Janos Egly, Executive Director Accenture Industry X Romania

Janos Egly, Executive Director Accenture Industry X Romania
Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris 5 apr 2021

Profit.ro: Care sunt cele mai mari dificultăți care împiedică o colaborare între funcțiile de business în cadrul unei companii din industrie pentru a depăși situații de criză?

Evenimente:
21 martie - Maraton Profit News TV Economia Sustenabila (ediția a II-a) – cu sprijinul: ACUE, Auchan, Liberty, OMV Petrom, Romgaz, Tinmar Energy, Transgaz, Hidroelectrica, Borsec, Nuclearelectrica
26 martie - Maraton Medika TV Inovație în estetică - cu sprijinul: Regina Maria
28 martie - Eveniment Profit.ro IMM (ediția a IV-a) - cu sprijinul: CEC Bank, Raiffeisen Bank, Porsche Finance Group Romania (Sharetoo - Abonamentul Auto), UniCredit Bank, Garanti BBVA și REI Grup

Urmărește-ne și pe Google News

Janos Egly: Odată cu creșterea mărimii unei companii crește și numărul de dificultăți care împiedică o colaborare eficientă. Aceste dificultăți sunt multiple și acoperă spații foarte variate.

Aș menționa doar două dintre ele, cu care m-am întâlnit mai des în experiența mea. Una ar fi competiția internă care se instalează foarte rapid între oameni și funcții de business, dacă nu este împiedicată printr-o cultură de companie care să o contracareze. Conform unui studiu Accenture Industry X, multe companii se confruntă cu probleme de colaborare. Dintre 1.500 de directori generali ai unor companii industriale din întreaga lume care au răspuns la sondajul efectuat înainte de pandemie, 75% au declarat că departamentele de cercetare și dezvoltare, inginerie, producție, marketing, operațiuni și vânzări concurează unul împotriva celuilalt în loc să colaboreze în direcția transformării digitale.

Celălalt exemplu vine din zona tehnologiei informației. Din punct de vedere sisteme de tehnologia informației existente în companiile de azi sunt încă foarte dese situațiile de sisteme insulare, neintegrate, lipsa „single source of truth”, lipsa unui sistem informatic dezvoltat urmând o strategie de digitalizare bine definită.

Aceste două dificultăți reduc viteza de decizie și de reacție a companiilor, care poate fi critică în situații de criză. Și în lumea de azi situațiile de criză pot apărea foarte rapid, deci agilitatea e foarte importantă pentru a le depăși. Accenture ajută companiile să-și crească agilitatea, atât pe partea organizațională cât și de tehnologia informației. Divizia noastră Accenture Industry X ajută companiile din industrie să își transforme digital afacerea prin tehnologii inteligente și conectate. Cu mai mult de 20 de centre de inovare pentru clienții industriali situate strategic în întreaga lume, rețeaua Industry X face parte din investiția de peste 1 miliard de dolari realizată anual în inovare de către Accenture. Unul dintre cele mai bine echipate centre de inovare Industry X al Accenture din punct de vedere al expertizei se află în Romania.

Profit.ro: Cu ce soluții pot fi depășite aceste dificultăți?

Janos Egly: Mai sus am amintit cultura de companie. Instalarea și facilitarea unei culturi bazate pe scop/misiune și creare de valoare poate înlesni foarte mult colaborarea. Personal cred că aici este cea mai mare provocare a zilelor noastre. Neavând o misiune comună, înțeleasă de către toată lumea din companie, oamenii își dezvoltă misiuni personale și care intră în competiție internă, îngreunând colaborarea. În zona tehnologiei informației, prin maturitatea pe care aceasta a atins-o în ultimul deceniu, există soluții mature pentru a înlesni integrarea și astfel a crea sistemul nervos digital pe care să se bazeze colaborarea.

