EXCLUSIV Val declanșat pe piață: Vodafone, Orange, Thales, Genpact și NNDKP își subînchiriază sediile, pentru a recupera din milioanele de euro plătite anual pe birouri aproape goale. Lista corporațiilor care fac asta crește rapid

EXCLUSIV Val declanșat pe piață: Vodafone, Orange, Thales, Genpact și NNDKP își subînchiriază sediile, pentru a recupera din milioanele de euro plătite anual pe birouri aproape goale. Lista corporațiilor care fac asta crește rapid

Globalworth Tower: Sediul central al Vodafone și NNDKP

Alexandru Urzică
Alexandru Urzică
scris 25 ian 2021

Companiile Vodafone, Orange, Thales, Genpact și NNDKP au scos la subînchiriat suprafețe semnificative din sediile pe care le ocupă cu chirie în cartierul corporatiștilor din Pipera și în vestul Bucureștiului, pentru a recupera din banii plătiți pe spațiile rămase aproape goale, ca urmare a muncii de acasă, potrivit informațiilor obținute de Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
De la afaceri de 50.000 la 4 milioane de euro, prin vânzarea online CITEȘTE ȘI De la afaceri de 50.000 la 4 milioane de euro, prin vânzarea online

Vodafone, Orange și Thales se pregătesc să și renunțe la o parte din spații, după expirarea contractelor.

Perspectivă: Ce se va întâmpla în 2021 cu piața criptomonedelor CITEȘTE ȘI Perspectivă: Ce se va întâmpla în 2021 cu piața criptomonedelor

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Profit.ro semnala de la sfârșitul anului trecut că tot mai multe multinaționale își vor restrânge spațiul necesar pentru birouri, după ce s-a anunțat că Oracle vrea să renunțe la sediul din Sky Tower, unde are închiriate 9 etaje. Oracle este cel mai mare chiriaș din piața românească de spații pentru firme și are puterea de a determina tendințe în piață.

Soluțiile inteligente de video colaborare: o nouă dimensiune pentru creșterea productivității în mediul de lucru hibrid CITEȘTE ȘI Soluțiile inteligente de video colaborare: o nouă dimensiune pentru creșterea productivității în mediul de lucru hibrid

Ponderea spațiilor de birouri rămase goale în suprafața totală disponibilă pentru sedii moderne de firme în București poate ajunge la 15-16% anul acesta, conform estimărilor brokerilor imobiliari, care nu includ și spațiile subînchiriate, de circa 2% din cei 3 milioane de metri pătrați existenți.

INTERVIU Aurel Nețin, despre premium în business CITEȘTE ȘI INTERVIU Aurel Nețin, despre premium în business

Deși corporațiile care au decis să apeleze la varianta subînchirierii nu oferă un preț mai mic decât proprietarii, costul unui astfel de contract poate fi mai avantajos, ținând cont că perioadele de închiriere sunt mai mici de 5-7 ani, cât este standardul pe piață, iar amenajarea este deja făcută.

Ce este un Marketplace și cum poți să vinzi online CITEȘTE ȘI Ce este un Marketplace și cum poți să vinzi online

Lista companiilor interesate de acest tip de practică cuprinde, în ordinea mărimii suprafețelor disponibile, Vodafone, Thales, Orange, NNDKP și Genpact. Cele 5 companii închiriază o suprafață totală de circa 75.000 de metri pătrați, pentru care plătesc anual, chiar dacă nu utilizează spațiul, peste 12 milioane de euro. Ele sunt dispuse, acum, să subînchirieze o suprafață totală de 16.000 de metri pătrați, respectiv aproape un sfert din spațiul închiriat, pentru a-și recupera circa 2,6 milioane de euro pe an. Perioada pe care se subînchiriază trebuie să fie de minimum un an, potrivit surselor Profit.ro. Pentru o imagine mai clară a situației, vedeți și infograficul de la final. 

Dezvoltatorii imobiliari schimbă proiectele de birouri în rezidențial, deoarece spațiile rămase neînchiriate din cauza pandemiei încep să devină o problemă CITEȘTE ȘI Dezvoltatorii imobiliari schimbă proiectele de birouri în rezidențial, deoarece spațiile rămase neînchiriate din cauza pandemiei încep să devină o problemă

Cea mai mare suprafață disponibilă la subînchiriat este oferită de operatorul de telefonie mobilă Vodafone România. Compania și-a scos pe piață o treime din suprafața sediului său central din Globalworth Tower, în care închiriază 9 etaje, respectiv 17.800 de metri pătrați, potrivit surselor Profit.ro. Vodafone își mutase aici, în 2016, un număr de 2.300 de angajați. Astăzi, peste 80% dintre angajații operatorului muncesc de acasă, iar compania lucrează la un plan în care munca de acasă va avea o pondere mai mare decât înainte de pandemie. Anual, operatorul achită o chirie de circa 3,8 milioane de euro pentru sediul său central, potrivit calculelor Profit.ro bazate pe ultimul raport financiar al proprietarului Globalworth.

