DECIZIE Legea ”adaosului comercial” dispare în întregime. La fel și amenzile aferente

DECIZIE Legea ”adaosului comercial” dispare în întregime. La fel și amenzile aferente
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 6 oct 2020

După ce USR și PSD au propus ințial eliminarea din lege a obligației societăților comerciale de a declara la organele fiscale adaosurile comerciale și cele de comision practicate, acum legea ”adaosului comercial” va dispărea complet, prin abrogare, conform unui proiect de lege adoptat marți de Parlament.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Profit.ro a relatat că, printr-un proiect legislativ, USR, cu susținerea PSD, a propus eliminarea prevederilor actuale privind adaosul comercial, așa că proiectul a avut din start mari șanse să fie adoptat și pus în practică.

Proiectul de lege a fost dezbătut în primă instanță și votat în Senat, care, în urma observațiilor Consiliului Legislativ, a adoptat abrogarea în întregime a Legii nr. 12/1990 privind protejarea populației împotriva unor activități de producție, comerț sau prestări de servicii ilicite.

Proiectul de lege privind abrogarea în întregime a legii adaosului comercial a fost marți adoptat și de plenul Camerei Deputaților, iar acum va fi transmis spre promulgare președintelui României.

ULTIMA ORĂ Domeniul HoReCa va fi scutit de plata impozitului specific până la finele anului. Autoritățile locale pot decide în continuare alte scutiri CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Domeniul HoReCa va fi scutit de plata impozitului specific până la finele anului. Autoritățile locale pot decide în continuare alte scutiri

Conform legislației actuale, operatorii economici au obligația de a declara la organele fiscale adaosurile comerciale și cele de comision practicate. Obligația este impusă, arată autorii proiectului, în ciuda faptului că România este o economie de piață liberă, în care prețurile se formează prin cerere și ofertă, iar legea nu prevede praguri maxime pentru un asemenea ”adaos”. 

”În realitate, este vorba de o normă desuetă care a supraviețuit până în prezent și generează o birocrație inutilă în plus pentru operatorii economici, dar și riscul real al aplicării unor amenzi, deși nu există un prejudiciu sau vătămarea vreunui interes”, subliniază inițiatorii.

Potrivit acestora, odată cu finalizarea tranziției la o economie de piață, prețurile au devenit formal rezultatul cererii și ofertei, lucru reținut și de Legea nr. 21/1996: ”Prețurile produselor și tarifele serviciilor și lucrărilor se determină în mod liber prin concurență, pe baza cererii și ofertei”. 

DSP București propune închiderea restaurantelor și interzicerea evenimentelor private cu peste 50 de persoane. Decizia, așteptată marți CITEȘTE ȘI DSP București propune închiderea restaurantelor și interzicerea evenimentelor private cu peste 50 de persoane. Decizia, așteptată marți

În aceste condiții, comercianților nu mai le este impus un anumit nivel maxim de adaos, ci sunt liberi să stabilească prețurile la orice nivel corespunde cererii și ofertei de piață.

Singura consecință practică a acestei obligații, subliniază autorii proiectului, este sancționarea contravențională a unor comercianți de bună-credință pentru simplul fapt că nu au depus o declarație lipsită de importanță și consecință.

Prin urmare, având în vedere ca poate fi declarat orice nivel al adaosului comercial, că acest concept nu are consecință în stabilirea prețurilor și că nici măcar nu există un formular oficial pentru această declarație, dar mai ales pentru că nu servește la nimic altceva decât la aplicarea unor amenzi fără să existe o vătămare a vreunui interes, proiectul de lege prevede abrogarea acestei obligații.

