După o așteptare de 4 ani, Auchan face primul pas concret în strategia de a intra și în România pe nișa comerțului online

După o așteptare de 4 ani, Auchan face primul pas concret în strategia de a intra și în România pe nișa comerțului online
Thomas Dincă
Thomas Dincă
scris 14 feb 2018

Grupul francez de retail Auchan, unul dintre principalii comercianți de alimente din lume, face primul pas concret în strategia de a intra și în România pe nișa comerțului online, operațiune anunțată de 4 ani, dar neaplicată până în prezent. Retailerul a deschis o platformă prin care clienții pot verifica online ce produse sunt în stocul Auchan, deocamdată opțiunea fiind disponibilă doar pentru centrul comercial din cartierul bucureștean Militari.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Acesta este însă primul pas concret al Auchan în direcția comerțului online.

În vara anului trecut, Profit.ro a anunțat în premieră că grupul francez de retail Carrefour, pe a doua poziție în comerțul românesc ca afaceri, după Kaufland, a preluat sub control platforma Bringo, o aplicație IT prin intermediul căreia produsele diferitelor magazine pot fi comandate și primite de cumpărători direct acasă, fără a se mai deplasa la centrul comercial. Aceasta a fost cea mai importantă mișcare din ultimii ani pe o piață a comerțului online cu alimente în care retailerii încă încearcă să găsească cea mai bună intrare.

În ceea ce îl privește, grupul francez Auchan a anunțat din aprilie 2014 că va lansa un magazin online în România în circa 2 ani. Francezii spuneau că în 2015 vor studia proiectul de înființare a unui magazine online în România și vor efectua teste în 2016, deoarece vor să vadă cum se descurcă celelalte companii pe această zonă și a învăța astfel din greșțelile lor.

Surpriză: un nou retailer puternic a intrat în România. Distribuitor exclusiv al mai multor branduri și controlat de cea mai mare platformă de vânzare pentru produse sportive din Polonia CITEȘTE ȘI Surpriză: un nou retailer puternic a intrat în România. Distribuitor exclusiv al mai multor branduri și controlat de cea mai mare platformă de vânzare pentru produse sportive din Polonia

"Vrem să profităm de experiența altor colegi, pentru a face teste în 2016. Aceasta pentru că se înregistrează frecvent pierderi pe online și trebuie să fim precauți",  spunea, în 2014, Patrick Espasa, directorul general al Auchan România.

Doi ani mai târziu, în 2016, Auchan asigura din nou că nu a renunțat la ideea de a avea un magazin online: "Clientul cumpără astăzi din hipermarket, mâine din supermarket, iar apoi este online. Noi trebuie să fim acolo“, spunea conducerea companiei.

Până astăzi, nu a lansat în România un magazin online, în schimb a deschis în Franța, în 2016, când analiza piața din România, serviciul Auchan Frais, care presupune comanda online a unor produse proaspete cu ridicare din magazin.

În România, a preferat să intre mai întâi pe nișa benzinăriilor și să deschidă în incinta acestora mici magazine în parteneriat cu Petrom. Astfel, în luna mai a acestui an, Auchan a deschis primul magazin într-o benzinărie Petrom, intenția fiind ca, până la sfârșitul anului, să ajungă la 15 magazine MyAuchan în cadrul stațiilor Petrom din București și din țară.

Tranzacție surpriză: Frații Comăniciu, foști proprietari ai Delaco, lasă lactatele și intră în imobiliare - au cumpărat un mare centru comercial, prima investiție în România a grupului britanic Miller CITEȘTE ȘI Tranzacție surpriză: Frații Comăniciu, foști proprietari ai Delaco, lasă lactatele și intră în imobiliare - au cumpărat un mare centru comercial, prima investiție în România a grupului britanic Miller

Auchan are însă platforme de vânzare online în Franța Ungaria, Ucraina, Luxemburg, Polonia, Italia, China.

Piața locală de comerț online cu alimente, încă ținută jos de neîncrederea cumpărătorilor

Piața locală de comerț online cu alimente nu este una puternic dezvoltată, astfel că nici marii retaileri nu s-au concentrat semnificativ până în prezent pe această nișă. În 2016, în România, întregul comerț electronic a totalizat 2,05 miliarde de euro, iar anul trecut a totalizat 2,7 miliarde de euro, cu potențialul de a-și dubla valoarea până în 2020. Comerțul online din România a înregistrat de altfel, în 2016, cea mai mare creștere din Europa, de 38%, mai mult decât dublu față de media europeană, de 15%, dar România se numără printre țările cu cea mai mică pondere a persoanelor care cumpără online.

Din acest total, întreaga piață de online pentru produse alimentare nu este însă estimată să fie mai mare de 17-20 de milioane de euro în România, inclusiv deoarece cumpărătorii locali nu au încă suficientă încredere să comande un produs alimentar pe care nu l-au văzut bine înainte sau nu știu să utilizeze cardul bancar pentru shopping online.

