INFOGRAFIC BLACK FRIDAY 2019. De la o acțiune de 1 zi în SUA la fenomen global. Cine, ce, cât, cum și de ce cumpără

INFOGRAFIC BLACK FRIDAY 2019. De la o acțiune de 1 zi în SUA la fenomen global. Cine, ce, cât, cum și de ce cumpără
scris 15 nov 2019

În sezonul rece, lichidările de stocuri în ziua de Black Friday ocupă un loc deosebit atât în ceea ce privesc vânzările în comerțul online, cât și în activitatea cumpărătorilor. Odată cu începutul lunii noiembrie, atât afacerile mici și medii, cât și cei mai mari jucători ai pieței încep pregătirile pentru Vinerea Neagră, anunțând lichidări mari de stocuri, care apar în magazinele staționare și cele online la sfârșitul lunii noiembrie.

Comercianții însă recunosc că nu luptă pentru creșterea vânzărilor. Într-un fel, în timpul desfășurării Vinerii Negre, vânzătorul și cumpărătorul își schimbă locurile. Într-o perioadă obișnuită din an, consumatorii efectuează cumpărături într-un mod loial, pentru ca mai târziu să se bucure de beneficii. În luna noiembrie, magazinele sunt cele care trebuie să-și demonstreze loialitatea față de clienți, ce poate fi apreciată prin verificarea valorilor reducerilor oferite și a disponibilității produselor cu reduceri foarte mari.

Analticii portalului Black-Friday.Global de câțiva ani urmăresc tendințele Vinerii Negre în România și în lume. Mai jos este doar o firimitură din datele statistice și curiozitățile din lumea întreagă, legate de cea mai mare sărbătoare globală a reducerilor.

INFOGRAFIC BLACK FRIDAY 2019. De la o acțiune de 1 zi în SUA la fenomen global. Cine, ce, cât, cum și de ce cumpără

La început, Vinerea Neagră a fost o acțiune de 1 zi în Statele Unite. Însă, în ultimii ani, acest eveniment a devenit un maraton de reduceri de câteva zile, care uneori începe joi și ține până la sfârșitul săptămânii sau chiar a lunii. Multe magazine, fiind în căutarea atenției clienților noi și a profiturilor mai mari, organizează așa-numitul "pre-sale" deja începând cu ziua de luni. Chiar și așa, perioada de vârf a interesului clienților este fix în aceeași zi. Datele Google Trends pentru perioada 11–18 noiembrie 2018 arată că, 40% dintre toate întrebările legate de lichidările de stocuri de Black Friday, în România sunt în ziua de vineri. Deși interesul clienților față de Black Friday se face simțit deja joia, acesta începe să scadă de sâmbătă până miercuri. Această tendință este caracteristică nu numai pentru România.

FOTO Plata cu cardul la piață - posibilă și în București CITEȘTE ȘI FOTO Plata cu cardul la piață - posibilă și în București

Ancheta a arătat că, 96% din cei intervievați știu ce este Black Friday. Însă nu toți au fost capabili să ofere o dată concretă, ceea ce indică o creștere a interesului față de eveniment doar cu câteva săptămâni înainte de acesta.

INFOGRAFIC BLACK FRIDAY 2019. De la o acțiune de 1 zi în SUA la fenomen global. Cine, ce, cât, cum și de ce cumpără

Datele pentru anul 2018 în România arată o creștere a vânzărilor pe perioada desfășurării Black Friday de 145%, față de o zi obișnuită. Există însă țări în care s-au înregistrat creșteri spectaculoase. De exemplu, în Marea Britanie creșterea a fost de 1.708%, în Germania – peste 2.418%, iar în Austria – 3.000%.

INFOGRAFIC BLACK FRIDAY 2019. De la o acțiune de 1 zi în SUA la fenomen global. Cine, ce, cât, cum și de ce cumpără

În comparație cu SUA, locuitorii celorlalte țări nu au obiceiul de a-și lua liber de la muncă în ziua de Black Friday. Deși momentul de vârf al activității cumpărătorilor pe internet în diferite țări nu se diferențiază foarte mult, de obicei este plasat în orele dimineții și ale serii. În internetul românesc, activitatea intensă a cumpărătorilor a fost între orele 19:00–21:00, cu perioade de vârf la ora 19:00 și 20:00 conform datelor platformei Black-Friday.Global pentru anul 2018.

