Ceetrus, divizia imobiliară a grupului Auchan, va încasa de la comercianți, tot anul, doar o chirie ca procent din vânzări. Decizia este greu de replicat de către restul marilor proprietari

Ceetrus, divizia imobiliară a grupului Auchan, va încasa de la comercianți, tot anul, doar o chirie ca procent din vânzări. Decizia este greu de replicat de către restul marilor proprietari

Mallul Coresi din Brașov este cel mai important activ al Ceetrus în România

Alexandru Urzică
Alexandru Urzică
scris 6 mai 2020

Compania Ceetrus România, divizia imobiliară a grupului francez Auchan, le propune celor aproximativ 1.000 de comercianți care funcționează în cele 23 de centre comerciale ale sale să plătească o chirie ca procent din cifra de afaceri, până la sfârșitul anului, deoarece previzionează că, într-un scenariu pozitiv, rulajul retailerilor va scădea cu 30%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, după deschiderea centrelor comerciale.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

Ceetrus este unul dintre cei mai mari proprietari de spații comerciale din România, având în coproprietate cu Auchan 23 din cele 33 de hipermarketuri pe care francezii le-au deschis în România, ceea ce reprezintă o suprafață comercială închiriată de 150.000 metri pătrați, la care se adaugă mallul Coresi Shopping Resort din Brașov.

Chiria majorității magazinelor din malluri este formată dintr-o parte fixă și una variabilă, care reprezintă un procent din vânzări și care, în cazul partenerilor Ceetrus, ajungea până la maxim 17%. Alături de chirie, retailerii mai plătesc cheltuielile cu spațiile comune și cele de marketing. Pe perioada stării de urgență, Ceetrus a decis deja să anuleze plata chiriei și a costurilor de marketing pentru toți retailerii care și-au întrerupt activitatea. De asemenea, cheltuielile comune au fost redus cu circa 50%.

Retailerii care și-au continuat activitatea vor plăti pe perioada stării de urgență doar o chirie procentuală, raportată la cifra de afaceri. „Avem situații în care rezultatele magazinelor deschise au fost atât de scăzute, încât le-am oferit facilitatea de anulare a plății chiriei. Totuși, sunt și operatori care au desfășurat o activitate de calitate“, a declarat Tatian Diaconu, CEO Ceetrus România.

DECIZIE Firmele și cetățenii pot amâna plata chiriei în stare de urgență și o lună după. Fiscul va deconta chiria proprietarului. Scutiri de impozit pentru reducerea chiriei CITEȘTE ȘI DECIZIE Firmele și cetățenii pot amâna plata chiriei în stare de urgență și o lună după. Fiscul va deconta chiria proprietarului. Scutiri de impozit pentru reducerea chiriei

Până la sfârșitul anului, care este considerată de Ceetrus o perioadă de tranziție, compania le-a propus comercianților să plătească doar chiria procentuală. Procentul va fi discutat cu fiecare retailer în parte și va ține cont de profilul fiecărei afaceri.

„Această măsură comportă riscuri și pentru noi. În relația cu finanțatorii, valoarea imobiliară a unui centru comercial este dată de suma chiriilor. Va fi foarte complicat să facem o evaluare justă, cât timp este suspendat mecanismul de chirie fixă. Vom încerca să discutăm cu partenerii financiari și să încercăm să suspendăm evaluarea centrelor comerciale pentru această perioadă de tranziție. Situația este gravă pentru mulți oameni implicați în retail“, explică Diaconu.

În cazul Ceetrus, creditele au o pondere de sub 20% din valoarea investițiilor, care au depășit 300 milioane de euro în România. Cu alte cuvinte, expunerea este redusă, față de practica generală a pieței care merge cu gradul de îndatorare peste 30%. O astfel de abordare este cu atât mai greu de aplicat pentru proprietarii de centre comerciale listați la bursă.

Diaconu mai spune că printre retailerii cei mai afectați de perioada de închidere se numără cei cu afaceri sezoniere, deoarece s-ar putea să deschidă magazinele vara cu marfă din sezonul trecut. El apreciază că aceștia vor avea nevoie de minim 2-3 sezoane să revină la vânzările de dinainte de izbucnirea pandemiei.

ANALIZĂ O lună cu mallurile închise: Magazinele de fashion au înregistrat cele mai mari pierderi. Vânzările au scăzut brusc CITEȘTE ȘI ANALIZĂ O lună cu mallurile închise: Magazinele de fashion au înregistrat cele mai mari pierderi. Vânzările au scăzut brusc

Propunerea Ceetrus de a aborda un model de chirie procentuală ar putea fi extinsă și după 31 decembrie 2020, dacă se dovedește că situația economică nu se îmbunătățește.

Ceetrus a continuat activitatea de pe șantierul rezidențial pe care îl are deschis lângă mallul Coresi din Brașov pentru că, spune Diaconu, apartamentele sunt deja vândute și trebuie să își respecte obligația față de clienți. Vânzările companiei au scăzut spre zero de la sfârșitul lunii martie, motiv pentru care nu vor începe alte proiecte noi până apetitul de achiziție nu va reveni.

De asemenea, sunt decalate, în contextul pandemiei, proiectele complet noi, precum ansamblul rezidențial din Satu Mare, aflat în etapa de avizare, sau proiectul mixt de la Reșița, care ar trebui să revitalizeze fosta platformă industrială Mociur a Uzinei Constructoare de Mașini Reșița.

Ceetrus este prezentă în 13 țări și deține 393 de centre comerciale. Grupul Auchan, din care face parte, este controlat de familia Mulliez, prin exponentul său Gerard Mulliez - fondatorul grupului, considerată cea mai bogată din Franța, cu o avere estimată la aproape 40 miliarde de euro în 2016, potrivit revistei franceze Capital. Printre brandurile grupului, prezente în România, se numără Auchan, Decathlon și Leroy-Merlin.

Criza COVID-19 reduce numărul de spații de lucru din clădirile de birouri, dar nevoia de distanță dintre angajați ar putea prelua spațiul eliberat. Construcția de noi birouri, amânată cel puțin 3 luni. Parter regândit CITEȘTE ȘI Criza COVID-19 reduce numărul de spații de lucru din clădirile de birouri, dar nevoia de distanță dintre angajați ar putea prelua spațiul eliberat. Construcția de noi birouri, amânată cel puțin 3 luni. Parter regândit

Proprietarii mallurilor din România pierd peste 48 de milioane de euro într-o singură lună de inactivitate, arată un calcul realizat de Profit.ro pe baza ultimelor rapoarte financiare anuale.

Cele 65 de malluri funcționale la nivel național au încasat de la magazinele pe care le găzduiesc peste 570 milioane euro în 2018, ultimul an de raportare financiară disponibil. Un calcul simplu arată că într-o lună de inactivitate, proprietarii pierd peste 48 milioane de euro.

Cele mai mari pierderi apar în dreptul celor mai performante malluri. Astfel, o lună de pauză pentru Zona Comercială Băneasa, care cuprinde mallul Băneasa Shopping City, înseamnă o pierdere de peste 4,4 milioane de euro, conform calculelor Profit.ro. În cazul AFI Cotroceni, pierderea se ridică la 3,3 milioane de euro, iar Mega Mall generează o pierdere de 2,3 milioane de euro într-o lună de inactivitate. 

viewscnt
Afla mai multe despre
ceetrus
auchan
coresi
chirie
covid-19