Lumea clocotește. Ce șanse are programul noului Guvern să fie respectat? CITEȘTE ȘI Lumea clocotește. Ce șanse are programul noului Guvern să fie respectat?

„Încă de la debutul pandemiei am intensificat sistemul de muncă de acasă, adoptând acest model în toate funcțiunile de business în care acest lucru a fost posibil, inclusiv la nivelul echipelor de relații cu clienții. Peste 80% dintre angajații noștri lucrează de acasă, din martie anul trecut, și vom menține acest mod de lucru cât timp situația epidemiologică, pe care o evaluăm în permanență pe baza informațiilor comunicate de autorități, nu permite o reîntoarcere în siguranță a angajaților noștri la birou. Între timp, construim noul model de lucru pe termen lung, pe care îl vom aplica odată ce contextul pandemic va fi depășit, un model de lucru în care, cu siguranță, lucrul de acasă va continua să aibă o pondere mai mare decât înainte. În aceste condiții, avem în plan să subînchiriem o parte din spațiile existente“, au confirmat, pentru Profit.ro, reprezentanții Vodafone România.

Mai bine de o treime din sediul din Orhideea Towers a pus pe piață și Thales România, subsidiara locală a grupului francez activ în industriile aerospațială, apărare și electronică. În toamna anului 2019, compania își dublase suprafața închiriată de la CA Immo lângă pasajul Basarab și ajunsese la aproape 11.000 de metri pătrați. Planul companiei era să ajungă anul acesta la 1.000 de specialiști în inginerie. Pandemia a determinat, însă, compania să scoată la subînchiriat circa 4.000 de metri pătrați.

European Food&Drink pășește în 2021 fără datorii la bugetele de stat. Contribuții achitate în ultimul an de peste 110 milioane de euro CITEȘTE ȘI European Food&Drink pășește în 2021 fără datorii la bugetele de stat. Contribuții achitate în ultimul an de peste 110 milioane de euro

„Pe fondul pandemiei COVID-19, care a schimbat pentru Thales în România modalitatea de lucru, anticipăm schimbarea pe termen mediu/lung a mediului de lucru pentru majoritatea angajăților noștri, trecând la un model «Smart Working», care va presupune prezența fizică la birou limitată la doar 2 zile pe săptămână. Am reanalizat modelul nostru de funcționare, inclusiv utilizarea celor 4 etaje din Orhideea Towers din care ne desfășurăm în prezent activitatea, și am concluzionat redundanța unui întreg etaj. Astfel, am decis să îl scoatem pe piață cu scopul subînchirierii prin partenerii noștri de la JLL. Spațiul oferit are 4.000 de metri pătrați și este poziționat în apropierea stației de metrou Grozăvești și în proximitatea Universității Politehnică cu care avem un parteneriat de recrutare și formare profesională“, au declarat, pentru Profit.ro, reprezentanții Thales România.

EXCLUSIV Frații Pavăl, proprietarii Dedeman, intră pe o nouă piață, evaluată la peste 160 milioane euro. Își unesc forțele, în premieră, cu SIF Banat - Crișana și TeraPlast. În afacere este și deținătorul brandului Mototol CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Frații Pavăl, proprietarii Dedeman, intră pe o nouă piață, evaluată la peste 160 milioane euro. Își unesc forțele, în premieră, cu SIF Banat - Crișana și TeraPlast. În afacere este și deținătorul brandului Mototol

Și operatorul de telefonie mobilă Orange a decis să subînchirieze 15% din principalul său sediul din România, respectiv circa 2.200 de metri pătrați din cei 15.100 de metri pătrați pe care îi are contractați de la Globalworth în Green Court Bucharest. Demersul este catalogat de companie drept un exercițiu pentru noul model de lucru, care va fi hibrid.

Operatorul de telefonie este dispus să subînchirieze etajul 8 sau 9 din clădirea A a complexului de birouri, din care ocupă 8 etaje, și un spațiu mai mic, de 485 de metri pătrați, din clădirea C, birouri suficiente pentru peste 280 de angajați.

Prețul lunar de subînchiriere este de 15 euro/metru pătrat, similar cu cel plătit de Orange către Globalworth, însă avantajul vine din posibilitatea închirierii pe o perioadă mai mică și fără costuri de amenajare a spațiului. Anual, operatorul achită o chirie de circa 2,7 milioane de euro pentru sediul său, potrivit calculelor Profit.ro bazate pe ultimul raport financiar al proprietarului Globalworth.