Nou termen pentru intrare în legalitate cu autorizația de incendiu. Construcțiile noi pot începe doar cu aviz CITEȘTE ȘI Nou termen pentru intrare în legalitate cu autorizația de incendiu. Construcțiile noi pot începe doar cu aviz

Legea stabilește acum că următoarele fapte reprezintă activități de producție, comerț sau prestări de servicii ilicite și constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni: a) efectuarea de activități de producție, comerț sau prestări de servicii, după caz, fără îndeplinirea condițiilor stabilite prin lege; b) vânzarea ambulantă a oricăror mărfuri în alte locuri decât cele autorizate de primării, consilii județene sau prefecturi; c) condiționarea vânzării unor mărfuri sau a prestării unor servicii de cumpărarea altor mărfuri ori de prestarea de servicii; d) expunerea spre vânzare ori vânzarea de mărfuri sau orice alte produse fără specificarea termenului de valabilitate ori cu termenul de valabilitate expirat; e) efectuarea de activități de producție, comerț sau prestări de servicii, după caz, cu bunuri a căror proveniență nu este dovedită, în condițiile legii. Documentele de proveniență vor însoți mărfurile, indiferent de locul în care acestea se află, pe timpul transportului, al depozitării sau al comercializării. Prin documente de proveniență se înțelege, după caz, factura fiscală, factura, avizul de însoțire a mărfii, documentele vamale, factura externă sau orice alte documente stabilite prin lege; f) nedeclararea de către operatorii economici la organele fiscale, înainte de aplicare, a adaosurilor comerciale și a celor de comision; g) omisiunea întocmirii și afișării, în unitate, la locurile de desfacere sau servire, de către operatorii economici a prețurilor și tarifelor, a categoriei de calitate a produselor sau serviciilor ori, acolo unde este cazul, a listei de prețuri și tarife; h) neexpunerea la vânzare a mărfurilor existente, vânzarea preferențială, refuzul nejustificat al vânzării acestora sau al prestării de servicii cuprinse în obiectul de activitate al operatorului economic; i) acumularea de mărfuri de pe piața internă în scopul creării unui deficit pe piață și revânzării lor ulterioare sau al suprimării concurenței loiale; j) depășirea de către orice operator economic a adaosurilor maxime stabilite prin hotărâri ale Guvernului, la formarea prețurilor de vânzare cu amănuntul; k) falsificarea ori substituirea de mărfuri sau orice alte produse, precum și expunerea spre vânzare ori vânzarea de asemenea bunuri, cunoscând că sunt falsificate sau substituite.

Pentru astfel de fapte sunt prevăzute acum amenzi de la 500 lei la 5.000 lei, dacă sunt săvârșite de persoane fizice, sau de la 2.000 lei la 20.000 lei, dacă sunt săvârșite de persoane juridice.

În urma observației Consiliului Legislativ, care arată că, în urma proiectului, din legea adaosului comercial nu ar mai rămâne decât două prevederi, senatorii din comisii au decis abrogarea în totalitate a legii și preluarea și inserarea celor două prevederi în Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorului.

”Se interzice efectuarea de activități de producție, comerț sau prestări de servicii, după caz, fără îndeplinirea condițiilor stabilite prin lege sau cu bunuri a căror proveniență nu este dovedită, în condițiile legii. Prin documente de proveniență se înțelege, după caz, factura fiscală, factura, avizul de însoțire a mărfii, documentele vamale, factura externă sau orice alte documente stabilite prin lege” este textul preluat din legea adaosului comercial, care dispare, și introdus în ordonanța privind protecția consumatorului.  

Detalii despre eșalonarea pe 12 luni pregătită de Finanțe: fără garanții și cu un calendar de rambursare propriu, dar disponibilă doar pentru firme care nu au înregistrat obligații fiscale restante înainte de starea de urgență CITEȘTE ȘI Detalii despre eșalonarea pe 12 luni pregătită de Finanțe: fără garanții și cu un calendar de rambursare propriu, dar disponibilă doar pentru firme care nu au înregistrat obligații fiscale restante înainte de starea de urgență

Inițiatorii proiectului arată că, pentru nedepunerea declarației de adoas, inspectorii ANAF au aplicat în anul 2017 amenzi în cuantum de 31.500 de lei, iar în anul 2018 amenzi în cuantum de 18.000 de lei, pentru ca, în mod inexplicabil, în anul 2019 să se aplice de peste 10 ori mai multe amenzi, respectiv 49 de amenzi in cuantum de 868.000 de lei. Amenzile pot fi aplicate, însă, și de aparatul de specialitate al primarului, de organele controlului financiar și de personalul Poliției Romane, Jandarmeriei și Poliției de Frontieră.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
adaos comercial
declaratie
eliminare
abrogare
contraventie
proiect
lege
usr
psd