Janos Egly, Executive Director Accenture Industry X Romania

Astăzi toate procesele unei companii pot fi digitalizate și interconectate/integrate, pentru fiecare funcție există platforme dezvoltate, respectiv integrările pot fi înlesnite prin soluții custom. Acest „sistem nervos digital” conectează sursele de date la factorii de decizie, ajutând să se ia decizii rapide, în context și cât mai în cauză. Problema în zona aceasta este complexitatea în creștere și care poate fi abordată prin crearea unui ecosistem de parteneri specializați.

Profit.ro: Cât de pregătite sunt companiile din industrie pentru a prioritiza investițiile în digitalizare, în această perioadă, cu presiuni pe costuri și venituri?

Janos Egly: Unii mai bine, alții mai rău. Dar poate nu asta este cel mai important ci ce se întâmplă de aici încolo. Presiunea totdeauna ajută prioritizarea și creativitatea/inovarea. Asta am învățat încă din școală. Cred că nu există altă cale decât de a prioritiza investițiile în digitalizare; asta ne-a arătat foarte drastic pandemia.

Digitalizarea e o componentă importantă a adaptării la noile vremuri imprevizibile și cu complexitate în creștere. E nevoie de cât mai multe date în mod automat, experiență de sintetizare și decizii rapide, inteligente. Cine se adaptează rapid, rămâne în joc. Pandemia a scos la iveală slăbiciunea multor companii, care își bazează o parte bună a operațiunilor pe interacțiunea umană, manuală. Vestea bună este că există tehnologia pentru a reduce mult această slăbiciune.

Însă datorită complexității în creștere și a timpului redus, companiile trebuie să se deschidă și să formeze un ecosistem de parteneri de încredere cu care să crească viteza. În ceea ce privește accelerarea dezvoltării serviciilor digitale, Accenture Industry X deține capabilitățile necesare pentru a satisface nevoile unice ale transformării digitale ale companiilor astfel încât acestea să ajungă cu produsele într-un timp mai scurt pe piață, să aibă clienți conectati, mai fericiți și afaceri mai bune și sigure.

Profit.ro: Cum se pot asigura companiile din industrie că investițiile în digitalizare sunt de natură a crea valoare reală, evitând alocări ineficiente sau redundante?

Janos Egly: Printr-o strategie coerentă de transformare digitală. Digitalizarea nu se referă doar la procesele unei întreprinderi, ci și la digitalizarea portofoliului de produse și/sau servicii, digitalizarea relației cu clienții, etc. Și lucrurile se leagă, digitalizarea nu înseamnă doar bani în plus ci și economii făcute (de exemplu, din eficientizarea producției), bani care pot fi investiți în produse și servicii digitale noi, modele de business noi, care, la rândul lor, produc noi venituri. Companiile trebuie să-și creeze programe de transformare digitală bazate pe o strategie clară și care să acopere și să integreze toate domeniile amintite. Programele de transformare digitală trebuie să se bazeze pe arhitecturi moderne și simple, integrate și interconectabile.

Pentru a minimiza riscurile introduse de noile tehnologii companiile vor trebui să implementeze abordări de experimentare iterativă cu focus pe creare de valoare în cazurile de utilizare vizate. Noi, la Accenture Industry X, îi ajutăm pe clienți să integreze inteligența atat în structura fabricilor, uzinelor și a site-urilor, cât și în produsele și serviciile lor.

Profit.ro: Care sunt cele mai frecvente greșeli care ar trebui evitate în deciziile luate pentru digitalizare de companiile din industrie?

Janos Egly: Digitalizarea fără o strategie clară și înțeleasă de toată lumea este sortită eșecului. Fără o experimentare iterativă, acceptând eșecul experimentării, închidem ușa inovării sau ne asumăm niște riscuri imense. Digitalizarea făcută pe cont propriu este extrem de riscantă datorită complexității.

