KPMG: Real Madrid este campioana națională cu cele mai mai mari venituri, însă rămâne în urma altui club. Performanța de pe teren vine cu un cost sub forma bonusurilor pentru jucători

KPMG: Real Madrid este campioana națională cu cele mai mai mari venituri, însă rămâne în urma altui club. Performanța de pe teren vine cu un cost sub forma bonusurilor pentru jucători
scris 6 feb 2018

Real Madrid, deținătoarea UEFA Champions League, este gruparea deținătore a ultimului titlu național care a înregistrat cele mai mari venituri din exploatare anul competițional trecut, de 671 milioane euro. Cu toate acestea, campioana Spaniei și deținătoarea Ligii Campionilor se situează, din punct de vedere al veniturilor, în spatele clubului britanic, Manchester United, reiese din topul The European Champions Report 2018, lansat luni de KPMG.

Veniturile grupării britanice nu au fost captate în raportul KPMG, întrucât aceasta a ocupat doar locul 5 în clasamentul Premier League de anul trecut, iar Top-ul examinează, potrivit KPMG, “cei mai relevanți indicatori de performanță în afaceri pentru un număr de 12 echipe de fotbal campioane în ligile naționale în sezonul 2016 - 2017, reprezentând atât elitele, cât și echipele de nivel mediu de pe piața fotbalului”.

Real Madrid este urmată în topul KPMG de FC Bayern München (cu venituri de 588 milioane euro), în pofida stagnării veniturilor înregistrate de „Rekordmeister”, ca urmare a eșecului acesteia de a intra în semifinalele Champions League pentru prima dată în ultimii șase ani.

Topul KPMG al veniturilor din exploatare ale principalelor campioane naționale din Europa

KPMG: Real Madrid este campioana națională cu cele mai mai mari venituri, însă rămâne în urma altui club. Performanța de pe teren vine cu un cost sub forma bonusurilor pentru jucători

Pe locul al treilea se situează Chelsea, care a realizat venituri din exploatare în valoare de 361,3 milioane lire (420 milioane euro), o creștere cu 9,8% în moneda locală față de anul precedent (scădere cu 4% în euro).

Marea performantă este însă AS Monaco, ca urmare a creșterii impresionante a veniturilor din exploatare, respectiv cu 86% față de anul anterior. Campionii Franței, având un buget care reprezintă aproximativ un sfert din bugetul rivalilor Paris Saint-Germain FC, au demonstrat, însă, și cea mai mare „dependență de UEFA”: 45% din veniturile din exploatare provin din resursele financiare distribuite de UEFA. Celtic FC a înregistrat a doua cea mai mare creștere a veniturilor față de anul precedent.

„Fotbalul este o afacere care se află în creștere, iar această tendință este confirmată de faptul că toate cluburile, cu excepția a două dintre ele (FC Bayern München și FC Basel 1893), au înregistrat o creștere a veniturilor din exploatare în moneda locală față de anul precedent. În plus, venitul generat de principala competiție europeană intercluburi rămâne un motor principal al creșterii, îndeosebi pentru cluburile de dimensiuni medii, întrucât aceasta are un impact nu numai asupra intervalului orar de difuzare, ci și asupra zilei meciului (datorită unui număr mare de meciuri jucate pe teren propriu) și asupra aspectelor de natură comercială (din bonusuri de sponsorizare).”, susține Andrea Sartori, Global Head of Sports, KPMG și autorul raportului.

Cu un impact pozitiv asupra principalelor surse de venit, performanța de pe teren vine, de asemenea, cu un cost sub forma bonusurilor acordate jucătorilor. Este interesant faptul că, în rândul principalelor cluburi, cel mai ridicat nivel al raportului între costurile cu personalul și total venituri a fost înregistrat de Real Madrid (61%), Juventus FC (64%) și AS Monaco (69%), toate aceste echipe cucerind titlul de campioană în țara lor de origine și atingând finala sau semifinala UEFA Champions League. În cazul echipei Real Madrid CF, asta a presupus o creștere cu 32% a costurilor cu personalul, care la un nivel de 406 milioane euro reprezintă cel mai mare stat de plată din lumea fotbalului.

“Una din principalele provocări care afectează cluburile de fotbal în ultimii ani vizează sustenabilitatea afacerii acestora. Cu toate acestea, toți campionii Europei incluși în raport au înregistrat profit după impozitare; într-adevăr, în ciuda transferurilor atractive și a costurilor cu personalul, industria se îndreaptă către o direcție în care profitul nu mai este o Fata Morgana. În plus, în acest scenariu, cluburile care excelează în dezvoltarea și instruirea jucătorilor pot avea un avantaj competitiv, primele trei exemple în acest sens fiind echipele Chlesea FC, Juventus FC și SL Benfica, datorită transferurilor unor jucători precum Oscar, Pogba, Gonçalo Guedes și, respectiv, Lindelof. În consecință, „Eagles” și-au dublat profitul după impozitare (44,5 milioane euro), în timp ce Juventus FC și-a crescut profitul cu aproape 40 milioane euro față de anul anterior.”, susține Sartori

În cele din urmă, în ceea ce privește rețelele de socializare, în timp ce Real Madrid CF rămâne cel mai urmărit club din lume cu aproape 210 milioane de persoane care urmăresc echipa, anumiți jucători de fotbal prezintă cifre uluitoare, reușind uneori să depășească numărul de persoane atrase în comparație cu clubul de fotbal la care joacă, precum: Cristiano Ronaldo (Real Madrid CF), James Rodríguez (FC Bayern München), David Luiz (Chelsea FC), Falcao (AS Monaco FC) și Pepe (Beșiktaș JK).

Veniturile din exploatare nu includ veniturile din tranzacționarea jucătorilor și din alte activități extraordinare.

În a doua ediție a „The European Champions Report”, echipa Football Benchmark a KPMG compară performanța financiară a campioanelor nationale din 12 ligi europene – AS Monaco FC, Beșiktaș JK, Celtic FC, Chelsea FC, FC Basel 1893, FC Bayern München, FC Spartak Moscow, FC Viitorul Constanța, Feyenoord Rotterdam, Juventus FC, Real Madrid.

“În fotbalul de astăzi, ca în multe domenii sportive, performanța financiară nu mai depinde strict de rezultatele competiționale. Acestea sunt dublate de eforturi și strategii comerciale în zone conexe, cum ar fi drepturile de difuzare, merchandising și fidelizare prin intermediul social media și al marketingului digital, sau dezvoltarea și managementul unui portofoliu de drepturi de proprietate intelectuală asociat clubului, activităților și produselor acestuia. Într-un astfel de context complex, credem că și cluburile autohtone ar trebui să iși recalibreze eforturile operaționale pentru a dezvolta, diversifica și exploata în mod sustenabil competențe strategice menite a îmbunătăți performanțele financiare”, a declarat Tudor Grecu, Partener Financial Services, KPMG în România.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
venituri
real madrid
as monaco
chelsea
bayern
manchester