Aproape 90% dintre aplicațiile folosite pentru învățarea de la distanță colectează informațiile personale ale elevilor și studenților, pe care le vând mai departe celor interesați.
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Pandemia a dus la o adevărată explozie a învățatului de la distanță, care a implicat folosirea a numeroase servicii și aplicații de comunicare, predare și învățare remote. Automat, a crescut și numărul de servicii și aplicații care ofereau astfel de funcții.
Însă, majoritatea acestor aplicații au politici confuze și, uneori, chiar înșelătoare de-a dreptul, în ceea ce privește intimitatea elevilor și studenților, a datelor colectate de la aceștia și a ceea ce se întâmplă cu aceste date după ce sunt colectate.
Human Rights Watch a analizat 164 de astfel de aplicații de învățat de la distanță, disponibile în 49 de țări, pentru a vedea care este situația datelor personale ale utilizatorilor, mai ales în condițiile în care mulți dintre aceștia sunt minor.
Concluzia este una îngrijorătoare - 146 din cele 164 de aplicații analizate, adică 89% dintre acestea, au folosit ceea ce Human Rights Watch numește practici care pun la risc sau încalcă intimitatea elevilor și studenților.
Printre altele, aceste aplicații au colectat, fără acordul elevilor sau al părinților, o gamă foarte largă de date personale, de la informații care pot duce la identificarea și localizarea utilizatorilor, până la indicatori despre comportamentul și preferințele online ale acestora.
Mai departe, în multe cazuri, informațiile colectate au fost vândute către companiile de publicitate interesante în date pe care să le poată folosi pentru targetarea reclamelor și către brokeri de informații personale, care le vând, la rândul lor, mai departe, însă, este greu de spune unde exact ajung datele vândute de aceștia.
Concluziile acestei analize ar trebui să reprezinte un semnal de alarmă atât pentru părinți, cât și pentru legiuitori, în contextul în care mulți dintre utilizatorii aplicațiilor de învățat de la distanță sunt copii, iar în unele regiuni aceștia au un statut legal special când vine vorba de respectarea intimității online.