În Marea Britanie, de exemplu, 6,9% din totalul vânzarilor alimentare sunt prin intermediul comerțului electronic în timp ce România înregistrează un procent de doar 0,2% din vânzările la alimente în online.

Tendința pe piața românească este însă una de creștere.

EXCLUSIV Pachetele de țigări se vor scumpi, Guvernul ridicând neașteptat acciza CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Pachetele de țigări se vor scumpi, Guvernul ridicând neașteptat acciza

Ce fac concurenții Auchan pe această nișă

Dincolo de preluarea Bringo în România, Carrefour s-a extins în zona comerțului online și în alte țări, precum Belgia, unde a introdus puncte de colectare în parcările unor clădiri de birouri, puncte denumite "after-work", de unde consumatorii își pot ridica cumpărăturile după ce au comandat online. În Franța, a lansat C-Zam, un cont curent care poate fi activat online, pe smartphone, în 10 minute de orice cumpărător în vârstă de peste 18 ani

De asemenea, în ianuarie 2016, a cumpărat Rue du Commerce, cel mai important comerciant online de produse non-food din Franța, cu aproape 5 milioane de vizitatori unici pe lună.

Principalul său concurent și liderul pieței, retailerul german Kaufland, a intrat timid pe piața online românească, lansând în 2016 aplicația pentru cumpărături “Scan&Pay”, care promite clienților un timp de așteptare la casă de doar 30 de secunde. Clientul scanează produsele după ce le pune în coș, trebuie să introducă date personale și primește un cod QR ce este scanat direct de casier. Pentru a testa însă piața și succesul aplicației, serviciul a fost lansat doar într-un singur magazin din București și ar trebui introdus, la finalul anului, și în al doilea magazin, în Râmnicu Vâlcea.

Cora, controlat de controlat grupul belgiano-olandez Ahold-Delhaize, a lansat în 2013 serviciul coraDrive, mai exact primul hipermarket online din țară cu servire direct în mașină, prin care clienții consultă oferta de produse online, își trimit lista de cumpărături, iar când ajung la hipermarket, produsele le sunt încărcate în mașină sau livrate acasă. inițial, clienții care cumpărau produsele online, prin intermediul coradrive.ro, erau obligați să le ridice din magazin, dar, din decembrie 2014, retailerul a lansat și opțiunea de comandă online cu livrare la domiciliu, printr-un parteneriat cu firma de curierat TNT România. Comanda minimă este 50 lei, iar costul transportului este de 15 lei.

Acum, peste 60% din comenzile de pe platforma e-commerce sunt cu livrare la domiciliu, iar obiectvul retailerului este extinderea cât mai rapidă a serviciului la nivelul întregii țări. Mai mult, retailerul analizează oportunitatea ca, pe termen lung, să ofere livrare la domiciliu și în orașe unde nu există magazine fizice Cora. 

Comenzile online sunt disponibile însă la Cora doar pentru București, Ilfov, Constanța, Cluj-Napoca și Bacău.

FOTO Fabrica de blănuri Rovex din Oradea, pe piață de 100 de ani, producător de căciuli pentru Miliție, a intrat discret în faliment, cu fabrici scoase la vânzare pe OLX CITEȘTE ȘI FOTO Fabrica de blănuri Rovex din Oradea, pe piață de 100 de ani, producător de căciuli pentru Miliție, a intrat discret în faliment, cu fabrici scoase la vânzare pe OLX

Un serviciu de livrări la domiciliu a lansat, în vara anului 2014, Mega Image, parte din Delhaize Group, instrument gândit în parteneriat cu eMAG. Pusă pe piață sub sloganul "Supermarket la tine acasă", platforma online asigură livrarea la domiciliu a produselor din Mega Image în maximum 24 de ore, iar clienții pot alege ziua și intervalul orar de livrare.

Și Selgros, parte a grupului Transgourmet Holding, cu operațiuni în Elveția, Franța, Germania, Austria, Polonia, România și Rusia, a intrat în 2014 în comerțul online printr-un parteneriat cu platforma de servicii de aprovizionare online megamarket.ro, prin care livrează direct clienților peste 11.000 de produse alimentare și nealimentare. Selgros lucrează cu mai multe companii specializate în servicii de aprovizionare și livrare la domiciliu, pe platforme precum cumparaturionline, top delivery, cumparaieftin.

Pe de altă parte, retailerul german Lidl, cu peste 200 de magazine în România, a transmis de mai multe ori că ia în calcul posibilitatea de a deschide și un magazin online, dar nu a precizat când se va întâmpla acest lucru. "La un moment dat vom intra pe online", spun de fiecare dată reprezentantii companiei.

În schimb, în Germania, compania vinde deja produse nealimentare printr-un magazin virtual și va începe și comercializarea de alimente online, la Berlin, începând cu luna decembrie, ca un proiect pilot.

viewscnt
Afla mai multe despre
carrefour
bringo
alimente
online
retail
magazine