FOTO Controale ANPC la magazine Carrefour: Alimente păstrate la temperaturi inadecvate, cu data de consum depășită sau depozitate în condiții neigienice. UPDATE Reacția Carrefour CITEȘTE ȘI FOTO Controale ANPC la magazine Carrefour: Alimente păstrate la temperaturi inadecvate, cu data de consum depășită sau depozitate în condiții neigienice. UPDATE Reacția Carrefour

În schimb, în unele țări, precum Turcia, Finlanda, Grecia, Singapore și Hong Kong, Black Friday este un eveniment mult așteptat – indică acest lucru faptul că cele mai multe cumpărături au fost efectuate în aceste țări imediat după miezul nopții.

Valoarea reducerilor și așteptările cumpărătorilor

Datele statistice de acum câțiva ani arată că reducerea obișnuită în România în ziua de Black Friday a crescut ușor (de la 53% în anul 2017 la 54% în anul 2018). Ca și curiozitate, acest rezultat este cu mult peste așteptările consumatorilor români în ceea ce privește valoarea reducerilor de Black Friday (43%).

La reduceri mai mari se așteaptă locuitorii țărilor Belarus, Grecia și Peru (62%). Din păcate, magazinele locale sunt în stare să ofere reduceri doar cu 8–10% mai mici față de așteptările consumatorilor. În schimb, monitorizarea ofertelor magazinelor din Ucraina, Republica Africii de Sud și a Insulelor Filipine a arătat, că vânzătorii sunt gata să oferte reduceri cu mult peste așteptările consumatorilor.

INFOGRAFIC BLACK FRIDAY 2019. De la o acțiune de 1 zi în SUA la fenomen global. Cine, ce, cât, cum și de ce cumpără

Cele mai des cumpărate produse în România

Conform anchetei realizate în rândul românilor, care au participat la lichidările de stocuri din Vinerea Neagră, 78% au spus că știu ce vor cumpăra. Se știe, de asemenea, că o persoană cumpără 3,4 produse din lichidarea de stoc. Statisticile ultimilor ani arată că, în România, printre cinci cele mai dorite categorii de produse se numără electronicele, electrocasnicele, îmbrăcămintea, încălțămintea și parfumuri și cosmetice.

În general, în lume, cu ocazia Black Friday, cele mai vândute produse sunt cele din categoria fashion. Însă există și țări în care de Black Friday se cumpără în special produsele electronice. Conform datelor interne ale platformei Black-Friday.Global, electronicele ocupă un rol important în țări precum România, Brazilia, India și Malaezia.

INFOGRAFIC BLACK FRIDAY 2019. De la o acțiune de 1 zi în SUA la fenomen global. Cine, ce, cât, cum și de ce cumpără

Banii cheltuiți de Black Friday

Românii plănuiesc să ia parte la lichidările de stocuri de Black Friday atât în magazinele staționare, cât și cele online. Cei care nu se limitează la un singur canal prin care doresc să profite de lichidări sunt gata să cheltuiască 1095 lei. Acest lucru reprezintă 232 €. Un buget mai mic pentru cumpărături de Black Friday vor dedica locuitorii Rusiei (120 €), Ucrainei (107 €) și ai Ungariei (176 €). În schimb, recordul în cheltuieli de Black Friday îl vor bate locuitorii SUA (429 €), Canadei (381 €), Marii Britanii (351 €), Irlandei (300 €) și ai Emiratelor Arabe Unite (257 €).

INFOGRAFIC BLACK FRIDAY 2019. De la o acțiune de 1 zi în SUA la fenomen global. Cine, ce, cât, cum și de ce cumpără

Conform datelor din anul 2018, pentru cumpărături online de Black Friday, puțin peste jumătate din românii intervievați (56,6%) au folosit telefonul mobil, 40,4% au folosit computerul, iar restul de 2,9% - tableta. În marea majoritate a țărilor de altfel, cum ar fi SUA, Marea Britanie, Germania, Turcia și Australia, cumpărăturile efectuate cu telefonul mobil au fost pe primul loc.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
black friday
comert online