obținerea de către ROMATSA de la Eximbank a unei linii de credit garantată integral și cu dobânda și celelalte costuri subvenționate de statul român care să permită acoperirea deficitului de finanțare estimat până la sfârșitul anului 2020.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
romatsa
imprumut
titluri
garantare
guvern
trafic
aerian
venituri