Pentru a avea succes în transformarea digitală a companiei, directorii generali trebuie să țină cont de trei factori. Primul factor este cultura. Dacă cultura nu facilitează colaborarea, deschiderea spre nou și responsabilizarea angajaților, șansele de a avea succes scad considerabil. O cultură colaborativă, deschisă către inovare și care încurajează angajații să ia decizii va reprezenta motorul care va alimenta restul procesului. Al doilea factor este reprezentat de existența unei strategii coerente după care să se execute transformarea digitală.

Fiind un proces realizat mai rar, crearea unei strategii de transformare digitală deseori necesită ajutor de la experți. Ultimul factor presupune formarea unor parteneriate de ecosistem, care să reducă riscul complexității în acest proces. Accenture este una dintre puținele companii care dispune de capabilități complete pentru a ajuta clienții. Suntem recunoscuți la nivel global ca un furnizor de soluții complete și inovatoare pentru multe industrii precum: industria auto, de echipamente industriale, farmaceutică, bancară și asigurări, comunicații, utilități, energie, etc.

Profit.ro: Ce companie / companii ați alege ca exemplu de bune practici în această privință, prin deciziile luate?

Janos Egly: Cel mai bun exemplu este fabrica Arctic din Ulmi. Accenture a colaborat cu Arctic pentru a construi o fabrică de mașini de spălat de la zero. Cei de la Arctic își doreau o fabrică echipată cu soluții inteligente care să reducă costurile uzuale de producție, să crească eficiența și să îmbunătățească performanța. Echipa Accenture Industry X a implementat și integrat un nou sistem SAP de execuție a producției și a integrat o platformă Internet of Things astfel încât planificarea resurselor, controlul echipamentelor de producție și alte sisteme IT să se facă automat. În total, Accenture a integrat noul sistem de fabricație cu aproximativ 250 de roboți și 14 sisteme IT.

Soluția Accenture a permis companiei Arctic să digitalizeze până la 80% din procesele lanțului de aprovizionare și a redus cu 11% costurile operaționale. Fabrica Arctic a fost inclusă de Forumul Economic Mondial pe lista „Lighthouse Network” a celor mai avansate fabrici din lume care au adoptat tehnologiile Industry 4.0. La nivel mondial există doar 54 de astfel de fabrici. Este o mândrie ca țara noastră să aibă o astfel de fabrică, implementată cu ajutorul unor specialiști Industry X din România.

Profit.ro: Ce calități și aptitudini sunt necesare pentru oamenii cheie și echipele care trebuie să îmbunătățească colaborarea între funcțiile de business?

Janos Egly: O să le enumăr doar pe cele mai importante. Mai înainte am marșat pe importanta culturii de companie, care să faciliteze colaborarea. Este nevoie de lideri cu viziune, care pot câștiga oamenii pentru o misiune/scop anume și care pot întreține o cultură de companie menționată mai înainte. În rest mai e nevoie de oameni cu mentalitate de învingători și dedicați creării de valoare, mai presus de interesele lor personale. Poate surprind că nu menționez cunoștințele de tehnologie, dar cred mult că oamenii descriși mai sus de mine își găsesc parteneri de nădejde în zona de expertiză tehnologică.

Colaborarea trebuie să fie un imperativ organizațional central pentru companii într-o lume post-COVID-19 care nu va mai fi la fel, și cu un accent strategic pentru directori responsabili cu susținerea eforturilor de transformare digitală. Când este executată în mod eficient, colaborarea între funcțiile de business nu numai că reduce risipa și costurile, dar aduce câștiguri financiare. Pe măsură ce companiile continuă să se lupte cu adoptarea și implementarea tehnologiei digitale, acestea pot pierde ușor din vedere colaborarea, însă liderii recunosc că este fundamentală pentru afacerea lor. La fel ca eficiența și productivitatea, devine un barometru din ce în ce mai important pentru succes în perioadele dificile.

viewscnt
Afla mai multe despre
accenture
digitalizare