Orange și-a mutat, în 2014, jumătate dintre angajați în Green Court Bucharest, reprezentând un număr de 1.630 de oameni. Acum, 85% din angajații companiei lucrează de acasă.

„Piața muncii continuă și în acest an procesul de schimbare început în 2020, iar efectele schimbării se văd și la noi, aproximativ 85% din colegi continuând să lucreze de acasă. Estimăm că acest mod de lucru remote va avea o pondere semnificativă și în următoarele luni. Viitorul aparține programelor de lucru hibrid, de aceea evaluăm toate opțiunile ce ne pot ajuta să menținem un echilibru atent între performanța și eficiența financiară. Astfel, decizia noastră de a subînchiria momentan o parte din spațiul nostru din sediul Skanska are la bază atât rațiuni comerciale, cât și un exercițiu util referitor la noul model de lucru, care ne poate asigura o experiență bună pentru colegii noștri, precum și performanța afacerii“, au declarat, pentru Profit.ro, reprezentanții Orange România.

CONFIRMARE Frații Cristescu, unii dintre cei mai puternici oameni de afaceri din România, transformă în centru comercial fosta hală de reparații a Utilaj Transport din București CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Frații Cristescu, unii dintre cei mai puternici oameni de afaceri din România, transformă în centru comercial fosta hală de reparații a Utilaj Transport din București

Casa de avocatură NNDKP (Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen) intenționează să subînchirieze unul din cele trei etaje închiriate în Globalworth Tower, unde are sediul central, potrivit surselor Profit.ro. Anual, avocații achită o chirie de circa 1,2 milioane de euro pentru sediu, potrivit calculelor Profit.ro bazate pe ultimul raport financiar al proprietarului Globalworth.

"Odată cu debutul epidemiei cauzată de SARS-Cov-2, NNDKP a ajustat modalitatea de lucru a echipelor sale, prin flexibilizarea locului de muncă fizic, cu scopul de a contribui la eforturile întregii comunități de a limita efectele COVID-19. Decizia de a elibera o parte din spațiul de birouri ocupat în prezent are la bază nevoia mai redusă de spațiu de lucru necesar desfășurării activității, în contextul în care un procent însemnat al avocaților și consultanților fiscali lucrează remote de peste 10 luni. Convingerea noastră este că flexibilizarea modalității de lucru va continua să fie un punct de preocupare semnificativ pentru companii și după depășirea contextului pandemic", au declarat, pentru Profit.ro, reprezentanții NNDKP.

Grupul Renault este un alt exemplu. Producătorul auto și-a mutat în 2019 cei 3.200 de angajați în Renault Bucharest Connected, complex aflat în proprietatea Globalworth, dar anul trecut a luat decizia de a scoate la subînchiriat o parte din cei 42.300 de metri pătrați de spațiu închiriat, pentru care achită anual 5,7 milioane de euro.

Deși multe corporații își doresc să valorifice spațiul nefolosit, apetitul pentru astfel de contracte nu este foarte ridicat, spun sursele Profit.ro.

Unul dintre puținele contracte de subînchiriere identificate de Profit.ro este între GfK și Genpact. Mai exact, compania de cercetare de piață GfK a subînchiriat circa 1.800 de metri pătrați din spațiul închiriat de Genpact de la Atenor în Hermes Business Campus. Genpact are închiriați aproximativ 25.000 de metri pătrați în campus, cu un cost anual de 3,3 milioane de euro, potrivit calculelor Profit.ro.

„Vechiul contract de închiriere expira în decembrie 2020 și trebuia să ne gasim un spațiu nou care să răspundă nevoilor actuale ale companiei. Au fost luate în considerare atât variante de închiriere, cât și de subînchirere. Varianta Genpact a fost una dintre opțiunile disponibile pe piață în momentul analizei noastre. Unul dintre criteriile de evaluare a fost găsirea unui spațiu care să implice eforturi minime de amenajare. Subînchirierea a fost soluția selectată, deoarece oferă flexibilitate, mai ales în contextul actual“, au declarat, pentru Profit.ro, reprezentanții GfK România. Anterior, compania avea sediu în BOC Tower, clădire deținută de Globalworth peste drum de Hermes BC.

Piața de birouri din România a avut anul trecut o scădere de 36%, de la nivelul record de 470.000 metri pătrați închiriați în 2019 la 300.000 metri pătrați în 2020. Doar 40% din suprafața închiriată anul trecut a fost cerere netă, restul provenind din contracte de reînnoiri, renegocieri și mutări. Spre comparație, în 2019, cererea netă a fost de aproape 60% din volumul total închiriat.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
vodafone
orange
thales
genpact
nndkp
globalworth